Missad vaccination pga veterinärens slarv..

B

BeastieBabe

Polarens häst går sviiiinbra på träning, anmäld till tävling början på januari, formtopp helt 100% perfekt..
botulism och influensa-spruta beställdes i oktober via telefon till receptionisten "då skriver jag upp det här" jättebra.. några dagar senare berättar stallägaren att veterinären vart ute å vaccinerat, va bra.. men som vanligt glömt klistra in alla lappar i passet (har hänt flera gånger förr)..

hästen får en formtopp, medryttare ska tävla nu på lördag, ringer om att få det bekräftat att hästen verkligen är vaccinerad och för att få papper på det.. "nej den sprutan har inte hästen fått"..
WHAT!?!?!?! :eek: :eek: :eek:
Veterinärjäveln GLÖMDE att ge influensasprutan i OKTOBER!!!! trots att det var uppskrivet!

Helt kolugnt berättar receptionisten att det bara är att boka tid för grundvaccination igen..
men vafan vems fel är det då? vem ska betala närmare 2000 kr för en hel grundvaccination? Måste man vara barnvakt när veterinären kommer för att försäkra sig om att hästen fått influensasprutan?
dessutom låg vaccinationsintyget framme där det står att det är exakt ett år sedan förra influensasprutan gavs.. fattar inte veterinären att "det är 1 år sen, plus att det står i mina papper att hästen ska ha influensavaccin, ähh ja struntar i det"..

skitkul för medryttaren att få veta att hästen inte får tävla pga att hon inte är vaccinerad då.. :( :( :(

Sv: Missad vaccination pga veterinärens slarv..

Men borde inte den som tog emot veterinären ha haft lite koll, eller begär du att veterinären ska ha full koll på alla hästar som besöks. Visst, det är inte kul, men det går väl knappast att beskylla veterinären för det???

veterinären kommer när det passar, stallägaren var inte hemma, bara en av de andra hästägarna (under 18)..
bokar man en influensaspruta ska hästen ha en influensaspruta.. det tycker jag verkar vettigt..

Jag är ALLTID på plats när jag har bokat veterinär, jag litar inte på att vet. som inte är i vårt stall så ofta skulle ta rätt häst.

Sen så tycker jag att de tär konstigt att man inte förrän tre månader efter hör av sig till vet. att det inte är ifyllt i vaccinationsboken, det gör man väl med en gång??

det har kanske bara inte blivit av och att veternären brukar glömma att sätta i lapparna trots att vaccinering skett..

och när man inget vet när veterinären kommer (en vaccination går på några minuter) så är det svårt att vara där när man inte bor i stallet utan har hästen inhyrd.. (inte så svårt att skilja på en NF, en arab, en shettis och en quarter där heller..)

BeastieBabe skrev:
det har kanske bara inte blivit av och att veternären brukar glömma att sätta i lapparna trots att vaccinering skett..

och när man inget vet när veterinären kommer (en vaccination går på några minuter) så är det svårt att vara där när man inte bor i stallet utan har hästen inhyrd.. (inte så svårt att skilja på en NF, en arab, en shettis och en quarter där heller..)

Min vet. kan iallafall säga på ett ungefär när h*n kommer, jag har inge problme att klara av att vara där tror att jag har mina hästar inhyrda och bor dryga 2 mil därifrån.

Att det inte har blvit av att kolla upp om vet. har missa/glömt/skitit i att fylla i vaccinationsintyget speciellt eftersom det inte är ovanligt anser jag vara nonchalans från hästägaren.

ja det är inte ovanligt att veterinären glömmer att FYLLA I.. tidigare har det inte glömts bort att vaccineras iallafall..

men har veterinärerna INGEN skyldighet att faktiskt utföra det som beställts?
tänk om veterinären skulle göra det sista dagen då? och man ringer 2 dagar senare och får veta "oj jag glömde titta papprena" vems fel är det då? måste man ta ledigt från jobbet flera dagar innan och sista dagen för att kunna sitta och vaka i stallet när veterinären dyker upp..??

Men har du betalt för influensavaccinet? Man får ju en gårds/praktikjournal där det står vilka åtgärder som är utförda och där det dessutom debiteras för vad som gjorts? iofs används ofta koder, så det är ju inte så lätt för en oinvigd att kontrollera, men har du betalt för något som inte gjorts borde du ju iallafall få tillbaka pengarna.

Se till att vara med i stallet nästa gång veterinären kommer. Jag har svårt att tänka mig att veterinären nekat att fylla i vaccinationsintygen om någon räckt fram dem. Skriv en lista på vilka hästar som ska ha vad och bocka av vartefter. Det är kanske inte så lätt för vetten att få klara besked när h*n inte vid något tillfälle talat direkt med djurägaren (=dig), en liten tjej kanske inte heller så noga vet vilken spruta de olika hästarna ska ha?

Men jag förstås att du är förbannad, det skulle jag också ha varit!

Själv kräver jag att ngn som har koll skall finnas på plats, för ett tag sen blev det fel för att stallägare skickade ngn som inte hade en aning om vilka hästar som skulle ha vad.
PL

veterinären visste vilka hästar det var, de mesta beställdes samtidigt och allt betalades av stallägaren, det var liksom
Namn: botulism+influensa
Namn: influensa
Namn: influensa
och namnen står på dörrarna..
hur missar man att en ska ha influensavaccin då? och dessutom låg vaccinationsintyget framme så det skulle ha vart skitlätt att bara kolla i papprena som var framlagda till veterinären med passen och allt..

men nu blir det ingen tävling på lördag och en grundvaccination måste göras..

blir bara så förbannad..

(tilägger att det är polarens häst, inte min)

VA!!!!!!

Var det inngen där som tog i mot vet när han kom och evetuelt kunde hjälpa vet.

I dom stall jag känner till så har dom inhyrda skrivit upp sig på en lapp om vad vet skall göra med hästen (snyggt och prydligt) och sedan har nån av dom inhyrda varit med och sakt till vet vad som skall göras med vilken häst och även hjälp till att hålla mm.

Själv har jag hästarna hemma och har ändå inte missat en vet tid på dom 6åren jag har haft hästarna hemma.

Kram

Knapplån

Tilläger att ägaren fick inte ens veta att veterinären varit ut föräns dagen efter. D.v.s. ingen ringde ägaren.

Men då måste det ju vara dålig komunikation i stallet... eller?

Kan inte hästägaren ens bemöda sig att vara där (eller ser till att någon denne litar på är det) när hästen ska vaccineras anser jag inte att denne har så stor rätt att klaga på att veterinären gjorde ett misstag...

Personligen ser jag alltid till att vara på plats oavsett om det är veterinär, hovslagare eller et som väntas till stallet om det är mina hästar som ska besökas. Jag personligen ser till att alla ev.papper är ifyllda då jag tävlar och vill ha allt i ordning...Känns liksom att det är mitt ansvar:cool:

eh...jag svarade trådskaparen;)

Till allihopa som klagar på hästägaren

HÄSTÄGAREN VISSTE INTE OM NÅGOT FÖR DET VAR INGEN SOM RINGDE Å SA TILL INTE ENS VETERINÄREN RINGDE Å SA ATT H*N SKULLE KOMMA UT!

BeastieBabe skrev:
hästen får en formtopp, medryttare ska tävla nu på lördag, ringer om att få det bekräftat att hästen verkligen är vaccinerad och för att få papper på det.. "nej den sprutan har inte hästen fått"..
WHAT!?!?!?! :eek: :eek: :eek:
Veterinärjäveln GLÖMDE att ge influensasprutan i OKTOBER!!!! trots att det var uppskrivet!

Måste man vara barnvakt när veterinären kommer för att försäkra sig om att hästen fått influensasprutan?

Vet att det inte är svaret du vill ha - men ja - man bör vara barnvakt och finnas på plats. är förvånad att veterinären över huvud taget gick med på att vaccinera utan ansvarig på plats faktiskt.

det andra jag undrar över är varför man ringer NU, om en vaccination som skulle skett i OKTOBER? hade ni inte kollat det tidigare och såg att det saknades...:confused: :crazy:

moonlightgarden skrev:
Till allihopa som klagar på hästägaren

HÄSTÄGAREN VISSTE INTE OM NÅGOT FÖR DET VAR INGEN SOM RINGDE Å SA TILL INTE ENS VETERINÄREN RINGDE Å SA ATT H*N SKULLE KOMMA UT!
Jag som hästägare beställer själv när det är dags för vet. hovis eller annat...det är ju faktiskt jag som hästägare som har koll på när det är dags för t.ex vaccination...

Kollade ägaren inte att vaccinationen verkligen gjorts INNAN nu? Och NU tycker att 'veterinärjäveln' glömt så tycker väl jag att djurägaren får stå sott kast. Däremot förstår jag att medryttaren är nedslagen.

Men jag anser att ansvaret är och förblir ägarens. Veterinären missade uppenbarligen, men ägaren har ju haft bra nog med tid att själv upptäcka det.

Och ang att vara 'barnvakt' åt veterinären så NÅGON med koll bör ju vara där. I inackstallet jag stod i vaccinerades hästarna gemensamt, dvs de som ville fick vara med. Då var vi två i stallet (vet kom alltid sju på morgonen), som såg till att leda fram rätt häst och räcka fram rätt intyg och tala om vad hästen skulle ha. Det anser jag är det minsta man kan göra, kan ju inte bara lägga fram en bunt med papper och låta vet läsa på boxarna och plocka ut och in hästar etc. Tycker jag.

Tycker att man som ansvarig för hästen (hästägare ,fodervärd el. dyl.) skall närvara eller åtminstone ha ett "ombud" som man litar på i stallet när det gäller veterinärbesök, hovslagare m.m. som kan kontrollera att allt blir rätt utfört, och framförallt kan vara en hjälpande hand åt den som ska behandla hästen. Jag är personligen alltid på plats, så att jag kan svara på frågor (och ställa 1000 frågor:p ) och "servar" veterinär, hovslagare eller massör. Jag tycker inte man kan kräva att veterinären ska ta saken i egna händer, utan att man får stå sitt kast... Har det dessutom gått tre månader har man ju som ansvarig (ägare el. fodervärd el. dyl.) inte haft särskilt bra koll på läget. Liten undran bara, ni trodde vet. hade glömt klistra i lappen i passet efterssom denne brukar glömma, men brukar denne glömma datumet oxå? Det är ju minst lika viktigt... Utan varesig datum eller lapp hade jag reagerat direkt...

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Sommaren 2014 åkte vi ut och hälsade på en kollega till min mamma då möttes vi av 3 hästar som var gravt undernärda, när vi frågade om...
2
Svar
22
· Visningar
5 315
Senast: exotic
·
Hästvård Är det vanligt att veterinären inte vill ta emot för återbesök? Var på klinik med min medryttar/halvfodervärdshäst i början av oktober...
Svar
0
· Visningar
896
Senast: karini
·
Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg men jag behöver verkligen bolla tankar med Er och höra Era åsikter om min och min hästs situation...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 989
Senast: Magica
·
B
Avel Jag har betäckt mitt sto och hon beräknas föla i mitten på maj. Har under hela dräktigheten varit extremt noga med att tvätta mig och...
Svar
10
· Visningar
1 310
Senast: BertaLotta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama