Sv: Miss i hunduppfostran
Jag gör det mesta i inlärning under deras sk präglingsperiod, vid ca 8-12 veckor
Det är så himla underbart att lära de små "allt" som de/jag kan ha nytta av senare i livet.
MASSOR av beröm är A&O
Träna in t.ex
- Inkallning(alltid lös) Göm dig,gör dig spännande t.ex hoppa ned i ett dike,bakom en buske,hoppa av stigen/cykelbanan du går på,soptunna,cykel,Ja, vad du än har tillgängligt.Detta gör att du är den som tar intiativen på t.ex promenaderna.
-Ett MKT bra trick är att vända ryggen till och pilla i marken.Detta kan ingen låta bli att komma och nyfiket kika på.
Jag har i 98% av tiden vi är ute, hundarna lösa.
Även sedan de blivit unghund/vuxen upprepar jag detta med att gömma mig.
Tycker att just inkallningen är lite av en färskvara. Dessutom lär jag in;
_ Höger och Vänster
Tänk bara på att när ni är "nos mot nos" så får du tänka till,så hundens hö/vä blir rätt.
- Bakom, är också ett ord som är användbart ofta.
- Runt, använder jag om vi kommer på olika sidor om t.ex en papperskorg, telefonstolpe, cykelställ, et.c
_ Rulla runt, är ett skojigt komando som alltid uppskattas av barn,som kanske t.om är lite hundrädda. Då är alltid "cirkuskonster" förträffliga, för att dämpa rädslan hos både barn och vuxna.
- Ligg, tränar du lättast in från att hunden sitter ned.Ta sedan en liten godisbit i pannhöjd(på hunden) ungefär och säg ordet sitt(eller vilket du nu vill ha som sitt)
- Att inte dra i kopplet kan tyckas som en omöjlighet.MEN ha´tålamod och fantasi. T.ex använder jag alla möjliga ljud för att få hunden intresserad av att titta/vara hos mig. Strunta i vad folk tycker
Och så fort du får en liten avsaktning,blick,örat som vänds bakåt,SÅ BUMS GE DEN BERÖM
- Nej, är ett viktgt ord,som inte bara skall användas vid katastrofläge. Utan det kan användas vid t.ex,Nej nu har vi inte tid att gå och nosa,Nej nu har du faktiskt kissat färdigt,nu skall vi gå en bit innan jag tillåter dig att stannaigen, nej du får inte tigga, Nej du får inte hälsa på den hunden, Nej du får inte hoppa på den människan, Nej du skall vara tyst
- Tyst, är också ett knepigt komando att lära in(tror de flesta)
Men jag fick lära mig att det finns ett sett som alltid har funkat för mig; Du lär hunden att skälla,SEDAN lär du den att tystna på ditt Nej eller tyst
- Jag har aldrig Fotkomando på hunden,utan i väldigt speciella fall,NEJ förresten aldrig!
Jag har istället lärt våra hundar att aldrig dra,alltså behöver jag inte ha sk. kadaverdisiplin på dem,eftersom de går "fint" oavsett längd på kopplet.
- Vänta använder jag dagligen.Väldigt bra att ha när det kommer folk/fä.Då behöver din hund INTE vända ryggen till det spännande/farliga som kommer.
- Fjärrkomando av Sitt-LIgg-Stanna är roligt att kunna.
- Leta/sök kan också användas som ett snabbt och positivt stopp/Bryt komando. Kasta iväg ngt från fickan och säg LEEEEETA,och så MKT beröm.
Ja´det var lite tips ifrån mig
Väl bekomme & Lycka Till