Minskad kraftfodergiva vid inridning ok?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Marina P
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 2 033
M

Marina P

Tycker ni att det är ok att ta bort allt kraftfoder under ca tre veckor precis vid inridningens början? Hon får lucern och mineraler, lite svårt för att hålla hull har hon dock så det är därför jag oroar mig.

Som det är nu får hon 3 kilo krafft groov 125 samt 1,5 kilo lucern samt då fri tillgång på grovfodret... Vad tror ni?

Sv: Minskad kraftfodergiva vid inridning ok?

Det tycker jag att du kan göra. 3 kg verkar lite mycket ändå även om det är en unghäst. Det är bra att hon får fri tillgång till hö. Gör en foderstat för unghästar och grunda med hö. Det som saknas i foderstaten lägger du sedan till med lucern och kraftfoder. Om du tycker att hästen verkar bli het av den mat hon får nu så får hon troligtvis för mycket krafft. Hippocampus har en enklare modell av foderstatsberäkning som du kan använda dig av. Krafft innehåller ju lite allt möjligt jox, kanske kan hon funka bättre med ren havre eller korn (brukar vara lättare att beräkna foderstat med det också) då behöver u kanske inte ge så mycket heller. Men kolla höts värde först, för det är ju huvudfödan;)

Tack för svaret skönt att höra! Vill bara tillägga... , maten är uträknad av krafts foderrådgivare och höet är analycerat och räknat efter hennes behov...

När en häst börjar tränas och använda sina muskler på ett nytt sätt behövs mer protein än vad det gör när man väl uppnått träningsmålet. Jag förstår inte vitsen med att minska maten? HH

Nej det tycker jag inte, när hästen börjar arbetas så behöver den ju verkligen sitt kraftfoder!!

Tänker du svälta hästen så den är lugn när du rider in den? I mina öron låter det ganska sjukt.... :confused:

Det kan ju vara smart om tanken är att minska energi och hästen får i sig övrigt i grovfoder.
Det tar ju inte särskilt lång tid innan inledningsfasen är över vid inridning och du kan lägga på kraftfoder igen. Ett bra sätt att minimera riskerna för både häst och ryttare

Kraftfoder innehåller ju mer än energi så hur menar du?
Dessutom och det hör ju egentligen inte hit till foder men jag tycker att om man känner det så att hästen måste bli lugnare innan man sätter sig i sadeln så är man kanske lite fel på det.

Tycker ni att det är ok att ta bort allt kraftfoder under ca tre veckor precis vid inridningens början? Hon får lucern och mineraler, lite svårt för att hålla hull har hon dock så det är därför jag oroar mig.

Som det är nu får hon 3 kilo krafft groov 125 samt 1,5 kilo lucern samt då fri tillgång på grovfodret... Vad tror ni?
Varför?
Menar du att du ska svälta hästen så att den inte ska orka bråka med dig, eller var är tanken?
För det är en STOR del av totalfoderstaten som försvinner om du plockar bort 3 kg kraftfoder.

Nej, jag tycker inte att det är okej att ta bort kraftfodret för att hästen ska ridas in. Och jag vill gärna påminna om att kraftfoder inte är något turbomedel som automatiskt gör hästen superpigg. Eller blir du själv superpigg av någon särskild mat?
Jag tycker absolut att du ska fortsätta ge din häst det foder den behöver, för att hålla hullet!

Kan för övrigt berätta att när jag red in min senast inridna unghäst så åt han ungefär 7 kg hö (det var max vad jag fick i honom, oavsett övrig fodermängd), 7 kg lusernpellets och 4 kg havre...

jag svarade redan i din dubbepostade tråd o undra om du ville ta bort krafften för att du va rädd för att den skulle bli för pigg o bralla av dig?

jag kan tala av egen erfarenhet, ingen unghäst är svår att rida in så länge som den är rätt grundhanterad från början. Du behöver inte oroa dig för den biten om hästen bara är redo att ridas in.

Till Ameo: :bow::bow::bow:

Håller fullständigt med dig.

/M

Som jag skrev så förutsatt att behoven fylls är det ingen nackdel att minska kraftfodret. Om frågan uppkommer kan jag känna att kanske hästen är väldigt pigg och har överskottsenergi.
Och jag fick ingen uppfattning om att hästen skulle svältas.

Som jag skrev så förutsatt att behoven fylls är det ingen nackdel att minska kraftfodret. Om frågan uppkommer kan jag känna att kanske hästen är väldigt pigg och har överskottsenergi.

Jag tillhör dem som inte riktigt tror på det här med att fodra en häst pigg. Om kraftfodret tas bort från en foderstat måste ju hästren få för lite mat. Jag tolkade det som så från ts men kan ha missuppfattat det. Sedan fick jag inte ihop ditt resonemang du måste ha menat att man skulle öka grovfodret men det stod det inte ngt om. Eller så missade jag det också.

I övrigt håller jag med Stilett och Ameo: omdet inte går att rida in hästen så är det något annat som ska ändras. Vi har ridit in tre av de fem hästar som vi har/har haft och vi har aldrig ändrat på någon foderstat. Mina erfarenheter av inridning är att det är inte och ska inte vara något dramatiskt. Min nuvarande häst red jag av olika anledningar in ensam ute i skogen, ingenting att rekommendera kanske men helt odramatiskt. Med detta vill jag säga att det är hanteringen man bör jobba med inte utfodringen.

delvis knapplån...

Jag håller med ovanstående talare och de som hon håller med...

Sen vill jag tillägga att om hästen verkligen behöver den mat den får i vanliga fall och du tar bort den kan den bli stressad och svårare att ha att göra med pga att den inte orkar med sin uppgift. Så att ta bort kraftfoder är inte lika med lugnare häst.

Det beror på vad man läser in i det som skrivs...
Om man tar bort 3 kg Groov 125 så tar man bort 30 MJ och 275 g protein. Nu vet vi inte vad totalfoderstaten består av, men jag skulle misstänka att detta är runt en tredjedel av den totala energitillförseln och ganska mycket mer än detta vad gäller proteinet.

Tar du bort det från en foderstat som är i balans - det får vi väl förutsätta att den är, när den är uträknad av en foderrådgivare (oavsett vad vi har för erfarenheter av det) - så kan jag garantera dig att hästen kommer tappa i hull, när det dessutom nämns att hästen ÄR svårfödd. För om man räknar baklänges utifrån detta så kan man ana att det är ett grovfoder med lågt proteininnehåll - eftersom det tillförs 3 kg proteinkoncentrerat kraftfoder och 1½ kg lusern som också har högt proteininnehåll.
Detta kommer inte gå att ersätta med den fria tillgången på grovfoder, enligt min tolkning. Hästen kommer inte behöva vara hungrig, men den kommer inte heller lyckas tugga i sig så mycket hö den skulle behöva för att täcka upp bortfallet från kraftfodret. Och DÄRFÖR kommer den att "svältas", eller om man ska använda ett annat mindre dramatiskt uttryck, den "sätts på bantning". Och det är kanske inte riktigt det man ska göra med en svårfödd unghäst, som ska börja arbetas dessutom....

Istället för att plocka bort KF så tycker jag du ska ta och köpa dig en longeringslina för 60 spänn.

Tack för svaret skönt att höra! Vill bara tillägga... , maten är uträknad av krafts foderrådgivare och höet är analycerat och räknat efter hennes behov...

Utan att vara alltför elak mot Kraffts rådgivare så har de en förmåga att utgå från kraftfodret istället för grovfodret (de vill ju sälja också) Det vill säga de justerar med mer kraftfoder istället för att lägga till mer grovfoder. Nu är det ju lite svårt i ditt fall eftersom hästen får fri tillgång till hö, men något att tänka på i alla fall. Jag skulle i alla fall inte bry mig så mycket om kraftfodret i förhållande till arbete utan gå på underhållsbehovet. Så mycket kommer hästen inte jobba att hon egentligen behöver mer än till underhåll. Men du måste i alla fall tänka på att hästen får tillräckligt med mineraler och sånt men det förstår du nog.

Lycka till

Tanken kom nog egenligen eftersom hon ligger mycket över i energi då hon behöver det när hon har tränats mycket på marken. Och nu har jag tänkt att hon skall få vila lite från arbete under insittningsfasen som jag räknar med tar ca två veckor.

Det var min tränare som rådde mig till detta men det var tydligen en väldigt dålig idé... -Hon svälter garanterat ihjäl om jag minskar på hennes kraftfoder:angel:

Äsch det behöver du inte.Mår hon bra nu och är i hull och du har en uträknad,fungerande foderstat är det bara att köra på och rida in (med samma foderstat)

Jag garanterar dig att det inte går bättre/sämre för att hon äter samma mat som vanligt.

Lycka till!

Japp hon kommer tyna bort..

Nej men seriöst, varför ta bort den mat hon behöver?

Tanken kom nog egenligen eftersom hon ligger mycket över i energi då hon behöver det när hon har tränats mycket på marken. Och nu har jag tänkt att hon skall få vila lite från arbete under insittningsfasen som jag räknar med tar ca två veckor.

Det var min tränare som rådde mig till detta men det var tydligen en väldigt dålig idé... -Hon svälter garanterat ihjäl om jag minskar på hennes kraftfoder:angel:
Jag har inte någonstans tidigare sett att hon "ligger mycket över i energi", som du skrev ovan.
VILL man ha ett bra svar så måste man nog ta med alla fakta också... ;) :idea:

Sen undrar jag varför du tror att hon behöver mindre mat i insittningsfasen än vid arbetet från marken?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 235
Senast: Anna-Bella
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 158
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 458
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 027

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • GHS - dagens dressyr.
  • Dressyrhingsten Skyline to B.