Misskött dräktigt sto.

Status
Stängd för vidare inlägg.
@ameo Tack! Ja, men nej får man väl säga på din fråga. Hon ska enligt fodervärden (lite svårt att tro på vad hon säger just nu) ha gått med två olika hingstar i somras, en RS-hingst och en så kallad EU-hingst. Inga papper alls är skötta, så det blir till att DNA-testa fölis. Men eftersom hon så vitt hon visste när hon betäckte min ponny skulle ha fölet kvar så är jag i alla fall (relativt) säker på att det är en av dom två hingstarna som är pappa.
 
@ameo Tack! Ja, men nej får man väl säga på din fråga. Hon ska enligt fodervärden (lite svårt att tro på vad hon säger just nu) ha gått med två olika hingstar i somras, en RS-hingst och en så kallad EU-hingst. Inga papper alls är skötta, så det blir till att DNA-testa fölis. Men eftersom hon så vitt hon visste när hon betäckte min ponny skulle ha fölet kvar så är jag i alla fall (relativt) säker på att det är en av dom två hingstarna som är pappa.
MEN :meh: vad tråkigt att pappren inte är ordentligt skötta. Det är ju också en sak som hingsthållaren är skyldig att sköta...
 
Ja, i detta fall är det en och samma person, så det känns inte så förvånande. Just nu är jag bara glad att det går att rätta till...
 
Det har inte hänt något med stoet dom här två dagarna. Jag har blivit tokförkyld, därför får bilduppdateringarna vänta lite. Men idag fick jag svar på blodprovet vi tog när veterinären var här och det visade på levande föl, vilket jag tycker är jätteskönt att veta! Jag kände något som med god vilja skulle kunna vara en spark igår också, men tror mer på att det var tarmljud, då det bubblade lite i magen på henne i samband med det.
 
Än så länge inget föl, men hon börjar bli stor nu, hon har fått stort juver (inga vaxproppar dock) och börjar bli lite rädd om rumpan, hon visar tydlig irritation när jag kollar juver och känner bäckenband. I övrigt är det inga förändringar, utan min vanliga goa tjej.
 
Nu har jag gått i en månad och lyft svansen på häststackaren och undrat hur mycket jag måste memorera för att se när vulvan svullnar. Jag hade inte behövt oroa mig, för det gick inte att ta miste på :p
Så nu börjar det helt klart dra ihop sig för min lilla tjej. Jag är jättenervös, samtidigt känns det tryggt eftersom jag har svärmor på standby och hon har varit med om när många kor fölat (som min moster sa :D).
 
Vågar man sova något inatt, eller bör man stanna uppe och vaka? Jag tänkte väl försöka mig på att gå ut en gång i timmen.
 
Jag hade nog gått ut en gång i timmen. När mitt sto skulle föla var jag uppe varannan timme de två första veckorna, hon visade nästan inget förrän natten det var dags, då blev hon svullen bak och turbofyllde juvret. Var uppe var 30 minut då. :)
 
Verkar som att de många gånger grejar det mesta utan vår hjälp, även om jag förstår att du är orolig :)

Grannarna fick ett föl nyligen de inte vetat om öht..shettisen var inte ens det minsta tjock och sen en morgon bara ligger ett föl ute i hagen sådär. Utan vetskap hade de köpt henne dräktig..
Ett friskt litet föl enl veterinär och hon klarade allt på egen hand. Så det är väl kanske onödigt att oroa sig allt för mycket också. Tycker hästen i tråden ser ut att vara i ett ok hull..inte mager i alla fall.
 
Vågar man sova något inatt, eller bör man stanna uppe och vaka? Jag tänkte väl försöka mig på att gå ut en gång i timmen.
OM jag vore du skulle jag vara uppe och vaka. Är hon slapp där bak och har haft vaxproppar ett tag så är det nog nära. En gång i timmen kan dock vara för sällan, för om hon inte är väldigt sällskaplig av sig när det är dags så lägger hon sig förmodligen när du stängt dörren och gått ut därifrån. Och OM inte allt är som det ska då, så kan det var för sent en timme senare.
Jag hade nog gått ut en gång i timmen. När mitt sto skulle föla var jag uppe varannan timme de två första veckorna, hon visade nästan inget förrän natten det var dags, då blev hon svullen bak och turbofyllde juvret. Var uppe var 30 minut då. :)
som sagt, en gång i timmen är inte tillräckligt när det är nära.
Verkar som att de många gånger grejar det mesta utan vår hjälp, även om jag förstår att du är orolig :)

Grannarna fick ett föl nyligen de inte vetat om öht..shettisen var inte ens det minsta tjock och sen en morgon bara ligger ett föl ute i hagen sådär. Utan vetskap hade de köpt henne dräktig..
Ett friskt litet föl enl veterinär och hon klarade allt på egen hand. Så det är väl kanske onödigt att oroa sig allt för mycket också. Tycker hästen i tråden ser ut att vara i ett ok hull..inte mager i alla fall.
OM allt är som det ska, så klarar de sig själva. Men OM det är ett felläge så behöver man vara där och hjälpa till. FORT. Även om det är vad TS inte vill höra i det här läget så är det ett konstaterat faktum att shetlandsponnyer oftare har problem med fellägen än vad andra raser har. Jag skulle ALDRIG våga chansa på det.

När mitt eget shetlandssto skulle föla för en månad sen var jag egentligen tveksam om hon skulle föla den natten, men jag parkerade mig (i en sovsäck med ett par filtar över - det var nollgradigt den natten...) i en badenbadenstol utanför hennes box i stallet. Och höll mig mer eller mindre vaken hela natten. Och det kom inget föl. På förmiddagen fick hon gå ut i hagen, jag lade mig för att sova några timmar medan resten av familjen fick stränga order om att titta till henne minst var 10e minut. Jag han precis bara somna innan jag blev väckt av att det var dags...
 
OM jag vore du skulle jag vara uppe och vaka. Är hon slapp där bak och har haft vaxproppar ett tag så är det nog nära. En gång i timmen kan dock vara för sällan, för om hon inte är väldigt sällskaplig av sig när det är dags så lägger hon sig förmodligen när du stängt dörren och gått ut därifrån. Och OM inte allt är som det ska då, så kan det var för sent en timme senare.

som sagt, en gång i timmen är inte tillräckligt när det är nära.

OM allt är som det ska, så klarar de sig själva. Men OM det är ett felläge så behöver man vara där och hjälpa till. FORT. Även om det är vad TS inte vill höra i det här läget så är det ett konstaterat faktum att shetlandsponnyer oftare har problem med fellägen än vad andra raser har. Jag skulle ALDRIG våga chansa på det.

När mitt eget shetlandssto skulle föla för en månad sen var jag egentligen tveksam om hon skulle föla den natten, men jag parkerade mig (i en sovsäck med ett par filtar över - det var nollgradigt den natten...) i en badenbadenstol utanför hennes box i stallet. Och höll mig mer eller mindre vaken hela natten. Och det kom inget föl. På förmiddagen fick hon gå ut i hagen, jag lade mig för att sova några timmar medan resten av familjen fick stränga order om att titta till henne minst var 10e minut. Jag han precis bara somna innan jag blev väckt av att det var dags...

Är en gång i halvtimmen mer lagom?
Problemen med fellägen är jag medveten om, det påpekar jag varje gång min sambo tycker att jag nojar för mycket... Så det får mig inte nojigare i det här läget, eftersom jag redan har det i bakhuvudet. Better safe than sorry, så att säga.
 
Är det inte bättre att sitta uppe hela tiden? Det är jobbigt, men tänk om något skulle hända och du ligger inne och sover gott? Jag hade grämt ihjäl mig om sto och föl hade gått bort bara för att man själv skulle sova. :)
 
OM jag vore du skulle jag vara uppe och vaka. Är hon slapp där bak och har haft vaxproppar ett tag så är det nog nära. En gång i timmen kan dock vara för sällan, för om hon inte är väldigt sällskaplig av sig när det är dags så lägger hon sig förmodligen när du stängt dörren och gått ut därifrån. Och OM inte allt är som det ska då, så kan det var för sent en timme senare.

som sagt, en gång i timmen är inte tillräckligt när det är nära.

OM allt är som det ska, så klarar de sig själva. Men OM det är ett felläge så behöver man vara där och hjälpa till. FORT. Även om det är vad TS inte vill höra i det här läget så är det ett konstaterat faktum att shetlandsponnyer oftare har problem med fellägen än vad andra raser har. Jag skulle ALDRIG våga chansa på det.

När mitt eget shetlandssto skulle föla för en månad sen var jag egentligen tveksam om hon skulle föla den natten, men jag parkerade mig (i en sovsäck med ett par filtar över - det var nollgradigt den natten...) i en badenbadenstol utanför hennes box i stallet. Och höll mig mer eller mindre vaken hela natten. Och det kom inget föl. På förmiddagen fick hon gå ut i hagen, jag lade mig för att sova några timmar medan resten av familjen fick stränga order om att titta till henne minst var 10e minut. Jag han precis bara somna innan jag blev väckt av att det var dags...

Kanske är dumt att chansa, men det kan ju vara en tröst också att inte alltid tänka på det mest värsta som kan hända heller eller förutsätta att det värsta ska inträffa och inte stressa ihjäl sig även om man bör vara väl förberedd ändå var mer min tanke. Att försöka behålla sitt lugn är också en god tanke så att man kan lägga fokus på att vara redo, det var mer så jag menade då jag tycker ibland att vi är väldigt duktiga på att vara hysteriska men i det mesta så klarar de mycket på egen hand också :)
Så jag tycker hellre man ska försöka hålla sitt lugn men samtidigt vara väl förbered..men inte hysterisk utan ta det lite med ro också när man ändå inte kan förutspå nåt i förväg
 
@Dandylinn Jag förstår din tanke. :) Jag har hunnit lugna ner mig bra mycket sedan jag skrev trådstarten, nu känns det mer nervöst som i spännande (och lite läskigt, eftersom "jag" aldrig haft föl förr). Trådstarten skrevs sex dagar efter att jag fått reda på att min häst var omhändertagen, fyra dagar efter att jag i ett beslut om upphävande av omhändertagandet fick reda på att hon var dräktig och två dagar efter en resa på en bit över 100 mil för att hämta hem henne. Det var ett par ganska omtumlande veckor innan jag landade...

Jag hade för övrigt gärna sett att fölis fötts för minst 25 minuter sedan. Då hade hon delat födelsedag med världens bästa ponny, mitt hjärta.
10277672_10204062839879342_8332933093114096834_n.jpg
 
Kanske är dumt att chansa, men det kan ju vara en tröst också att inte alltid tänka på det mest värsta som kan hända heller eller förutsätta att det värsta ska inträffa och inte stressa ihjäl sig även om man bör vara väl förberedd ändå var mer min tanke. Att försöka behålla sitt lugn är också en god tanke så att man kan lägga fokus på att vara redo, det var mer så jag menade då jag tycker ibland att vi är väldigt duktiga på att vara hysteriska men i det mesta så klarar de mycket på egen hand också :)
Så jag tycker hellre man ska försöka hålla sitt lugn men samtidigt vara väl förbered..men inte hysterisk utan ta det lite med ro också när man ändå inte kan förutspå nåt i förväg
Alltså, jag vet inte hur du tänker.
Har man ett sto som ska föla så är man skyldig, enligt vår djurskyddslag, att övervaka stoet. Och även om man inte var det så vore det väl oerhört dumt att chansa när ens lilla pälskling ska föla.
Nej, man ska inte vara stressad och hysterisk, men man ska hålla koll på stoet så att man kan vara på palts och hjälpa henne OM det visar sig vara något som inte stämmer.
Du litar alldeles för mycket på att "för det mesta klarar de av det på egen hand". Jag lovar att ingen som varit med om ett felläge skulle se det så.
Har man ett sto som ska föla så är det bara att hålla sig vaken och övervaka. Det finns liksom inget annat.
 
Alltså, jag vet inte hur du tänker.
Har man ett sto som ska föla så är man skyldig, enligt vår djurskyddslag, att övervaka stoet. Och även om man inte var det så vore det väl oerhört dumt att chansa när ens lilla pälskling ska föla.
Nej, man ska inte vara stressad och hysterisk, men man ska hålla koll på stoet så att man kan vara på palts och hjälpa henne OM det visar sig vara något som inte stämmer.
Du litar alldeles för mycket på att "för det mesta klarar de av det på egen hand". Jag lovar att ingen som varit med om ett felläge skulle se det så.
Har man ett sto som ska föla så är det bara att hålla sig vaken och övervaka. Det finns liksom inget annat.

Fast lugn nu, var har jag skrivit att man inte ska vaka, inte vara förberedd eller var har jag ansett att man ska överlämna stoet helt?

Jag tror du tog mitt inlägg på lite väl stort allvar.

Du har erfarenheter när det varit nära att gå illa eller att det gått illa och jag har erfarenheter av precis raka motsatsen..är det så fel att inflika om sådant också? I all välmening om att ge input av lugnande erfarenheter också. Speciellt genom det jag delgav om en häst som ingen ens visste var dräktig, gick fint.
Alla fölningar är inte ett sådant riskmoment likasom att det kan gå åt pipan ibland och det är väldigt stora risker..För en del går det hur bra som helst och att de fixar allt själva medans i andra fall är det inte så..För mig är det inte konstigt alls.

Förstår inte hetsen riktigt i dina inlägg när jag inte har sagt att man inte ska göra någonting alls? :)
 
Senast ändrad:
Att vi lätt blir lite hysteriska i onödan ibland händer ju, man målar gärna fan på väggen och alla möjliga katastrofer..det gör väl alla? Men någonstans kan det ju vara så att man också kanske får tänka på att det går faktiskt många gånger bra också, speciellt om man kanske behöver lugnas ner lite.
Djur och människor har ändå fött sina avkommor i alla tider och alla har inte dött. Så lite positivt kan man ju ibland få tänka då vi många gånger bara kommer ihåg det mest negativa om vi erfarat det.

Jag avsåg alltså att man ska försöka ta det med lite ro så gott det går i all välmening riktat mot ts, hålla koll och gör vad som krävs.

Bättre?
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp