Misskött dräktigt sto.

Status
Stängd för vidare inlägg.

ajdidodii

Trådstartare
Jag har fått hem mitt sto efter två år hos sin fodervärd då alla hästar hos fodervärden omhändertagits av länsstyrelsen på grund av misskötsel och att fodervärden har djurförbud. Så från att i onsdags tro att hon hade det bra hos sin fodervärd och att hon inte var betäckt igen har jag nu ett magert dräktigt sto här hemma. Jag har aldrig haft föl förut och även om jag läser en del, eftersom jag i framtiden skulle vilja föda upp ponnyer, så känner jag mig totalt oförberedd och inte alls redo för detta.
Jag är orolig att hon inte ska vara i skick att klara fölningen (även om jag rent rationellt är säker på att det bara är jag som är nojig, för så mager är hon inte). Vad kan jag göra för att underlätta för henne? Just nu har hon fri tillgång på hö, samt att hon på nätterna står inne i lösdriften som är ströad med spån i botten och halm över. Vågar jag komplettera med luzern, för att främja viktuppgången till en mer hälsosam vikt?

Finns det något speciellt jag bör tänka på att ha förberett när det är dags för fölning? Det jag tänkt på hittills är:
  • Långa plasthandskar
  • Penna och papper (för att skriva upp tider, som när fölet föds, reser sig upp, diar, när moderkakan kommer och liknande)
  • Viktiga telefonnummer
  • Frottéhanddukar
  • Filt
  • Nappflaska
  • Peang/påsklämma
  • Koksaltlösning
  • Handsprit (till mig)
Jag känner mig lite orolig för att hon ska få hyperlipemi, men finns den risken för att hon är mager eller är det om hon slutar äta jag ska oroa mig?
Ge mig alla tips ni kan komma på! Jag bor en bit från veterinär, men har fått löfte om hjälp av svärmor som bor någon hundra meter bort och som är van vid kalvningar.
 
Du får tänka att det oftast går bra :)
Att hon är mager är nog jobbigast för henne själv, om hon inte har tillräckligt med mjölk
för fölis kan du få stödfodra fölis.
Ring en veterinär och rådfråga ang foder.
 
@Pontevecchio Veterinär kommer imorgon för att kolla till stoet, tänkte passa på att då rådfråga henne också om vad jag ska tänka på inför fölningen och vad hon tycker om foder.
 
Jag har fått hem mitt sto efter två år hos sin fodervärd då alla hästar hos fodervärden omhändertagits av länsstyrelsen på grund av misskötsel och att fodervärden har djurförbud. Så från att i onsdags tro att hon hade det bra hos sin fodervärd och att hon inte var betäckt igen har jag nu ett magert dräktigt sto här hemma. Jag har aldrig haft föl förut och även om jag läser en del, eftersom jag i framtiden skulle vilja föda upp ponnyer, så känner jag mig totalt oförberedd och inte alls redo för detta.
Jag är orolig att hon inte ska vara i skick att klara fölningen (även om jag rent rationellt är säker på att det bara är jag som är nojig, för så mager är hon inte). Vad kan jag göra för att underlätta för henne? Just nu har hon fri tillgång på hö, samt att hon på nätterna står inne i lösdriften som är ströad med spån i botten och halm över. Vågar jag komplettera med luzern, för att främja viktuppgången till en mer hälsosam vikt?

Finns det något speciellt jag bör tänka på att ha förberett när det är dags för fölning? Det jag tänkt på hittills är:
  • Långa plasthandskar
  • Penna och papper (för att skriva upp tider, som när fölet föds, reser sig upp, diar, när moderkakan kommer och liknande)
  • Viktiga telefonnummer
  • Frottéhanddukar
  • Filt
  • Nappflaska
  • Peang/påsklämma
  • Koksaltlösning
  • Handsprit (till mig)
Jag känner mig lite orolig för att hon ska få hyperlipemi, men finns den risken för att hon är mager eller är det om hon slutar äta jag ska oroa mig?
Ge mig alla tips ni kan komma på! Jag bor en bit från veterinär, men har fått löfte om hjälp av svärmor som bor någon hundra meter bort och som är van vid kalvningar.

Hyperlipemi skulle inte jag oroa mig för när hon är mager. Fritt med hö låter bra och jag skulle smyga in lusern väldigt försiktigt eftersom hon uppenbarligen fått för lite mat.

Jag håller tummarna!!
 
Vi har haft Microlax hemma ifall fölet är trög i magen. Himla smidigt och vi har behövt använda det till 2 av 4 föl.
 
Vet du ungefär när hon kan beräknas föla?
Det kan vara avgörande för hur du ska fodra henne. Fölet tar mycket av stoet under de sista månaderna av dräktigheten. Så om hon inte ska föla förrän i juni juli så har du stor chans att både fodra upp henne och ge fölet allt det som det behöver.
Lusern är grovfoder precis som hö men bara med bra värden, så det kan du ge henne med samma invänjning som om du bytte hö. Tänk på att det behövs mineraler, aminosyror och spårämnen nu för fölets skull så du måste se till att det finns i stoets foder. Det är tveksamt om det räcker med bara grovfoder för att tillgodose det.

Kolla med veterinären om det finns plasma och foalchek tillgängligt om det skulle behövas.
 
Tack för alla svar och länken med fölväskan!

@Masse Tyvärr har jag inte den blekaste om när hon kan tänkas föla. Det är just med tanke på grovfoderaspekten som jag tänkt på just lusern.
Mineraler har jag bara förutsatt att dom är jätteviktiga, så det har jag inte ens tänkt på att fråga om, det får hon punkt slut, ungefär.
 
Tack för alla svar och länken med fölväskan!

@Masse Tyvärr har jag inte den blekaste om när hon kan tänkas föla. Det är just med tanke på grovfoderaspekten som jag tänkt på just lusern.
Mineraler har jag bara förutsatt att dom är jätteviktiga, så det har jag inte ens tänkt på att fråga om, det får hon punkt slut, ungefär.
Hade det varit min häst så hade jag satt in lusern och kraftfoder för att säkerställa näringstillförseln till fölet och/eller försöka få upp stoet i hull innan fölningen. För sedan kommer det att vara näst intill omöjligt under digivningen och hon kommer att kräva väldigt mycket under den tiden (vilket alla ston gör). Så det är lika bra att börja vänja in henne vid den foderstaten så fort som möjligt. Sedan får man inte glömma hur kraftfullt foder gräs är så här års, så att få henne att äta gräs så mycket som möjligt är bättre än lusern.
 
Är det en shetlandsponny?
Så länge hon äter vettiga mängder mat är risken för hyperlipemi ganska liten. Hennes hull för tillfället har egentligen inget samband med risk för hypelipemi, som enkelt beskrivet är att levern får spunk när blodsockret bli för lågt och då istället fyller blodet med fett. Och detta uppstår ibland på högdräktiga shetlandponnyston.

Utan att ha något vetenskapligt belägg för det så hade jag fortsatt med fri tillgång till bra hö ett par dagar till, så att magen får komma igång ordentligt om hon nu fått för lite mat hittills. Och sen hade jag lagt till lusern och någon form av kraftfoder i lagom mängd.

Lycka till!
 
@ameo Ja, hon är en shetlandsponny. Vad bra, eller hur man ska säga, då känner jag mig lite lugnare med risken för just hyperlipemi. Det är idag 13 dagar sedan hon kom ifrån fodervärden. Personen som tar hand om hästarna åt länsstyrelsen sa att min lilla pärla var en av dom i bäst skick. Hos den personen fick dom gå på gräs. Hos mig har hon fri tillgång på hö. Så magen borde hunnit ställa om sig lite i alla fall.

Veterinären tyckte att hon såg bra ut i hullet, med en antydan till fettansamlingar på hals och vid sidorna av manken. Hon såg inga hinder i att fortsätta med fri tillgång på hö och komplettera med lusern och mineraler, utan tyckte att det lät som en bra plan.

10259946_10203925455684823_4007513483767043355_n.jpg

Här är min lilla tjej som 15 eller 16 åring hos @Retzina, ni får ursäkta dåligt anpassad sele.

10365920_10203925430444192_6551577388252585290_n.jpg

Min lilla flicka igår, 20 år gammal. Men hon är i alla fall sitt vanliga genomsnälla, goa och charmiga jag. Lilla tanten kunde inte gå ordentligt när jag hämtade henne ur hagen utan ville småtrava bredvid mig... Gissa om hon blev glad när veterinären skulle kolla rörelserna? :p
Vi tog också ett blodprov för att kolla att fölet lever där inne. Det var skönt med lite lugnande besked, men jag tror att jag glömde fråga en massa saker. Tur att veterinären är snäll och lätt att få tag på...
 
Av vad man kan se på den bilden är skicket ingen stor katastrof, utan det går säkert bra. Håll bara koll på fettansamlingarna, så det inte blir fång av det istället...

Har du nån aning om vad det är för hingst hon är dräktig med?
 
Ja, det finns två alternativ, enligt uppgift ska det finnas dna registrerat/sparat hos SLU från båda. så jag kommer kunna härstamningskontrollera fölet.
 
10366290_10203943477615360_2056031839149977516_n.jpg

En av bilderna på min pärla jag fick tillsammans med handlingarna. Två dagar innan den här bilden togs var ponnyerna helt utan mat. Det framgår inte hur länge det varit så.

10268595_10203925432044232_3181083530950526980_n.jpg

Jag hade tydligen inte lagt upp den förra "ryggbilden". Denna är också från i tisdags.

1239562_10203943477775364_3449507707079899021_n.jpg

Lilltjejen idag. Fettansamlingen på bogen är helt borta (jag har aldrig känt den förr heller). Men jag kommer självklart hålla koll på den, om den kommer tillbaka.

10344792_10203943478095372_925735178171928334_n.jpg

Från sidan. Jag vet inte om jag inbillar mig, men jag tycker att hon ändrat formen på magen lite grann sedan i tisdags. Fast det kan ju vara vinkeln som skiljer sig lite.
 
@ajdidodii Vad kul att du uppdaterar tråden med bilder! Tur i oturen att hon inte var i sämre skick också. Hoppas att allt går bra och att du får en fin liten fölis om än en oplanerad sådan. Stoet har verkligen en superfin teckning i sin skäckfärg!
 
@Fiorano Tack! Ja, efter omständigheterna känns det som tur i oturen så att säga. Jag ser verkligen fram emot fölet!

Dagens:
1601150_10203949664090018_2814301584925634817_n.jpg

Ursäkta dåligt ljus, det var så vackert väder utanför... :D

10322546_10203949663930014_1482640439027563401_n.jpg

Jag tycker hon blir tjockare för varje dag, sambon tycker att jag inbillar mig. :p Men lite har hon börjat fylla juvret i alla fall. Inte så att det verkar som att hon kommer föla vilken sekund som helst, men så hemskt långt kvar tror jag inte att det är. Det är lite jobbigt att inte ha något betäckningsdatum så man vet ungefär när man ska förvänta sig att fölet kommer.
 
jag säger det igen, du behöver inte oroa dig för hennes skick i alla fall, hon ser helt okej ut. Och det närmar sig absolut! Lycka till!

Är det godkänd hingst hon är betäckt med, så att det finns registrerat en betäckning? (bara nyfiken :p )
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp