Mirage min älskade hund

Berin

Trådstartare
Nu är det en timma kvar tills vi ska vara hos veterinären. Mirrisen har ätit grillad kyckling, något hon älskar. Bakbenen är svaga och hon vinglar. Sätter sig ofrivilligt då och då. Ögonen och sinnet är piggt. Försöker jaga bollar så gott det går. Jag hoppas att veterinären säger att det finns en mirakelmedicin som kommer att hjälpa henne att bli bra igen men förståndet säger något annat. Fy, vad det här är jobbigt!
Ville bara skriva av mig lite och jag tackar dig för att du ville läsa.

Sv: Mirage min älskade hund

Varför är bakbenen svaga? Är hunden frisk i övrigt och det skulle handla om tex artros finns det hopp ännu. Jag har en 12 årig herre med artros som det motionsimmas med + att jag ger tillskott i fodret, det har gjort underverk. :)

Tack för att ni är så gulliga och bryr er!
Nu är jag hemma från veterinären igen och dom är bara så underbara. Jag var 99,9% säker på att jag skulle komma hem med en död hund. Mirage äter Metacam och Seraquin för sina bakben som är muskelfattiga och hon har en lätt artros i höftleden (inget som ska ge henne några märkbara problem). Hon har fått den välkända "schäfervingelsjukan". En obotlig sjukdom. Veterinären sa att vi kunde testa att byta medicin till cortison istället. Men det är bara temporärt. På lördag kommer han istället hem till oss och hon kommer att få somna in på gräsmattan eller i sin säng. Mirage har inte ont. Men det är givetvis inte acceptabelt att hon ska behöva vingla och "tappa" benen. Hon är alldeles för pigg i huvudet för att behöva gå omkring på det sättet.

Mirage (närmast) med brorsan Rocky i bakgrunden tidigare idag.

IMGP2890.jpg

Schäfervingelsjukan??
Låter inget vidare...
En tröstkram levereras..

Vilken vacker hund!!

Fast, det heter väl enbart Vingelsjuka ? Orsakas av Bornaviruset. Att det skulle heta schäfer vingelsjukan har jag aldrig hört.

Fast, det heter väl enbart Vingelsjuka ? Orsakas av Bornaviruset. Att det skulle heta schäfer vingelsjukan har jag aldrig hört.

Det var något som veterinären sa. Det är en förträngning i ryggmärgskanalen som inte går att göra något åt.

Kanske inte är vingelsjuka då. Det låter ungefär som sånt som drabbar människor som heter: Spinal Stenos. innebär att nervrötter i ländryggen trycks eller kläms samman så att smärta uppstår. Ordet "stenos" kommer från grekiskan och betyder trång. "Spinal" betyder att ett tillstånd har att göra med ryggraden eller ryggmärgen. Dommningar och muskelsvaghet är vanligt då...fast jag vet inte om Spinal Stenos förekommer på djur. Men det lät ganska så likt.

Tycker det är start av dig att ta beslutet, hoppas ni får en mysig sista vecka ihop och att du kommer ihåg allt bra ni haft ihop.

Många kramar

Tack! Jo, vi försöker göra allt som Mirran tycker är kul nu för tiden. Hon äter kakor och entrecote. Får ligga i soffan vilket varit tabu tidigare. Det är jobbigt och gråtattackerna kommer titt som tätt. Jag har ingen annan hund så det kommer att bli fruktansvärt tomt på lördag. :cry:

Usch vet verkligen hur de är, tog bort min häst i februari men de blirbättre även om de känns SKIT just då.. Skönt att hon får somna hemma också. SKäm bort henne väl och ge henne en puss på nosen från mig..

Kramar

Men oj din stackare :( min hund blev påkörd, men han klarade sej, fast hans diafragma var skadat. Han blev opererad, men han fick inte hoppa eller springa, vilket är omöjligt för en basenji! Så en dag kunde han knappt andas längre. Han fick somna in på djursjukhuset, lidande :cry: det är det värsta som kan hända :( *inte för att göra din sorg värre* nu är jag jätterädd att min vita schäferhane ska få vingelsjukan :eek:

Jag beklagar...så enormt mycket!!!
Mina tankar är hos Er!

Nu är det över. Mirage är en hundängel nu. Hon somnade in på gräsmattan och saknaden är stor. Jag vet inte om det var rätt men veterinären sa att det inte fanns några alternativ och jag får väl lita på honom. Jag undrar hur jag ska orka leva vidare. Hatar huset redan då hennes säng är borta mat- och vattenskålen likaså.
Jag älskar dig Mirage, du var min vän i nästan 14 år.

lider med dig :(
tröstkramar i massor

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
2 413
Senast: Mkb
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
3 013
Senast: Kilauea
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 693
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 115
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka