Missade avmaskningar

Jamtland

Trådstartare
Har för ca en månad sedan fått hem våra 4 nya råttjägare, de är nu ca 16 veckor. Det är typ 19 år sedan jag hade kattungar sedan och den vuxna gammelkatten på gården brukar få avmaskning när vi ser maskar i rumpan eller om hon kräks. Jag VET att det har varit helt galet fel så jag tänkte "göra om" och göra rätt med de här nya. De är dock aldrig avmaskade eller vaccinerade innan de flyttade hit så hur börjar jag? Hur ofta bör jag avmaska nu i början? Hur ofta ska de vaccineras?

Börja med att ta kollamasken på dom. Har dom inte mask är det ju onödigt att avmaska och riskera resistens? Är dom födda ute? Eller vad är det som gör att du tror dom behöver avmaskas nu?

Börja med att ta kollamasken på dom. Har dom inte mask är det ju onödigt att avmaska och riskera resistens? Är dom födda ute? Eller vad är det som gör att du tror dom behöver avmaskas nu?
Deras mamma är en vildkatt som bor delvis inomhus, så de är födda inomhus men har fått vilda djur son en del av födan sedan födseln av kattmamman. Googlade lite igår innan jag skrev tråden och enligt de rekommendationer jag läste avmaskar man fortfarande rutinmässigt på katt?
Men det blir nog en Kolla masken först.

Deras mamma är en vildkatt som bor delvis inomhus, så de är födda inomhus men har fått vilda djur son en del av födan sedan födseln av kattmamman. Googlade lite igår innan jag skrev tråden och enligt de rekommendationer jag läste avmaskar man fortfarande rutinmässigt på katt?
Men det blir nog en Kolla masken först.

Katters maskar är precis lika bra på att bli resistenta som andra maskar, så den som påstår det har fel. Men om dom nu är födda ute, så kanske det är bra att köra en kur ändå. Man behöver ju inte göra det rutinmässigt. @Sol, vad säger du ?

Katters maskar är precis lika bra på att bli resistenta som andra maskar, så den som påstår det har fel. Men om dom nu är födda ute, så kanske det är bra att köra en kur ändå. Man behöver ju inte göra det rutinmässigt. @Sol, vad säger du ?
Risken för resistensutveckling på en katt som hålls inne måste ändå ses som rätt liten jämfört med många andra djur även om det fortfarande snarare är en tidsfråga än någon reell möjlighet att helt förhindra resistensutveckling. Finns ingen mask så finns det ingen mask som kan bli resistent mot medlet och avföringen innehållande maskmedel samlas i regel upp och släpps inte ut i naturen.

Risken för resistensutveckling på en katt som hålls inne måste ändå ses som rätt liten jämfört med många andra djur. Finns ingen mask så finns det ingen mask som kan bli resistent mot medlet och avföringen innehållande maskmedel samlas i regel upp och släpps inte ut i naturen.

Jag har inte avmaskat mina innekatter på över 15 år, så jag förstår inte riktigt vad du menar med ditt svar? TS katter är födda ute och ska vara utekatter?

Angående vaccination så är det 2 vaccinationer med några veckors mellanrum, en uppföljning 1 år senare och sen varje år för kattsnuva och vart tredje år för kattpest.

En svårighet med kolla mansken på utekatter är att man ju normalt inte ser deras avföring. Man får försöka få dem att gå på låda inne ibland för att kunna ha koll (inte alltd så lätt). (komplettering, inte kritik mot ditt inlägg)

En svårighet med kolla mansken på utekatter är att man ju normalt inte ser deras avföring. Man får försöka få dem att gå på låda inne ibland för att kunna ha koll (inte alltd så lätt). (komplettering, inte kritik mot ditt inlägg)

Nä, så kan det vara. Det är ju ett problem det ingår att lösa om man låter katten vara lös ute.

Dåligt skrivet av mig, de är födda inne men ska vara och är ute också.

Om kattmamman är utekatt får kattungarna sannolikt spolmask från henne och då rekommenderas avmaskning mot spolmask (ingen annan mask) varannan vecka från 3 veckors ålder.

Strikta innekatter behöver inte avmaskas såvida de inte uppvisar symptom.

Om kattmamman är utekatt får kattungarna sannolikt spolmask från henne och då rekommenderas avmaskning mot spolmask (ingen annan mask) varannan vecka från 3 veckors ålder.

Strikta innekatter behöver inte avmaskas såvida de inte uppvisar symptom.

Fast hur länge? Man avmaskar ju inte varannan vecka livet ut :)

Jag avmaskar utekatter som jag vet äter byten var tredje månad. De jag inte vet om de äter byten bara när jag ser mask. Innekatter eller de som inte tar byten aldrig. Gäller då vuxna katter.

Fast hur länge? Man avmaskar ju inte varannan vecka livet ut :)

Jag avmaskar utekatter som jag vet äter byten var tredje månad. De jag inte vet om de äter byten bara när jag ser mask. Innekatter eller de som inte tar byten aldrig. Gäller då vuxna katter.

Upp till 12 veckors ålder eller fram till andra vaccinationen (man vill inte att de har mask när de vaccineras). Därefter avmaskar man efter behov. Extra viktigt att hålla koll på växande katter dock så de får den näring de behöver för att växa.

Liknande trådar

Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
551
Senast: Jeps
·
Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
745
Senast: Hoarfrost
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 375
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka