minskad havre=piggare häst??

vinkelina

Trådstartare
har minskat på havren från 1l till ½l morgon och kväll. hästen har gått mindre pga av att jag inte kan rida henne ordentrligt just nu. hon kan ej ha sadel och jag kan bara rida ½ timme barbacka mest i skritt

men nu plötsligt tycker jag att hon har blivit mycket mer framåtbjudande när jag har DRAGIT IN på havren. finns det ett samband? hon får dessutom 1 dl vetekli och 1 dl mineraler morgon och kväll, den dosen är oförändrar. fri tillgång till hö/ensilage i hagen

Sv: minskad havre=piggare häst??

Havre kan vara ganska tufft mot magen så hon kanske mår bättre i den ohc har dessutom vilat nu ohc inte gått så hårt så hon kanske blir piggare även pga det...

Hästen kan givetvis också bli piggare eftersom du rider mindre.

1dl mineraler morgon o kväll? är inte det väldigt mkt? eller du kanske har dåligt med mineraler i ditt övriga foder?

Ja havre sänkningen kan göra en häst piggare

Nu påstår jag inte på något sätt att din häst är överviktig, men: Överviktiga hästar blir i regel piggare om de går ner i vikt. Där kan det definitivt finnas ett samband.

Annars är jag benägen att hålla med älgen.

min häst tjock? *pfm* ; )

oki erkänner att hon är lite rund då, eller ganska mycket rund. försökte banta henne i höstas, men då gick det inte så bra, vi blev utkastade ur "bantningshagen" efter att hon hade tuggat sönder den andra hästens täcke

ja, hästar kan bli piggare av mindre havre (mindre kraftfoder generellt) men jag kan just nu inte ens om jag verkligen försöker komma på varför det är så!

sen undrar jag varför hästen får kraftfoder om den ska banta?

den är inte på bantning just nu (är ju ett pluss dock om magomfånget minskar)

orsken är att jag inte kan använda sadel på den just nu och har själv svårt att rida barbacka, så hästen går bara max ½ timmer per dag. tidigare så burkar jag försöka hålla igång åtminsotne 1 timme

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Mitt sto har nu börjat ridas mycket mer än tidigare, o från att ha varit i normal hull i gräns till lite rund börjar hon se...
2
Svar
22
· Visningar
2 606
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 905
Senast: co-SMAD4
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 630
Senast: Irival
·
Foder & Strö Mitt treåriga varmblodssto har svårt att lägga på sig och just nu är det gränsläge. Hon är inte så tunn att hon tar skada av det, men...
Svar
10
· Visningar
1 013
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna
  • Småhunds ägare