Minskad kraftfodergiva vid inridning ok?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Marina P
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 829
M

Marina P

Tycker ni att det är ok att ta bort allt kraftfoder under ca tre veckor precis vid inridningens början? Hon får lucern och mineraler, lite svårt för att hålla hull har hon dock så det är därför jag oroar mig.

Som det är nu får hon 3 kilo krafft groov 125 samt 1,5 kilo lucern samt då fri tillgång på grovfodret... Vad tror ni?

Sv: Minskad kraftfodergiva vid inridning ok?

Ursäka fel tråd, skulle hamnat på foder!

Jag hade nog inte gjort så.
Varför vill du dra ned på fodret när du börjar öka jobbet?

förstår inte...vad vill du få ut av det?

är du rädd för att hästen ska va för pigg och bralla av dig?

hästen blir inte så pigg av lucern så du kan gott fortsätta ge det som vanligt.

Tycker det låter konstigt att ta bort maten när man ökar arbetet, det är väl då hästen behöver sin mat.

Tycker ni att det är ok att ta bort allt kraftfoder under ca tre veckor precis vid inridningens början? Hon får lucern och mineraler, lite svårt för att hålla hull har hon dock så det är därför jag oroar mig.

Som det är nu får hon 3 kilo krafft groov 125 samt 1,5 kilo lucern samt då fri tillgång på grovfodret... Vad tror ni?

öh men ursäkta!:confused: det är väl självklart att man behåller fodergivan när arbetet ökas och dessutom har svårt att hålla hullet!

Tycker egentligen inte att det ska vara nödvändigt med kraftfoder alls. Men med tanke på att det är krafft groov och lucern hon äter så tror jag inte ens att du kommer att ha några problem med brallning (om det är därför du vill sätta ut det). Det innehåller inte så mycket som ska göra henne pigg. Jag kunde till och med använda det på mitt gamla travarsto som blev galen både av havre och korn. Jag hade låtit henne behålla det eftersom hon har svårt att hålla hull.

Om du är orolig att hästen ska vara pigg och sprallig så hade jag tagit bort krafften och ökat lucerngivan istället. Mina har bara fått några nävar korn när jag börjat jobba dem.
Att prata om ökat arbete tycker jag nästan är fånigt faktiskt, det rör sig om 10 - 15 minuter aktivitet ungefär varannan dag, mest skritt. Tycker inte att de behöver så mkt kraftfoder för att orka med det. Just första uppsittningarna behöver man ju inte ha dem toppladdade, men jag hade nog inte dragit ner så långt innan om hästen var svårfödd. Kanske en vecka innan och sedan skata börjat öka den igen efter ett par lyckade uppsittningar.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 235
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 458
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
873
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 645
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka