Minskar hästintresset?

E

EllenS

Är det så att hästintresset rent allmänt håller på att minska bland barn och ungdomar? Har drivit ridskola i många år och tycker att intresset minskar för varje ny termin ( då menar jag förfrågan från helt nya elever). Detta har jag även fått rapporterat från olika delar av landet från kollegor. Är det så att barn och ungdomar idag har så många olika aktiviteter så att ridning, som trots allt kostar lite mer, prioriteras bort?
Har ridskolorna i den traditionella tappningen spelat ut sin roll? Jag har en känsla av att dels är det många fler som köper egen ponny och satsar på tävling alternativt är det bara intressant med ren "upplevelseridning", dvs turridning i skog o mark. Vad tror ni? Har jag fel?

Sv: Minskar hästintresset?

Rent statistiskt så minskar ju inte ridningen och hästsporten. Men jag tror att intresset för ridskolor minskar i samma takt som antalet hästmänniskor köper egen hästgård. Då blir det inte lika självklart när de blir föräldrar och får barn att dessa ska gå i ridskola. Det blir mer naturligt att köpa en egen ponny till barnen.

Jag tror inte heller att hästintresset statistiskt sjunker men precis som föregående så tror jag kanske att fler väljer att skaffa egen ponny i ett tidigare stadie om man har möjlighet att hålla den hemma. Antingen för ren promenad och skogsridning eller så satsar man nog mer helhjärtat på träning och tävling och köper kanske egen ponny tidigare.

Här i mina trakter där jag bor, är det nog dock snarare tvärtom. Jag vet två nya ponnyridskolor som kommer öppnas inom bara ett par mils avstånd. Detta gör ju också att konkurrensen kanske ökar
och att om man pendlar till nuvarande ridskolan som ligger längre bort hellre väljer att söka sig till den nya som ligger mycket närmre. Min erfarenhet utav ridskolor är ganska spridd men generellt sett så skulle jag gärna se att man hade mer fokus och större riktlinjer från t.ex. förbundet så ridskolorna mer skulle följa samma riktlinjer eftersom det kan skilja sig väldigt mycket på t.ex. hästmaterial, instruktörer och utbildningsmöjligheter. Det kan ju vara svårt men jag tycker t.ex. att en positiv grej som kommit upp är dressyrryttartesten/ryttartesten och jag hoppas att det är något ridskolorna kommer ta åt sig och att det även kommer fler sådana satsningar.

Och eftersom ryttarna har så många olika målsättningar med sin ridning så tror jag det vore bra om man kunde få ännu bättre struktur (min erfarenhet) så att var och en kunde få ut mer utav sin ridning på ridskolan. Vissa nöjer sig ändå med att ha det mer som hobby och tycker att det bästa är att få komma ut i skogen medan andra tycker att det är jätte skojigt att få satsa mer på träning och tävling och vill lägga ner mer tid och kraft på detta.

Såklart påverkar säkert ridskolornas ekonomi, elevantal osv. detta..
Samt enligt min erfarenhet om det är en privatdriven eller en föreningsdriven ridskola.

Samtidigt som flera skaffar egen häst så har många familjer fått sämre ekonomi - eller räknar med att få det. Det får ju inte barnen att "vilja mindre", men föräldrarna kanske inte uppmuntrar i lika hög grad. Dessutom är den typiska ponnymamman 60-talist och deras barn börjar bli stora.

Din frågeställning är SÅ intressant! Vi pratar mycket om detta. Jag är helt övertygad om att ridskolorna måste "profilera sig" inom något eller några områden (då menar jag inte reklam...) och sedan se till att hålla sig kontunuerligt "vidareutbildad"! Jag vet att många ridskolor går på rutin (även de bra!). Sedan gäller det också att hålla igång inspirationen hos personal/ridlärare samt se till att ha en bra pedagogik!

Jag tror alltså att du har helt rätt i din fundering!

Symptomatiskt

I min kommun som är en av landets hästtätaste finns inte EN enda ordentlig ridskola!!!!

Dvs Sjöbo kommun.

Tex tjejen som är medryttare till min B-ponny blir skjutsad av föräldrarna varje söndag till en ridskola i Hörby kommun.

Antagligen är det en kombination av att gårdspriserna är mycket höga ( man tjänar ju mer pengar på att utbilda och sälja elithästar än driva ridskola) och att de flesta som har en egen liten gård även har en egen ponny till barnen.

Underlaget av hästintresserade barn som bor i hus med liten trädgård eller lägenhet som INTE kan ha egen ponny hemma är därmed för litet.

Det krävs ju dessutom ganska många elever som rider varje vecka för att en ridskola ska vara lönsam.

Dessutom så krävs det väldigt mycket idag från kommunens sida för att man ska få driva en ridskola. Dvs stor nyinvesteringskostnad....i både kapital och utbildning.

/KT

Senast ändrad:

Jag håller helt med dig om att profilering är det som gäller, det är helt omöjligt för en mindre ridskola att kunna tillgodose allas önskemål. Man får helt enkelt göra det man är bäst på och se till att hålla hästar och instruktörer på en hög standard inom det område man valt. Problemet är många gånger geografiskt, de flesta är inte så intresserade av att köra några längre sträckor för att låta barnen rida. Det som är tråkigt är att många av de barn som får egna ponnyer går miste om ridkompisar och gemenskap om de inte är t.ex uppstallade på en ridskola. Det som oroar mig mest är att intresset för skötsel av hästarna också minskar, idag har väldigt få ridskolor "skötare" till sina hästar. Det var förr ett naturligt sätt att lära sig mer om skötsel och hantering av dem som kunde.

HÅLLER MED! Beror väl på avstånd och tid. Men jag måste säga att många ridskolor är ganska kassa när det gäller teoribiten..... Ofta är det den (i början) som leder vidare till intresse för själva hanteringen. Om jag hade "knattar" idag skulle jag uppskatta en ridskola som tog den teoretiska utbildningen på allvar och verkligen LÄRDE UT. Det handlar ju mycket om säkerhet också. Ofta tycker jag att teoripassen på ridskolorna är gräsligt tråkiga och fantasilösa! Det gäller inte alla - men en stor andel är det iaf. Tycker jag.......

Har också reflekterat över hur mycket färdigt det verkar vara på många ridskolor. Dvs komma till färdig gjord häst - lämna färdig häst till nästa gäng. Och inte kräva nåt alls i teori/kunskap utanför ridbanan.

Annars borde jag inte gjort följande erfarenheter, av personer som gått 1-4 år på ridskola (enligt egna utsagor, men för några av dessa vet vi att det stämmer...):
1. H*n vet inte hur man kratsar en hov och på något sätt provar på märkliga sätt - gärna för att få bort strålen. Som tur är är vi alltid i närheten.
2. H*n vet inte åt vilket hålla sadeln ska läggas på. Ser märkligt ut när man lägger bakvalvet framåt på mitten av ryggen och spänner sadelgjorden i skapet.
3. H*n har ingen aning om hur en grimma ska sitta - jag visste inte att det fanns ungefär trettio felaktiga sätt att prova på.
4. H*n är livrädd för att komma i närheten av häst i hagen. Men tydligen ska man våga sitta på dem utan problem...

Jag tror som övriga att folk skaffar egen ponny tidigare och struntar i ridskolan. tror inte det beror på att så många köper egen gård dock, utan snarare bara att "alla" har häst på ett helt annat sätt än förr om åren numera.

***delvis knapplån***

En bidragande orsak till att det blir färre elever på de traditionella ridskolorna är att det poppar upp islandshästridskolor och westernridskolor allt oftare. Åtminstone är det så i mina trakter.

Immer

Jag har ridit på ridskola i en himla massa år, och mellan 1980 och 1999 red jag på en ridskola som hade fantastiska teorilektioner! Allt enligt en kursplan som var skräddarsydd för varje grupp.
Men jag är medveten om att den ridskolan var (är) unik i teorihänseende.

Immer

Jag har ridit på ridskola i en himla massa år, och mellan 1980 och 1999 red jag på en ridskola som hade fantastiska teorilektioner! Allt enligt en kursplan som var skräddarsydd för varje grupp.
Men jag är medveten om att den ridskolan var (är) unik i teorihänseende.

Immer

tror jag inte :devil: har samma erfarenhet - av flera ridskolor jag red på.
Immer det är snarare vår generation :devil:

En sak jag vet att våran ridskolan ryckt upp sig på inför höstterminen är att de försökt nå ut till skolorna. De som ville fick på skoltid (låg och mellanstadiet från olika skolor i kommunen) en möjlighet att under vårterminen komma med till stallet och rida. Detta resulterade i t.ex. två nya killgrupper! inför höstterminen, det är en väldig uppryckning för denna ridskola som kommer få tre nya grupper inför höstterminen.

Jätte många nappade alltså efter att ha ridit på skoltid och ville ha information om hur man skulle anmäla sig osv. tidigare har man anonserat i ett månadsblad som kommer ut till komunens invånare men det har väll inte gjort så mycket till eller från. Det bästa är ju att nå ut Direkt till folket och se till att man syns.

Nu hoppas jag bara på en mer strukturerad ridskola med mer välplanerade lektioner så att de lyckas behålla sina elever också.

Jag ser ju också att det ideella intresset för ridskoleverksamheten försvinner alltmer, likaså för klubbengagemanget. De flesta föräldrar är bara intresserad av just sitt barn och inte av gemenskapen i stort.

Är vi inom ridsporten dåliga på att "tvinga" föräldrar att hjälpa till?
Inom många lagidrotter är det ju ett "måste" att hjälpa till på olika sätt. Många barn styrs ju helt och hållet idag av vad deras föräldrar vill att de ska ha för aktiviteter då inte många tar sig till och från aktiviteter själva.
Är ridsporten som "folksport" på väg tillbaka, för ett antal år sedan skulle ju "alla" prova på att rida åtminstone för ett tag.

Det är dyrt och ändå har folk fått ögonen för kvalitet, men är ännu inte redo att betala för det.

På ridskolan "i stan" kör de 15 pers grupper, två samtidigt i samma ridhus, jag skulle totalvägra det... Istället rider jag på en liten ridskola, den här terminen är vi tre i våran grupp, dotterns grupp är de fyra i. Det är alltid hästpyssel före eller efterridningen, stallägaren/ridlärare är alltid i stallet, det finns inga skötare till hästarna så du har alltid rätt att hålla på med den hästen du har ridit på lektion. Visste det passar inte alla, förra terminen var det en pappa som klagade på att de var tvunga att borsta hästen, jag anser att det är det viktigaste nästan.

Vi har pratat rätt mycket om det här med kvalitet vs kvantitet, ska man få ordentligt snurr på ekonomin måste man nästan ha 15 pers grupper och många anställda, men min ridlärare vill inte ha det så och kämpar på med sin känsla av att hon gör ett bra jobb. Vi önskar att hon skulle köpa in ett gäng små ponnier så våra allra minsta oxå skulle kunna få börja rida, men vi får väl se, idags läget är det tänkt att jag ska hyra minsta ponnyn en timme i veckan och låta min 3 åring rida då.

Jag ser ju också att det ideella intresset för ridskoleverksamheten försvinner alltmer, likaså för klubbengagemanget. De flesta föräldrar är bara intresserad av just sitt barn och inte av gemenskapen i stort.

Inom många lagidrotter är det ju ett "måste" att hjälpa till på olika sätt. Många barn styrs ju helt och hållet idag av vad deras föräldrar vill att de ska ha för aktiviteter då inte många tar sig till och från aktiviteter själva.
Är ridsporten som "folksport" på väg tillbaka, för ett antal år sedan skulle ju "alla" prova på att rida åtminstone för ett tag.
Betalar man närmare 4000 kronor per år för ridlektion en gång i veckan plus avgifter vid tävling så är jag faktiskt inte villig att tvingas hjälpa till. Jag kan ställa upp någon gång vid behov, men som kravet är nu att föräldrar till barn som tävlar ridskolehäst/ponny ska hjälpa till vid tävlingar (som det gäller på vår lokala ridklubb) är inte okej enligt mig. Obs: Det är klubben som anordnar tävlingarna skilt från ridskolan. Det var bannemej inte svårt att få stallungarna/ungdomarna att ställa upp som funktionärer mot lite mat och eventuellt någon extra ridlektion när jag var ridskoleunge/ungdom. Varför ska det vara så förbaskat svårt nu för???
När det gäller dålig uppslutning kan jag bara säga vad jag upplevde med vår ridskola. Innan ägarbyte: Strul, ungarna utvecklades inte, personalen var tjurig, man kände sig inte välkommen.
Efter ägarbyte: Ordning och reda, trevlig välkomnande personal och ungarna har utvecklats mer under det senaste året än vad de gjorde på två år innan. Ridskoleungarna går alltid först, får vara med på tävlingar (förut kunde de bli bortlottade på grund av att privathästryttare hade förtur). Från att ha varit en tynande ridskola som förlorade elev efter elev har det nu blivit en ridskola med fullt elevunderlag, alla platser fulla och fler vill börja. Bemötandet i telefon och övrigt från personalen och att ungarna känner att de utvecklas är A och O för en fungerande framgångsrik ridskola.

Senast ändrad:

Är det så att hästintresset rent allmänt håller på att minska bland barn och ungdomar? Har drivit ridskola i många år och tycker att intresset minskar för varje ny termin ( då menar jag förfrågan från helt nya elever). Detta har jag även fått rapporterat från olika delar av landet från kollegor. Är det så att barn och ungdomar idag har så många olika aktiviteter så att ridning, som trots allt kostar lite mer, prioriteras bort?
Har ridskolorna i den traditionella tappningen spelat ut sin roll? Jag har en känsla av att dels är det många fler som köper egen ponny och satsar på tävling alternativt är det bara intressant med ren "upplevelseridning", dvs turridning i skog o mark. Vad tror ni? Har jag fel?

det minskar någ inte utan att fler blir medryttare eller skötare på hästar skaffar foder häst eller egen :D

Skillnaden som jag ser det är att det ofta är barnens engagemang för klubben och det gemensamma (kan kalla det "vi-känslan") som inte är lika stark. För oss var det så (för 100 år sedan då) att det var barnen som "tjatade med" föräldrarna - inte klubben som tryckte på.

På många håll ser man ser inte många yngre stalltjejer längre. Ofta finns där ett gäng 13-14-åringar som det ställs (ibland orimligt) höga krav på. Ofta är det också deras föräldrar som är hyggligt aktiva. De som förr var "2-a eller 3-e skötare" - dvs de yngre barnen - tillbringar inte lika mycket tid i stallet och känner därför inte att de är med i en klubb. Och föräldrarna - de är chaufförer.....

Det finns många anledningar - men det är ridskolan som måste driva förändringen. Och då är det viktigt att inte lägga ansvaret för aktiviteter utanför ridbanan på barnen själva - dvs ungdomssektionen! Man måste ha som mål att få folk att "vilja" - inte gnälla och "kräva"!

Rackarns! Man får sig en massa tankeställare under tiden man skriver!! Tack för att du startade denna tråd!

Problemet är inte unikt för ridsporten på något sätt, utan hela idrottsrörelsen har samma situation.

Idrottsrörelsen har sitt ursprung ur folkrörelsen och för en borttynande tillvaro.

Det är färre och färre personer som vill arbeta ideellt, ser ingen som helst vinst i att göra insatser för att hjälpa klubben eller förening.

Nu för tiden räcker det inte med att man får mat när man är funktionär, helst ska man ha LÖN också. Annars finns det liksom ingen anledning till att hjälpa till.

Att andra idrottsföreningar "tvingar" föräldrarna att hjälpa till är inte populärt och jag hör på föräldrar som faktiskt väljer att lägga ner ungarnas idrottande pga de krav som klubben ställer. Spelar inte så stor roll vilken idrott det handlar om.

Människor idag har helt enkelt tid att engagera sig i föreningar, utan allt ska serveras på fat för att helt enkelt spara tid.

Här i trakten har en STOR idrottsföreningen helt fått lägga ner sin fotbollsträning för ungarna. För det första vill inte föräldrarna hjälpa till utan väljer andra föreningar, för det andra så är det väldigt FÅ barn som vill idrotta och vara med i idrottsföreningar - det är för mycket annat som drar. Ungarna har mer med skola och läxor än vad vi hade + att TV-spel osv drar resten av tiden.

När det gäller ridskolorna så har jag tidigare hjälpt till på en liten ridskola, där var det inte populärt med teori. Det var FÖRÄLDRARNA (inte alla men många) som blev förbannade om det var teori, för de betalade minsann för att deras barn skulle får RIDA - inget annat!

/Lizzie

Liknande trådar

Skola & Jobb Skulle vara jättetacksam om någon orkar läsa (med reservation för att jag låter som en bortskämd skitunge) och kanske bolla lite med...
Svar
5
· Visningar
1 470
Senast: Grettir
·
Relationer Har varit ihop med min kille i snart tio månader. Vi har varit bekanta i ett par år, men vid nåt tillfälle visade han intresse, och jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 084
Senast: sthu
·
Hästmänniskan Det här passar inte riktigt någonstans tycker jag och lägger det därför här där jag tycker det passar bäst. Härom veckan satt jag och...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 432
Senast: Speedway
·
Ekonomi & Juridik Hej! Här kommer en del tankar på hur mitt kommande företag kommer att se ut... Jag vill gärna ha tips och ideér från er som gjort/gör...
2
Svar
33
· Visningar
3 257
Senast: NNH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar