Minskar hästintresset?

Sv: Minskar hästintresset?

*K-L*

En stor anledning till svikatande elevunderlag är helt klart att de stora barngrupperna från slutet av 80 talet börjar bli "vvuxna":D

Det var betydligt mindre barnfödslar senare...

Occh därmed betydligt mindre elevunderlag i barngrupper...

Mina barn är födda -88, -90 och -92, då var det stora barnkullar. Sedan minskade det igen, och det är kanske den minskningen du delvis känner av.

I kombination med sämre ekonomi.

Och att de som har god ekonomi köper egen häst tidigare.

Såg att Ancan tänkte likadant...

Jo - så är det. Och det gäller att fånga upp de föräldrar som VILL vara med, vara mån om att de ska tycka det är roligt och INTE överbelasta dem!

Men när det gäller den sista delen så tycker jag (som jag skrivit i tidigare inlägg) att teorilektionerna ofta inte är "värda att betala för". Trasiga tavlor med ridvägar som gås igenom och en och annan video eller DVD. Stå och borsta på en häst en stund..... Jag generaliserar - jag vet - men så ÄR det på flera håll. Där det funkar (och då har det ingen betydelse om tavlan med ridvägar är trasig) är när teoriläraren har ett eget intresse av att lära ut eller något särskilt h*n vill förmedla. De som håller på med "NH" eller har någon typ av "ideologi" öht brukar vara jätteduktiga på detta! Då brukar också föräldrarna vilja vara med på teorilektionerna.

Samtidigt som flera skaffar egen häst så har många familjer fått sämre ekonomi - eller räknar med att få det. Det får ju inte barnen att "vilja mindre", men föräldrarna kanske inte uppmuntrar i lika hög grad. Dessutom är den typiska ponnymamman 60-talist och deras barn börjar bli stora.

Din frågeställning är SÅ intressant! Vi pratar mycket om detta. Jag är helt övertygad om att ridskolorna måste "profilera sig" inom något eller några områden (då menar jag inte reklam...) och sedan se till att hålla sig kontunuerligt "vidareutbildad"! Jag vet att många ridskolor går på rutin (även de bra!). Sedan gäller det också att hålla igång inspirationen hos personal/ridlärare samt se till att ha en bra pedagogik!

Jag tror alltså att du har helt rätt i din fundering!

Jag håller med om att man kanske måste tänka om när det gäller formerna. Bla behövs kurser för att förbereda för egen häst, hanteringskurser, kanske provapå att ha "egen" häst, inom ridskolans ram med övervakning osv.

Jag tror det ev minskade intresset för ridskolor främst på landsbygden beror på att många alldeles för tidigt skaffar egen häst, trots att de har alldeles för lite kunskaper. Det märks ju inte minst här på buke när man ser vissa frågeställningar och användare:crazy:

På landet är det förhållandevis billigt med egen häst och fok fattar inte att dom kan alldeles för lite. Jag har sett skräckexempel på detta:eek:

Så ridskolorna skulle kunna göra en insats genom att i alla fall erbjuda kurser för detta, provapåmöjligheter osv.

Sen är det skandal att kommunerna inte sponsrar denna sport lika mycket som tex ishockey när man vet t o m genom forskning hur bra det är för tjejers självkänsla att hålla på med hästar. Hästtjejer är ledartyper!:D Men många och kanske de som mest skulle behöva stärkas har inte råd......:(

Senast ändrad av en moderator:

nej det minskar inte.. det är bara det vanliga folket som blir fattigare och inte har råd att betala för sina barn.

Det som oroar mig mest är att intresset för skötsel av hästarna också minskar, idag har väldigt få ridskolor "skötare" till sina hästar. Det var förr ett naturligt sätt att lära sig mer om skötsel och hantering av dem som kunde.

Är det sant:eek: Det var det som var grejen när jag var barn för hundra år sen, ridlektionerna var bara en liten del av allt annat man höll på med, men så lärde man sig faktiskt mycket också:bow:

Man gjorde ju allt i stallet och hängde där jämt, var till och med prao i stall, jag blir helt bestört om det är som du säger. Ja undra på att dom inget kan sen när dom skaffar egen häst:eek:

Jag har inget svar på denna frågan, men jag kan ju berätta varför jag kommer sluta på ridskola. Jag har precis som många andra en sköthäst och möjlighet att rida hemma.
Nu när de har höjt priserna IGEN så är det billigare för mig att ta en privatlektion hemma.

På ungefär 5 år så har priset per lektion dubblats. Dels för att jag är äldre och seniorer betalar mer än juniorer. Och dels för att jag gått över (helt ofrivilligt dessutom eftersom jag fortfarande helst rider ponnys) till en storhästgrupp. Och de kostar mer eftersom de äter mer. (Enligt mig suger det argumentet, det är väl bara att slå ut kostnaden på alla hästar)

Så jag tror att det är många i min sits som tycker att det är jävligt dyrt, med tanke på att många ridskolor precis som min har stora grupper.

Sen vet jag inte hur det var förr om det var vanligt med privatlektioner utanför klubbarna, min mamma trodde inte att det fanns så många privatlärare för privata ryttare. Alltså, hon hade för sig att det var så att man red på ridskola om man var en hobbyryttare, det fanns liksom inte så många tränre som kom hem och tränade. Om man inte var blivande stjärna och tävlade och hade en privattränare som satsade på en eller hur man ska säg.
Vet inte alls hur mycket som ligger i detta eftersom jag inte levde då. Jag kan tänka mig att det kanske var så på vissa ställen men definitivt inte på alla.
Sen så har hon sagt att det inte var så vanligt med medryttare och sånt som det är idag. Hade man häst så red man, man hade inte så mycket sällskapshästar och så som man lånade ut. Och var man skötare så var man just det och red på ridskola. Man tränade inte med sköthästen, det gjorde ägaren.
Men återigen så tror jag att detta är min mammas syn på hur det var på stenåldern och jag tror detta är en ganska kraftig generalisering och gäller definitivt inte på alla ställen i landet.:angel:
(Bara så jag inte får några påhopp att så va de inte alls)

Något som jag undrar över också är hur ser då gemenskapen runt hästarna ut?
Om alla tar hem en privattränare, som förhoppningsvis är utbildad och tar betalt vitt, för det är ju enda sättet om vi någonsin ska få ekonomi på ridsporten.
Eller kanske gemenskapen sköts via dator, förhoppningsvis inte.

Men som någon tidigare skrev så verkar det ju som om många inte har tillgång till erfarna hästmänniskor att fråga och där kunde ju kanske ridskolorna göra en insats. Jag har i många år haft ryttare med egen häst som kommer för att rida med på lektioner, ej specifika dressyr- eller hoppträningar, utan allmän bara för att det är trevligt med sällskap och " man skärper sig lite".
De har ofta frågor om foderstat och skoning, maskning etc som jag gärna svarar på. Det är väl så en ridskola också kan fungera.
Flera gånger har jag fått hästar för tillridning där jag satt både häst och ägare i lektion för allmän ridutbildning. Ryttaren får rida mer utbildade hästar och hästen får ridas av duktiga elever. Har fungerat mycket bra.

Något som jag undrar över också är hur ser då gemenskapen runt hästarna ut?
Om alla tar hem en privattränare, som förhoppningsvis är utbildad och tar betalt vitt, för det är ju enda sättet om vi någonsin ska få ekonomi på ridsporten.
Eller kanske gemenskapen sköts via dator, förhoppningsvis inte.

Men som någon tidigare skrev så verkar det ju som om många inte har tillgång till erfarna hästmänniskor att fråga och där kunde ju kanske ridskolorna göra en insats.

Jag vet inte om du svarade mej för i så fall måste du ha missförstått något? jag håller med dej, och jag tror att ridskolorna har en uppgift men kanske lite ändrad. Som jag skrev innan.

att folk sitter hemma i buskarna med egen häst alldeles för tidigt är tyvärr verklighet och inget att uppmuntra, men kunskapen är för låg att inse det, många gånger.

Jo "gemenskapen" är nog ibland datorn eller nån bok eller video istället för levande förebilder att lära av, se bara alla frågetrådar på hantering på buke:eek::eek:

Jag håller med om att man kanske måste tänka om när det gäller formerna. Bla behövs kurser för att förbereda för egen häst, hanteringskurser, kanske provapå att ha "egen" häst, inom ridskolans ram med övervakning osv.

Jag tror det ev minskade intresset för ridskolor främst på landsbygden beror på att många alldeles för tidigt skaffar egen häst, trots att de har alldeles för lite kunskaper. Det märks ju inte minst här på buke när man ser vissa frågeställningar och användare:crazy:

På landet är det förhållandevis billigt med egen häst och fok fattar inte att dom kan alldeles för lite. Jag har sett skräckexempel på detta:eek:

Så ridskolorna skulle kunna göra en insats genom att i alla fall erbjuda kurser för detta, provapåmöjligheter osv.(

Det där är en tanke som jag tycker är väldigt intressant.

Jag rider ju själv på "stora ridskolan" i en mellanstor stad där man på pappret har som ambition att vara en av Sveriges ledande ridsportanläggningar med den vackra visionen "Vi står för kunskap, känsla och kvalitet".
Har inget att invända mot ridundervisningen för den är mycket bra men den teoretiska delen är under all kritik. Tyvärr är de flesta eleverna inte intresserade av teorin för de vill bara rida. Jag kan acceptera att det finns människor som bara vill komma och rida en gång i veckan för att det är kul men alla vi andra som kanske tänkt skaffa egen häst har (förhoppningsvis) lite andra krav på utbildning.

Idealiskt vore att ridskolan hade separata kurser i olika ämnen för både privat- och ridskoleryttare. Räkna foderstater, hovvård, vanligaste sjukdomarna och "första hjälpen", tömkörning, användning och utpassning av diverse utrustning....ja, jag kan rabbla upp otaliga saker jag skulle vilja få mer utbildning i.

Ridkolan skulle vara den lokala kunskapsbanken dit alla med hästintresse kunde vända sig för att inhämta mer kunskap. Det borde till och med döpas om till hästskola:banana:!!!!

Vår "kommuns" ridskola har barn på kö. Har har alltid haft så länge jag vet.

Men jag tror att en del föräldrar försöker få barnen till någon annan sport än ridning, just för att föräldrar måste vara så delaktiga. Många av de jag känner som INTE håller på med hästar tycker att de är fina men stora och otäcka! (hur man nu kan tycka det:angel: )
Helt enkelt av rädsla och det okända. Har en granne som har sagt till sina tre barn att gör vad ni vill men ni får inte börja rida, min svägerska låter inte sin dotter börja rida heller (det är ju dyrt och farligt)

Sonen rider på ridskola och har egen häst, men han vill börja mer åt weternhållet. Så det blir nog bara 1 år till i ridskola och sedan går han nog över till instruktör. Om han inte hinner ändra sig, jag tycker ju att gemenskapen är viktig på en ridskola och jag tror att han skulle sakna den.

Är det sant:eek: Det var det som var grejen när jag var barn för hundra år sen, ridlektionerna var bara en liten del av allt annat man höll på med, men så lärde man sig faktiskt mycket också:bow:

Man gjorde ju allt i stallet och hängde där jämt, var till och med prao i stall, jag blir helt bestört om det är som du säger. Ja undra på att dom inget kan sen när dom skaffar egen häst:eek:

Den stora biten, teori, har man fått skaffa sig på Buke. Eller genom Buke.
Hästverksamhet, Hästvård, Hästhantering, Avel; Tävlingsgrenar, finns det på ridskolan? Nej, :bow:Buke för att du finns.

När jag red på ridskola ville jag ha mycket mera teori, jag blev nästan lynchad för man hade betalt för att rida. Punkt slut.

Liknande trådar

Skola & Jobb Skulle vara jättetacksam om någon orkar läsa (med reservation för att jag låter som en bortskämd skitunge) och kanske bolla lite med...
Svar
5
· Visningar
1 470
Senast: Grettir
·
Relationer Har varit ihop med min kille i snart tio månader. Vi har varit bekanta i ett par år, men vid nåt tillfälle visade han intresse, och jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 084
Senast: sthu
·
Hästmänniskan Det här passar inte riktigt någonstans tycker jag och lägger det därför här där jag tycker det passar bäst. Härom veckan satt jag och...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 432
Senast: Speedway
·
Ekonomi & Juridik Hej! Här kommer en del tankar på hur mitt kommande företag kommer att se ut... Jag vill gärna ha tips och ideér från er som gjort/gör...
2
Svar
33
· Visningar
3 257
Senast: NNH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar