Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Samtidigt som flera skaffar egen häst så har många familjer fått sämre ekonomi - eller räknar med att få det. Det får ju inte barnen att "vilja mindre", men föräldrarna kanske inte uppmuntrar i lika hög grad. Dessutom är den typiska ponnymamman 60-talist och deras barn börjar bli stora.
Din frågeställning är SÅ intressant! Vi pratar mycket om detta. Jag är helt övertygad om att ridskolorna måste "profilera sig" inom något eller några områden (då menar jag inte reklam...) och sedan se till att hålla sig kontunuerligt "vidareutbildad"! Jag vet att många ridskolor går på rutin (även de bra!). Sedan gäller det också att hålla igång inspirationen hos personal/ridlärare samt se till att ha en bra pedagogik!
Jag tror alltså att du har helt rätt i din fundering!
Det som oroar mig mest är att intresset för skötsel av hästarna också minskar, idag har väldigt få ridskolor "skötare" till sina hästar. Det var förr ett naturligt sätt att lära sig mer om skötsel och hantering av dem som kunde.
Något som jag undrar över också är hur ser då gemenskapen runt hästarna ut?
Om alla tar hem en privattränare, som förhoppningsvis är utbildad och tar betalt vitt, för det är ju enda sättet om vi någonsin ska få ekonomi på ridsporten.
Eller kanske gemenskapen sköts via dator, förhoppningsvis inte.
Men som någon tidigare skrev så verkar det ju som om många inte har tillgång till erfarna hästmänniskor att fråga och där kunde ju kanske ridskolorna göra en insats.
Jag håller med om att man kanske måste tänka om när det gäller formerna. Bla behövs kurser för att förbereda för egen häst, hanteringskurser, kanske provapå att ha "egen" häst, inom ridskolans ram med övervakning osv.
Jag tror det ev minskade intresset för ridskolor främst på landsbygden beror på att många alldeles för tidigt skaffar egen häst, trots att de har alldeles för lite kunskaper. Det märks ju inte minst här på buke när man ser vissa frågeställningar och användare
På landet är det förhållandevis billigt med egen häst och fok fattar inte att dom kan alldeles för lite. Jag har sett skräckexempel på detta
Så ridskolorna skulle kunna göra en insats genom att i alla fall erbjuda kurser för detta, provapåmöjligheter osv.(
Är det sant Det var det som var grejen när jag var barn för hundra år sen, ridlektionerna var bara en liten del av allt annat man höll på med, men så lärde man sig faktiskt mycket också
Man gjorde ju allt i stallet och hängde där jämt, var till och med prao i stall, jag blir helt bestört om det är som du säger. Ja undra på att dom inget kan sen när dom skaffar egen häst