Minska risken för fång

eldione

Trådstartare
Min kompis sa att man inte minskar risken för fång om hästen går på bete på dagen och i en liten hage utan bete på nätterna. Att det inte spelar någon roll alltså hur länge den går på betet utan det viktiga är att den går på betet över huvud taget. Så man kan lika gärna låta den gå på bete dygnet om som att stänga in på nätterna.

Men borde det inte hjälpa? Den hinner ju inte äta lika mycket? :crazy: :confused:
 
Sv: Minska risken för fång

Det är tyvärr inte mängden gräs som de blir dåliga av. Jag ahr en häst som inte kan äta ett strå utan att bli dålig medans den andre tål mer
 
Sv: Minska risken för fång

Risken för fång är mindre om man låter hästen beta på natten istället för på dagen. Låter knasigt men beror på att fruktanvärdena i gräset (som utlöser fången) är lägre nattetid.

Så nej, du minskar inte risken för att få fång genom att låta hästen stå inne på natten (däremot om det gör att hästen inte blir lika tjock så finns det en vinning med det eftersom att ju tjockare hästen är desto större risk för fång)
 
Sv: Minska risken för fång

Fruktanvärden? Jaha har dom äntligen lyckats komma på vad som orsakar fång nu? Måste vara nya "rön" eller? Har du någon länk till artikel i ämnet?

/ Preed
 
Sv: Minska risken för fång

Ja, fast det har de vetat relativt länge nu.

Sök på forumet i gamla trådar om fång så kommer det säkert upp ngn länk. Jag kommer int ihåg adressen utantill till ngn av dem tyvärr...
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 096
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 553
Senast: Stereo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 842
Senast: Tofs
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 963
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp