Misskött dräktigt sto.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det finns många som anser att stona har fölat i allatider och att det är en naturlig process ....
Sen kan samma uppfödare inte förstå varför just hon har så många döda ska fölungar och sådan otur jämnt .....

När ska man förstå att det är PUNKTBEVAKNING som gäller _inte_ ställa klockan på halvtimme, timme , varannan timme ....
Vem sjutton orkar gå ut till stallet varje halvtimme och sen in och sova och vara ute i stallet igen efter en halvtimme gått ????

För att man vakar hela tiden över sitt sto så handlar det inte om att man måste vara hysterisk och behöver ta det lugnt`!

Anser med övriga att ditt inlägg inte tolkas som man ska vara lugn utan att de flesta fölningar går bra , även fast de flesta fölningar går bra skall man vaka över stona hela tiden och detta handlar inte om att man är hysterisk ,hispig eller vad du anser man må vara ...

Alltså jag vet inte ens vad ni debatterar om ifall jag ska vara ärlig, för jag motdiskuterar inte något i fråga om att ha koll, vara på sin vakt, veta om vilka komplikationer som kan uppstå - vad man bör göra, bevaka etc.

Vi alla tänker olika inför situationer, jag har inte ansett att någon är något alls här och jag personligen tycker dock inte att det är någon mening med att måla upp värsta bilden eller bara tänka på värsta tänkbara scenarion utan att man kan tänka på solsken också alltså hur man kan agera i tanken.., Vi kan lätt faktiskt förvänta oss det värsta väldigt ofta när det kommer till våra djur, konstigt? Nej för att vi bryr oss..Jag framställde att "tänka hysteriskt'" mer som fakta men att man måste inte tänka så jämt varje sekund, det kan ju bara skapa negativ oro.
MEN det innebär inte att jag menar att man ska låta allt vara som det är heller, eller att jag menar att andra som upplyser om viktiga saker är hysteriska - jag beskrev att man inte behöver tänka så utan att man kan förbereda sig själv mentalt på annat också.

Vad många andra anser kan inte stå för mig.
 
Senast ändrad:
Tack! Då kan jag vaka utan att behöva störa henne i onödan :)
Inte alls säkert att det räcker att bara lyssna efter vattnet eller att titta till stoet då och då. Hade jag gjort så i år hade jag troligen mist ett föl och kanske även stoet. Jag hade ett felläge och hade konstaterat att det inte stod rätt till långt innan vattnet gick. Jag fick sticka in armen till armbågen ungefär för att känna det inte låg rätt. Vattnet gick ungefär när jag ringde veterinären och hade jag väntat på det ljudet hade det tagit mig en stund till att konstatera felläget. Då hade inte fölet levt när veterinären kom. Det var så att veterinären inte trodde att det levde nu heller utan kom för att dra ut ett dött föl. Så det blev en glad överraskning när fölet levde och ännu gladare när vi klarade både sto och föl.
 
Fast jag har väl heller inte sagt att jag
Inte alls säkert att det räcker att bara lyssna efter vattnet eller att titta till stoet då och då. Hade jag gjort så i år hade jag troligen mist ett föl och kanske även stoet. Jag hade ett felläge och hade konstaterat att det inte stod rätt till långt innan vattnet gick. Jag fick sticka in armen till armbågen ungefär för att känna det inte låg rätt. Vattnet gick ungefär när jag ringde veterinären och hade jag väntat på det ljudet hade det tagit mig en stund till att konstatera felläget. Då hade inte fölet levt när veterinären kom. Det var så att veterinären inte trodde att det levde nu heller utan kom för att dra ut ett dött föl. Så det blev en glad överraskning när fölet levde och ännu gladare när vi klarade både sto och föl.

Fast nu har jag väl inte sagt att jag blint skall lyssna efter vattnet. Jag sitter 3 m ifrån henne och ser henne således hela tiden. Det var en allmän undran. Måste man alltid utgå från att människor gör minsta lilla? Jag vakar redan trots noll tecken för att försöka skapa mig en uppfattning om hur hon beter sig. Kommer öka mängden ju närmare vi kommer en fölningen!
 
Något man måste komma ihåg när man svarar på ett forum så här, är att även om svaret är till en specifik fråga från en specifik frågeställare, så kan svaret läsas av så oändligt många fler. Och läsarna kan ha alla möjliga varianter av förkunskaper och erfarenheter.
Det faktum att några av oss här faktiskt tolkade det som skrevs som att man kan vara ganska lugn eftersom det oftast går bra, innebär att risken finns att fler tolkar det så. Det går tyvärr inte att läsa i skriven text hur den som skrev tänkte när orden skrevs. Det framgår inte alltid.
Om "fel" person tolkar det som att man inte behöver gå ut så ofta ens när det är väldigt dags för stoet att föla, då ökar ju risken för att det blir väldigt fel, OM det går fel. Och den risken vill åtminstone inte jag förringa.

(och jag har inte ens haft något eget felläge, trots ca 35 fölningar på drygt 20 år - statistiskt sett borde den första katastrofen närma sig med stormsteg...)
 
Fast då ska man nog vara lite källkritisk också, man kan inte säga att man ska utgå från att allt på denna sida ens är sant. Så det där att man ska slå ifrån sig att "fel person" kan läsa så tycker jag att man isf får komma med konkreta förslag i stället för att omformulera andras tankegångar faktiskt. Även om kunskapen här på bukefalos uppfattas som relativt hög får man ändå inte bortse från det faktum att man aldrig är säker på vem som har rätt erfarenhet, om det är sant eller inte så man får ju söka rätt på källor själv/eget ansvar över hur man tar åt sig informationen från det diskussionsforum det är.
Att styra andras inlägg och lägga till värderingar som andra inte har är ju otroligt fel trots att man påbörjat en förklaring så maldes det på ändå i rak motsats..Känns onödigt att dra en diskussion när man inte ens är oense utan precis som du säger, olika erfarenheter och olika mening i det vi skriver.

Förslag då hade varit om man är orolig att någon ska göra en feltolkning/fel person ska ta åt sig fel kunskap: "jag har varit med om detta, tänk på..ett tips är att.."
Tex "ring veterinär för rådgivining", skaffa kunskap där, läs på där, gå kurs"

Sen är det heller inte farligt att fråga - hur menade du nu? i stället för att anta för somsagt jag ser mig inte skyldig till att ha skrivit något som helst i klartext som tyder på det ni opponerar mot... :)
 
Senast ändrad:
I detta fallet är det som tur är ingen fara, hon har haft två levande föl tidigare, men det förra året kastade hon relativt sent i dräktigheten så det har väl också varit en oro, att allt runt om skulle få henne att kasta igen.

För övrigt tolkar jag inte alls inläggen av @Dandylinn som ni andra gör. Jag tolkar det inte som att hon tycker att jag kan strunta i att vaka över mitt sto, men att jag inte behöver oroa mig i onödan eller måla f*n på väggen. Lite håll koll, var beredd men ta det lugnt och andas.
Kommer det nån bebis??
 
Tyvärr inte. Enda fördelen med det är att jag blir mer säker ju längre tid det går att hingst 2 är pappa...
 
Är hingst 2 EU-hingsten? Hur stor är magen nu? Hon måste ju nästan släpa den i backen ;) Mitt sto lurade ju mig, två veckor innan fölning så vände sig fölet och mammahäst hade värkar jättelänge efter.. Men tji fick jag, fölungen kom drygt 2 veckor senare :P
 
Nej, hingst 2 är RS hingsten. Magen är stor, men hon känns inte sprickfärdig än i alla fall (nu när jag vant mig lite vid den)...
 
Eftersom fölet är här och allt har gått bra låser jag tråden. Bilder på underverket är välkommet till fjortistråden:)

Görel moderator
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp