Sv: Minskar hästintresset?
Jag ser ju också att det ideella intresset för ridskoleverksamheten försvinner alltmer, likaså för klubbengagemanget. De flesta föräldrar är bara intresserad av just sitt barn och inte av gemenskapen i stort.
Är vi inom ridsporten dåliga på att "tvinga" föräldrar att hjälpa till?
Inom många lagidrotter är det ju ett "måste" att hjälpa till på olika sätt. Många barn styrs ju helt och hållet idag av vad deras föräldrar vill att de ska ha för aktiviteter då inte många tar sig till och från aktiviteter själva.
Problemet är inte unikt för ridsporten på något sätt, utan hela idrottsrörelsen har samma situation.
Idrottsrörelsen har sitt ursprung ur folkrörelsen och för en borttynande tillvaro.
Det är färre och färre personer som vill arbeta ideellt, ser ingen som helst vinst i att göra insatser för att hjälpa klubben eller förening.
Nu för tiden räcker det inte med att man får mat när man är funktionär, helst ska man ha LÖN också. Annars finns det liksom ingen anledning till att hjälpa till.
Att andra idrottsföreningar "tvingar" föräldrarna att hjälpa till är inte populärt och jag hör på föräldrar som faktiskt väljer att lägga ner ungarnas idrottande pga de krav som klubben ställer. Spelar inte så stor roll vilken idrott det handlar om.
Människor idag har helt enkelt tid att engagera sig i föreningar, utan allt ska serveras på fat för att helt enkelt spara tid.
Här i trakten har en STOR idrottsföreningen helt fått lägga ner sin fotbollsträning för ungarna. För det första vill inte föräldrarna hjälpa till utan väljer andra föreningar, för det andra så är det väldigt FÅ barn som vill idrotta och vara med i idrottsföreningar - det är för mycket annat som drar. Ungarna har mer med skola och läxor än vad vi hade + att TV-spel osv drar resten av tiden.
När det gäller ridskolorna så har jag tidigare hjälpt till på en liten ridskola, där var det inte populärt med teori. Det var FÖRÄLDRARNA (inte alla men många) som blev förbannade om det var teori, för de betalade minsann för att deras barn skulle får RIDA - inget annat!
/Lizzie