Missfall - skrapning?

Mirtai

Trådstartare
Jag fick i fredags veta att min graviditet avstannat och fostret slutat utvecklas. Var då i vecka 10+0.

Fick en ny tid hos läkare idag och fick då sådana mediciner som man får när man gör abort för att försöka få kroppen att stöta ut fostret. Stoppade in dem 10.30 och sedan dess har ingenting hänt. Kom lite blod efter en timma men det var lite, mindre än vid vanlig mens. Sedan dess ingenting.

Pratade med barnmorskan vid 16-tiden som sa åt mig att gå ut och gå vilket jag nu gjort i flera omgångar, helt utan resultat.

Ska ringa in imorgon igen och förhoppningsvis få en tid för skrapning. Jag vill bara få ett avslut på det här och hoppas att jag kan få en tid redan imorgon.

Vad har ni för erfarenheter runt skrapning? Hur jobbigt var det efteråt? (rent fysiskt alltå, med blödningar och ev smärta?)
Hur länge kan man behöva gå och vänta på att de ska göra den?
 
Sv: Missfall - skrapning?

Jag var lite längre gången än du (13+3) när jag gjorde min skrapning. Jag blev inlagd akut och fick göra den omgående samma dag eftersom jag hade så rikliga blödningar.

Efteråt så var det väl ett konstaterande att det var ju tråkigt att det inte blev någon bebis förstås. Jag blödde i ca 2 veckor efteråt, först som en vanlig mens och sen småblödningar i ca en vecka till.

Jag hade riktigt ont efteråt. Visade sig att jag fick en inflammation i livmodern efteråt när jag hade så ont och ringde till Kvinnokliniken och grät och fick träffa en läkare igen. Men efter två veckor var jag "på banan" fysiskt som jag var innan graviditeten. Psykiskt tog det väl lite längre tid, men efter de två veckorna hade jag accepterat läget i alla fall.

Vad jag förstått så är två veckor en relativt "lång" återhämtningsperiod fysiskt efter en skrapning.
 
Sv: Missfall - skrapning?

Jag blödde i ett par dagar, lite svag första dagen, men annars hade jag inga större men. Var väl 10-11 veckor gången, minns inte riktigt, fick vänta lite eftersom de inte hade tid för mig.
 
Sv: Missfall - skrapning?

Jag skrapades i v. 11 med fostret var jättelitet sa graviditeten hade avstannat mycket tidigare antagligen.

Var lite snurrig av narkosen i nagon dag, blödde drygt 1 vecka och tog 1-2 ibuprofen andra dagen. I övrigt inga som helst besvär.
 
Sv: Missfall - skrapning?

Det verkar som det är ganska okomplicerat med andra ord :)

Vi får väl se vad som händer, det kan ju komma igång med en blödning under kvällen/natten
 
Sv: Missfall - skrapning?

För mej var det exakt samma som majola. Inte mycket värre än en vanlig mens. Hoppas du får det avklarat snart!
 
Sv: Missfall - skrapning?

Jag har gjort en skrapning en gång, var sövd under tiden och kände ingenting efteråt. Mådde bra och var som vanligt.
 
Sv: Missfall - skrapning?

Vad har ni för erfarenheter runt skrapning? Hur jobbigt var det efteråt? (rent fysiskt alltå, med blödningar och ev smärta?)
Hur länge kan man behöva gå och vänta på att de ska göra den?
Jag har gjort en skrapning pga ett tidigt missfall då livmodern var fylld med blod (något som tydligen var konstigt/ovanligt; läkaren hade bara sett det ett fåtal gånger).

Oturen var att under skrapningen så började jag blöda mycket (jag gissar att ärrvävnaden från mitt tidigare snitt ställde till det; att den blev lite skadad då och började blöda) och de kunde inte göra klart skrapningen. Däremot kan jag säga att fysiskt så hade jag inga problem/men alls. Ingen smärta alls.

Jag blödde ganska länge (8 veckor eller så), men det var ju också för att de "väntade ut" att resterna skulle komma ut av sig själv. Så jag fick flera återbesök för att titta med u-ljud tills de inte såg att något fanns kvar därinne.

En lyckad skrapning tror jag i regel inte ställer till några fysiska problem alls efteråt.
 
Sv: Missfall - skrapning?

*kl*

Nu är jag skrapad och klar. Det gick fort och smidigt, ligger hemma i sängen nu och vilar. Är fruktansvärt trött men det tror jag mest är av narkosen. Blöder lite och har inte alls ont :)
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 773
Senast: Milosari
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 094
Senast: Hazel
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 642
Senast: co-SMAD4
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 832

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp