Sv: Minsta spårvidd i precision, vad gör man?
I lättaste ponnyklasserna måste vagnen ha en spårvidd på minst 110 cm, för häst eller när du kommer upp i lite högre klass än ren nybörjare så måste du ha minst 125 cm spårvidd ända upp till elit där du måste ha en vagn som har 138 cm spårvidd.
P&D är ju inte i egentlig mening bundet till tävlingsreglementet utan där tror jag att arrangören kan bestämma en del själv, dock vill nog de flesta ha ordentliga bredder på spårvidden eftersom hela vagnen blir mycket stabilare.
Ett sätt att öka på spårvidden är att skära av hjulaxeln på mitten och sedan svetsa dit ett rör så att axeln blir längre.
Sen anser jag personligen att det är väldigt olämpligt att köra precision med trähjul, ska man bara känna sig för lite grann så är det ju en sak men när det börjar att ska köras på tid så ställs det stora krav på vagnen och då är trähjul och gammla glappande hjullager/axlar en säkerhetsrisk... personligen tycker jag inte ens att dressyrgiggar med stålhjul hör hemma på en precisionsbana pga av deras alltför höga tyngdpunkt, vagnslyktor och hatt har man liksom inte någon nytta av när man välter
På en gammal vagn som i övrigt är välbehållen så kan du ju då istället byta både hjulaxlar och hjul och beställa rejäla stålhjul, då kan du ju även beställa en hjulaxel som håller godkännd spårvidd.
Dessvärre kostar det ett antal tusenlappar, men då kan du få en gammal vagn som är säker att köra med.
Även svängeln bör bytas ut mot en i stål på en äldre vagn.