minska på maten till digivande sto vid delning

Rotterö

Trådstartare
Hur gör ni med maten till ertat sto, När ni delar på de, dom första nätterna. Får stoet mindre mat eller får hon samma mängd mat .
Rädd för mjölkstockning. Ska dela på mina nu snart, bara nätter. :confused: :confused:
 
Hej
jag ströp hela kraftfodergivan under 2 veckor, just för att minska mjölkproduktionen.
Jag gjorde det i samband med att jag särade på dem på natten precis som du tänker göra.
Jag har idag särat på dem även under dagtid och ska böra ge stoet lite havre/ groov under veckan som kommer när den första" sprängande" tiden är över. Jag rider mitt sto så hon behöver energi....
Hon har faktiskt gått ner en hel del i hull och juver på dessa 2 veckor :eek: så där ser man vad skillnad det gör
 
Ändrade inget på maten när jag delade dem nattetid.
Men när jag sedan delade helt tog vi bort så mycket kraftfoder vi kunde, hon fick lite betfor och kli, och någon näve havre till morötterna som godis. Då gick juvret ner bra.
 
Mitt sto får inte mindre mat bara för att hingsten står i en box bredvid på natten. Men han är bara 18 veckor så han behöver dia henne mycket än. :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 050
Senast: Ridinglady
·
Foder & Strö Hur ser det ut hos er på höfronten? Nordvästra Skåne inte lika illa som i fjol men det har ändå varit ganska lång torka nu i maj när man...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 973
Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
371
Senast: Celinehenn
·
Småbarn Sonen äter inte så mycket mat. Vid frukost, lunch och middag sitter vi till bords och han får smaka på allting som vi har på tallriken...
2
Svar
20
· Visningar
1 449
Senast: amsway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp