Sv: Miss i hunduppfostran
Fler än vad man kan tro lyfter upp vovven och tröstar om det händer något otäckt..
Det där är kul, var på väg till veterinärkliniken idag för att vaccinera valpen, och när vi stod och väntade på tåget så gnällde han och såg allmänt jääääääääätteledsen ut, dels för att det regnade, vilket han hatar, och dels för att han är 12 veckor och inte riktigt har lärt sig att slappna av när vi väntar på tunnelbanan. Detta är då något jag har beslutat att han får lära sig att hantera eftersom vi bor i Sverige och regn inte är någon bristvara, samt att jag åker tunnelbana jämt och ständigt.
Tyvärr verkar inte folk inse att man inte kan plocka upp sin valp och gulla med den så fort den är lite ledsen. Jag fick bevis på det idag när vi stod där, en mamma med en tonårsdotter stod och blängde på mig som om jag var helt hjärndöd, och tillslut kom de fram och sa:
"Ursäkta, men ser du inte att hunden mår dåligt???"
"Nä, han mår inte dåligt. Han är lite uttråkad bara."
"Vadå, han mår ju inte bra!"
"Jodå, han mår alldeles utmärkt."
"Det ser ju vem som helst att hunden inte mår bra!!"
"Han mår jättebra, men om det kan vara till någon tröst så är vi precis på väg till veterinären för att vaccinera honom nu, och om det är något fel på honom så tror jag säkert att veterinären lägger märke till det."
Och så tonårstjejen: "Stackars hund asså
"
Jag menar visst, bra att de bryr sig om djuren, men de hade ju uppenbarligen ingen aning om hur man handskas med hundar. Hade jag plockat upp gnällspiken och gullat med honom varje gång han gnällde så skulle jag ha en vääääääääldigt gnällig hund nu.