Minishettis

L

Lantlolla

Okej säkert ligger denna lite fel.
Men ni som har minishettisar vad använder ni dem till ?
Hur motionerar ni dem osv ?
Jag funderar då på att skaffa mig en minishettis, men jag har inte direkt någon som kan rida. orkar den dra en rockard med mig i, ev en sulky ? Jag väger 60 kg.
Jag menar okej att man kan cykla med den, ut o gå, longera osv. men mer då ? kan man ha med den som handhäst när man rider själv kanske?

Berätta vad ni gör!! :D

Sv: Minishettis

Jadå du kan säkert köra den.

annars får du väl börja med agility:D

haha finns de verkligen agilitytävlingar för hästar ? haha.. fan va kul o titta på sånt !

Haha ja det finns:) Men är inte så vanligt än. Jag har aldrig varit och kollat på någon men skulle vara kul att se.

haha då kan man ju åpka på agilitytävlingar med hund o häst.. fasen vilken syn.. skrattar bara jag tänker på de!
Men jag skulle inte behöva ha dåligt samvete då tror du om jag skaffar mig en minishettis?
Meningen är at tjag eventuellt ska skaffa mig en get som ska ha shettisen som sällskap i hagen!
Så länge d efunkar ihop så klart!
= ) Nu ble vjag riktigt sugen !!

Annars kan du ju köpa en lite större shettis och börja köra "ordentligt".

Jo iofs går ju skaffa sig en shettis som är ngåot år bara för om tre år fyller låtsassyster 7 då får ju hon ta licens.. men jag är på tok för gammal för det hela tyvärr. Men visst vore kul med lite resultat i det hela också om det går så att säga.
Men inte lätt att få tag i en yngre shettis/minishettis fr en billigare peng. Men kan ju alltid sätta upp annonser. om inte annat göra iordning stall osv i vår gamla ladugård i år o sen ha som projekt att skaffa get o häst till stallet nästa år. Så har man ju ändå lite tid på sig.
Jag känner iår iaf att jag inte har tiden att lägga energi på en extra shettis som kanske behöver ut o köras nästan varje dag utan en minishettis hade varit lagom.
Men klart jag har ju endel tänk bara kuskar om jag skaffar en shettis istället.. dels lillsyrran men även grannen = )

Mja du nu fick du mig att tänka lite. Men du tror de är okej för både shettis/minishettis att sällskapa med en get.. om de har förutsättningar för att trivas tillsammans så klart?

Menar till sommaren kan de ju gå med andra shettisar osv, men just på vintern funkar det inte.

Jag tänkte inte på trav utan jag tänkte mer på vanlig körning. Dressyr, precision och maraton.:D

Jag skulle ju aldrig ha någon utav mina hästar gå utan hästkompis och jag skulle hellre aldrig sälja min shettis till ett ställe där jag vet att hon bara får ha en get som sällskap. När jag köpte min shettis gick hon med en flock får och det funkade bra för henne tror jag men en del hästar klarar sej inte utan hästkompis.

Skulle du vilja leva ditt liv med bara en hund och en katt som sällskap, aldrig träffa några människor? :(

Mjo det kan ju låta så.
Men under sommaren, alltså från våren till sen hösten då vi har hästarna ute från mitten av april till november ungefär (ute om nätterna) så kommer de ju gå med andra hästar, är ju bara ett par månader på vintern o de kommer ju ändå gå så att de båda ser de andra djuren.

Men visst de kanske räknas som djurplågeri, men klart om hästen inte trivs att jag hellre hittar ett bättre hem åt den eller åt geten o skaffar en shettis till isåfall.

Inte så att jag skulle tivnga dem gå tillsammans om de inte trivs ihop, de är ju inte snällt för ngn. Inte ens för en människa att få endast umgås med de som man verkligen ogillar. det har jag själv varit med om så skulle inte vilja att mina djur va med om det.

Du kan ju annonsera och se om du inte kan hitta två shettisar att ha på foder istället... :idea: Eller köpa en och ha en på foder...
Minisar är ofta dyrare än vanliga shettisar!

När du kör den ena tar du den andra "på släp", förutsatt att de är lugna och trevliga. Dagen efter - eller när det är dags - kan den andra hästen få agera körhäst. Då blir det inte mer jobb, annat än skötselmässigt.
En minishettis kräver samma motion och sysselsättning som en vanlig shettis, det är bara höjden som skiljer...

Risken du tar om du bara har en häst är att den blir oerhört beroende av dig samt att den blir svårhanterlig eftersom den inte mår bra. Det kan funka bra, men du kan inte förlita dig på det.

Ang vad de orkar så behöver du inte oroa dig, en mini orkar både dig och en kompis i vagnen, bara du har bra sele och baksele som bromsar i nedförsbackarna. Min minsta är bara två cm över minimåttet och han har dragit både mig, sambon och vår 4-åriga son. Dock på plan mark och med en häst i bra kondition.

Annars är shettisar de mest underbara djur tycker jag, kommer aldrig att gå tillbaka till enbart stora hästar igen! :D

Hellu!
Jag har en minishettis som är 85 cm. Själv red jag in henne när jag var mindre och ett tag körde jag henne. Minishettisars humör är helt fantastiskt!:banana: Det svänger rätt snabbt, men de är hur gosiga som helst! Några roliga grejer att göra med sin shettis är att t.ex. låta den skutta över ett hinder nån gång i bland, longera (Min vänder oftast in till mitten eftersom hon vet att jag alltid har en morot eller två med mig!), klättra i backar när man leder (bra motion både för en själv och minishettisen), göra små banor (som agility) och självklart gå promenader. På vintern kan man tolka också, det är urkul!!:bump:

Lycka till!

Har själv två shettisar (standard storlek)
Har vart med på agility med den ena. Båda ställs ut varje år på shettisutställningar. Och däremellan så promeneras det en massa. Två åringen ska köras in nu till hösten är det tänkt.

Man kan göra massor med shettisar. Fast jag skulle nog rekomendera en standard om du verkligen vill använda den. Och som sagt, minisar e ibland dubbelt så dyra.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 669
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 751
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
6 227
Senast: Kraxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar