Minstingen i kullen

Lampan

Trådstartare
Vår katt va minstingen i kullen när vi köpte henne.
Nu läser jag att hon har vuxit förbi och blivit större än sina syskon.
Är det vanligt att minstingen växer förbi dom andra i kullen?
Vad är det som främst påverkar katters tillväxt?

Ja, det behöver inte alltid vara så att den mista katten är den som blir minst som liten. Ibland kan den minsta ha svårt att hävda sig bland sina större syskon, men när den flyttar och inte får konkurrens kan den få mer näring och växa väldigt snabbt. Vill minnas att jag hört någonstans att storleken är genetiskt betingad och således spelar det ingen roll hur liten individen är som liten. Får den rätt förutsättningar kommer den ändå växa tills den uppnått sin genetiska storlek.

Ja, det behöver inte alltid vara så att den mista katten är den som blir minst som liten. Ibland kan den minsta ha svårt att hävda sig bland sina större syskon, men när den flyttar och inte får konkurrens kan den få mer näring och växa väldigt snabbt. Vill minnas att jag hört någonstans att storleken är genetiskt betingad och således spelar det ingen roll hur liten individen är som liten. Får den rätt förutsättningar kommer den ändå växa tills den uppnått sin genetiska storlek.
Tack för svar.
Min katt va störst vid födseln men åt dåligt i början och växte sämre dom första veckorna.
Det är kanske som du säger genetiskt betingat och nu har hon vuxit ikapp.
:)

Jag har inte sett någon korrelation mellan födelsevikt och storlek som vuxen när det gäller friska kullsyskon. Däremot tycker jag att det ibland går att se vilka som kommer bli större genom att titta på benstruktur på de nyfödda.

Jag har inte sett någon korrelation mellan födelsevikt och storlek som vuxen när det gäller friska kullsyskon. Däremot tycker jag att det ibland går att se vilka som kommer bli större genom att titta på benstruktur på de nyfödda.
Konstigt att "alla" väljer bort minstingen den bli ju ofta kvar sist även vår va kvar sist.
(och nu har hon vuxit förbi sina syskon :love: lill fisan)

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
844
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 476
Senast: Hazel
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 387
Senast: Sel
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
684
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama