Misskött dräktigt sto.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Förstod inte ens hur det blev sådan reaktion på mitt inlägg när andra skrivit tidigare i tråden samma sak/att de klarar mycket utan hjälp
 
Att vi lätt blir lite hysteriska i onödan ibland händer ju, man målar gärna fan på väggen och alla möjliga katastrofer..det gör väl alla? Men någonstans kan det ju vara så att man också kanske får tänka på att det går faktiskt många gånger bra också, speciellt om man kanske behöver lugnas ner lite.
Djur och människor har ändå fött sina avkommor i alla tider och alla har inte dött. Så lite positivt kan man ju ibland få tänka då vi många gånger bara kommer ihåg det mest negativa om vi erfarat det.

Jag avsåg alltså att man ska försöka ta det med lite ro så gott det går i all välmening riktat mot ts, hålla koll och gör vad som krävs.

Bättre?

Fast nej, det går fel FORT med hästar. Tidsmarginalerna är små.

Det handlar inte om hysteri utan djurskydd.
 
Fast nej, det går fel FORT med hästar. Tidsmarginalerna är små.

Det handlar inte om hysteri utan djurskydd.

I praktiken eller mentalt?

Tycker det blev tokigt hur mitt inlägg kunde avse en helt annan sak till att handla om motsättningar jag inte har ihop med djurskyddsfrågor
 
Jag tror att det är lättare att ta det lugnt om man vakar hela tiden. När mitt sto skulle föla, så såg jag att vattnet gick. Jag gick upp i lugn och ro, tvättade händerna, sade till de andra i huset att det var dags. Ingen hysteri eller panik, just för att jag såg att vattnet gick. Sedan gick jag ut. Hade inte känt detsamma om jag hade vaknat upp och sett att stoet höll på att föla (frambenen ute). :)
 
Jag tror att det är lättare att ta det lugnt om man vakar hela tiden. När mitt sto skulle föla, så såg jag att vattnet gick. Jag gick upp i lugn och ro, tvättade händerna, sade till de andra i huset att det var dags. Ingen hysteri eller panik, just för att jag såg att vattnet gick. Sedan gick jag ut. Hade inte känt detsamma om jag hade vaknat upp och sett att stoet höll på att föla (frambenen ute). :)

Åh när du ändå pratar om vattnet, konstig fråga kanske men hur mycket är det ungefär, kan man höra det om man befinner sig 3 m från boxen? Vill ju helst inte hänga på henne så att hon störs men kamera är inte ett alternativ tyvärr.
 
Jag har en horsecam när jag fölvakar, jag hörde ljudet via den (såg även det). Men vet inte om man kan höra det från 3 meters avstånd. Det finns mer erfarna uppfödare här på buke som nog kan svara på den frågan :) När vattnet går, så kommer det ca 10-15 L gulaktig vätska. Därefter tar det ca 5-10 min innan man ser den inre fosterhinnan alt fölets ben (om den har brustit).
 
Jag har en horsecam när jag fölvakar, jag hörde ljudet via den (såg även det). Men vet inte om man kan höra det från 3 meters avstånd. Det finns mer erfarna uppfödare här på buke som nog kan svara på den frågan :) När vattnet går, så kommer det ca 10-15 L gulaktig vätska. Därefter tar det ca 5-10 min innan man ser den inre fosterhinnan alt fölets ben (om den har brustit).

Får fråga runt lite då. Det är ju 3 m, öppen yta så då borde jag höra. Man hör ju när hon kissar i alla fall ;) det är ju bara en stallgång då jag huserar i en box mittemot!
 
I praktiken eller mentalt?

Tycker det blev tokigt hur mitt inlägg kunde avse en helt annan sak till att handla om motsättningar jag inte har ihop med djurskyddsfrågor

Därför att det ser ut som att du tycker man ska sova gott i sängen och "låta naturen ha sin gång".
 
Får fråga runt lite då. Det är ju 3 m, öppen yta så då borde jag höra. Man hör ju när hon kissar i alla fall ;) det är ju bara en stallgång då jag huserar i en box mittemot!
Det hörs ungefär som när dom kissar, kan möjligen vara under lite kortare tid än när dom kissar vanligt.
 
Därför att det ser ut som att du tycker man ska sova gott i sängen och "låta naturen ha sin gång".

Och det var inte alls så jag menade, vilket jag skrivit också. Hade jag menat "skärp er, klart hästen ordnar det själv" hade jag skrivit så också, medans jag menade att det oftast går bra och att de fixar mycket själv i mycket.många fölningar behöver just bara övervakas men man behöver inte alltid handgripligen dra ut fölet direkt eller att det alltid går fel. Hur skulle då folk ens våga skaffa föl om risken var så hög att misslyckas?

Förstår inte hur tolkningen kunde bli så och jag har inte ens motdiskuterat nåt av de råd som andra skrivit som även jag anser är vettiga
 
Senast ändrad:
Skulle hellre vilja säga att det låter mer som när man häller ut vatten ur en hink ?
Ja man hör det från 3 meters håll .
 
Dum fråga kanske, men är det inga problem för en häst att var 20 år om den inte haft föl förut? Det kanske ts sto haft, men om den inte haft det?
 
Dum fråga kanske, men är det inga problem för en häst att var 20 år om den inte haft föl förut? Det kanske ts sto haft, men om den inte haft det?

Det vanligaste är så vitt jag kommer ihåg att de inte blir dräktiga.

Har de svårt att hålla hull pga slitna tänder blir det ju inte bättre med föl.

Men TS har ju inte direkt planerat det här fölet.
 
Nej, jag vet att hon inte planerat det och hennes häst ser fin och frisk ut. Men jag hade blivit orolig över hästens höga ålder, därför undrar jag om det inte är ett problem om vi antar att det är första fölet o hästen är tjugo?
 
Nej, jag vet att hon inte planerat det och hennes häst ser fin och frisk ut. Men jag hade blivit orolig över hästens höga ålder, därför undrar jag om det inte är ett problem om vi antar att det är första fölet o hästen är tjugo?
Nej, stoets ålder vid första fölningen utgör normalt inget problem.
 
Därför att det ser ut som att du tycker man ska sova gott i sängen och "låta naturen ha sin gång".
Exakt så.
Att inflika att "det oftast går bra och de klarar det själva" är liksom inget bra råd till någon som funderar över hur man ska övervaka stoet när de börjar bli dags.
 
  • Gilla
Reactions: via
Dum fråga kanske, men är det inga problem för en häst att var 20 år om den inte haft föl förut? Det kanske ts sto haft, men om den inte haft det?
I detta fallet är det som tur är ingen fara, hon har haft två levande föl tidigare, men det förra året kastade hon relativt sent i dräktigheten så det har väl också varit en oro, att allt runt om skulle få henne att kasta igen.

För övrigt tolkar jag inte alls inläggen av @Dandylinn som ni andra gör. Jag tolkar det inte som att hon tycker att jag kan strunta i att vaka över mitt sto, men att jag inte behöver oroa mig i onödan eller måla f*n på väggen. Lite håll koll, var beredd men ta det lugnt och andas.
 
Exakt så.
Att inflika att "det oftast går bra och de klarar det själva" är liksom inget bra råd till någon som funderar över hur man ska övervaka stoet när de börjar bli dags.

Då får ni föra den diskussionen mot någon annan, inte mig för det är inte ett tips som jag har avsett i alla fall och uppenbarligen var det inte så ts uppfattade det heller. Jag har INTE svarat på frågan hurvida man ska vaka eller ej så jag förstår inte var ni får det ifrån, det är isf något ni själva hittat på och utläst. Ibland blir det fel om man gör omkast i hela meningar alt tar saker ur sitt sammanhang då är tolkningen given att den kommer att vara annorlunda. Har ni ens läst hela mina inlägg funderar jag i vad jag försökt säga, eller har ni stannat vid ett visst ställe/utläst det ni vill läsa?

De allra flesta har väl lite vett och förstår väl att man ska vara beredd om något inträffar..
 
Senast ändrad:
De allra flesta har väl lite vett och förstår väl att man ska vara beredd om något inträffar..

Det finns många som anser att stona har fölat i allatider och att det är en naturlig process ....
Sen kan samma uppfödare inte förstå varför just hon har så många döda ska fölungar och sådan otur jämnt .....

När ska man förstå att det är PUNKTBEVAKNING som gäller _inte_ ställa klockan på halvtimme, timme , varannan timme ....
Vem sjutton orkar gå ut till stallet varje halvtimme och sen in och sova och vara ute i stallet igen efter en halvtimme gått ????

För att man vakar hela tiden över sitt sto så handlar det inte om att man måste vara hysterisk och behöver ta det lugnt`!

Anser med övriga att ditt inlägg inte tolkas som man ska vara lugn utan att de flesta fölningar går bra , även fast de flesta fölningar går bra skall man vaka över stona hela tiden och detta handlar inte om att man är hysterisk ,hispig eller vad du anser man må vara ...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp