Mirakelkur för skimmelsvans...

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Silly
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 30
  • Visningar Visningar 3 172
Sv: Mirakelkur för skimmelsvans...

Vad finns det för ämnen som bryter ned det då? Vilka preparat?

Har kollat runt i gamla trådar och funnit att det finns en miljon lösningar på hur man får sin skimmel vit, och de flesta metoder fungerar faktiskt.

Det är bara ett litet litet problem - svansen! Det är som att gulheten besatt svansen med sitt väsen och det spelar ingen roll hur mycket man tvättar och gnor med all världens medel - det försvinner inte! Jag får heller ingen klarhet genom de gamla trådarna om vilka medel som är effektiva på svansen.

Är det någon som vill göra mig den äran att dela med sig av sina mirakeltvättmedel för pissgula svansar?

//Silly

Tvätta svansen med utspädd jodopax. Den blir jättevit o fin! (Fick tipset när jag hade min skäck, och hans svans blev verkligen bländande kritvit)

Bl a salt, kan säkert finnas flera saker men det har jag inte forskat i. Vid blod, urin osv har salt varit effektivt, sen såpa eller tvål att lösa resterna med. Man blev lite av forskare när man var småbarnsförälder, och flera av mina bekanta har testat salt och sen såpa/tvål med mycket bra resultat på ljusa och skimmelsvansar.

Aha, tackar för tipset :)

Gulsåpan och jodopaxkuren gav ingen vidare effekt... Men det blev inte värre än innan iallafall...

Vad är det för ett fläckborttagningsmedel du använder?
Jag har provat jodopax - dränkte in svansen i utspädd jodopax, gjorde en fläta och lät det vara över natt (det såg ruggigt ut!) - Men dagen efter var svansen verkligen kritvit. Sedan lyckades jag hålla den så fin, genom att tvätta den lite då och då med antingen grönsåpa eller skimmelschampoo. Sedan blev han halt, och jag slarvade med den dagliga vården av man och svans (blir ju så när man inte rider) och vips var svansen gräslig och manen kolsvart i hårbotten (han gillar att rulla sig, men är ganska renlig i boxen).
Är detta domen för oss skimmelägare - en ständig kamp med olika flaskor och burkar och vatten???:(
Hjälper det att ösa på med pälsglans, när man o svans väl är riktigt rent? Eller måste jag vira in honom i halstäcken och svansfodral och allt? Den naturliga looken - det måste vara skäck!;)

Jag använder Ariel tvättmedel och det funkar jättebra.. Från gul-brun svans till i stort sett kritvit :) ;)

blöt svansen , gnugga in massor potatismjöl , låt torka o borsta bort!

Jag använder Ariel tvättmedel och det funkar jättebra.. Från gul-brun svans till i stort sett kritvit :) ;)
Så HUR använder du det (för jag gör nog nåt fel). Blandar du tvättmedlet i en hink varmvatten och doppar och gnuggar svansen, eller har du flytande tvättmedel, som du häller direkt på, som med schampoo? Hur mycket tar du?

Jag har flytande som jag häller direkt på svansen. Jag tar ca. 1/2-1 dl..

Men är du säker på att din häst har kritvit svans? ;) många skimmlar har ju lite gul/grå färgade svansar i sig själva.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka