S

sssara_

Hej!
Jag funderar på att skaffa en minigris, jag vill veta lite mer om dom. Får man ha en minigris själv, eller måste man ha två? Vad kostar en minigris?Kan man ha dom inne, eller mår dom bäst att bo i ett stall, om man kan ha dom inne kan man få en minigris rumsren?

Tack för svar. :)

Sv: Minigris

Det här är kopierat från en annan tråd. ;)

Om dessa djur kan jag berätta hur mycket som helst. Både ris och ros.

Dagens minigrisar har man som sällskapsdjur.
Snittåldern ca 10-15 år.
Storlekarna varierar eftersom det inte finns någon standard, men "normalstorleken" är att jämföra med t.ex en Bullterrier.

Minigrisar är mycket smartare än hundar och är otroligt lättlärda.
Skillnaden är bara att du kan inte dominera minigrisen med ren lydnad.

Här är några trådar på Buke om minigrisar som kan vara kan vara till lite nytta.
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=801277

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=822998

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=813197

Jag har haft minigrisar sen 1990 och har en uppfödning som heter Ms Piggy's Pet Pigs.
Mera info om minigrisar kan du hitta på min hemsida http://www.minigrisar.se

Svenska Minigris Sällskapet. http://www.smgs.se

Du får gärna ringa till mig om du har frågor.
Telnr finns på min hemsida.

Och här på Buke finns det flera som har minigrisar!

Kruxet är att många fortsätter att växa förbi den vikten. Om det beror på att de inte är rasrena eller att siffrorna är optimistiska vet inte jag.
PL

En bekant har en minigris och den bor inne där den går lös. Den är rumsren och går på låda och när hon skall transportera den tar hon den i transportbur.

16956499.jpg

Jag väntar o ser om någon kan gissa. Det jag ser på bilden är just anledningen till att veterinärer o andra som jobbar med djurskydd inte anser att grisar skall bo inomhus.
PL

Jag vet inte alls vad du menar men jag tycker personligen inte att grisar ska bo inne.

Mina skulle inte kunna gå på det golv som visas på bilden.

Du har helt rätt det är golvet som är problemet, inget grepp o inget slitage vilket ger led o muskelproblem samt förvuxna klövar.
PL

Ja, halkrisken är nog det ända "fel" jag kan se på bilden.
Man får väl ändå hoppas att den grisen får vara ute i en hage också och inte bara vara inne.

Om man kan uppfylla grisen behov så ser jag inget fel i att ha dom inne som en familjemedlem. Jag själv har minigrisar både ute och inne. ;)

Du har helt rätt det är golvet som är problemet, inget grepp o inget slitage vilket ger led o muskelproblem samt förvuxna klövar.
PL

Klövarna är väl ändå det som är lättast att åtgärda?
På bilden är de alldeles för dåligt skötta men har man minigris inne verkar man väl rätt så ofta, eller?

Jag skulle även kunna tänka mig att varma hus eller lägenheter under vissa varmare årstidsperioder skulle kunna vara problem, eftersom en gris inomhus inte har någon möjlighet på samma sätt till självreglerande svalka.

I vårt hus är det nästan bara plastgolv, vilket är bra för det är inte lika halt som t.ex parkett.
Sedan får man se till att det finns mattor lite överallt. Dom bästa mattorna (enl.mig) är gångmattor med gummi under. Dom ligger (oftast) still.
I de två rum som vi har parkett i så går hon oftast på mattorna.

Och visst är det som du säger att grisen lär sig hur den ska gå på halt underlag och att den då går och spänner sig.
Men om grisen även får vara ute mycket så för rygg och leder slappna av.

Men för att grisen ska kunna få starka leder och muskler så måste den vara rätt utfodrad också.
Det är oftast det som är den stora orsaken till de flesta fysiska problem som en minigris kan få.

En annan sak också...Grisen får inte automatiskt förväxta klövar bara för att den bor inne. Oftast så sköter ägaren klövarna bättre på sin innegris än dom som bor ute på heltid.
Mycket beror på att innegrisen hanteras mer än utegrisen, men självklart finns båda varianterna.

På bilden är de alldeles för dåligt skötta.

Dåligt skötta? På vad för sätt då?
Jag tycker att dom ser väldigt fina ut.
Däremot så står grisen i en lite "knäpp" ställning.

För att grisar ska kunna titta upp, så måste de huka sig lite för att kunna se var som hände ovanför dom.
(Grisen på bilden "niger", därav benställningen i bak.)
Grisar är ganska "stumma" i nacken eftarsom de inte har någon hals som t.ex. hundar och katter.

Det här är skräckexempel på extremt dåligt skötta klövar.

langaklovar1.jpg

langaklovar2.jpg

Det här är framklöven på en av mina suggor.
Hon är bara inne för att få manikyr.
;)

Före
fore.jpg

Efter
efter.jpg

Ja, halkrisken är nog det ända "fel" jag kan se på bilden.
Man får väl ändå hoppas att den grisen får vara ute i en hage också och inte bara vara inne.

Om man kan uppfylla grisen behov så ser jag inget fel i att ha dom inne som en familjemedlem. Jag själv har minigrisar både ute och inne. ;)

Jag håller iofs med dig ang att ha grisen som en familjemedlem, och bodde jag så att mina grisar kunde, så visst hade dem fått gå in om jag hade haft ett golv som fungerade.

Jag är själv lite nojjig över att dem ska kunna få ordentligt grepp när de går, mest för att det ska skada sitt bäcken i fall de halkar.

Men grisar är ju väldigt kloka djur och kan de välja underlag så gör dem ju det.
Mina går ex inte ut om jag inte sandar ifall det har smält i hagen och frusit så det blivit halt.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej! Jag funderar på skaffa kreditkort där man får bonus. Vill helst kunna resa så jag funderar på något från SAS. Någon som har något...
Svar
0
· Visningar
210
Lantbruksdjur Jag lyssnade på ett nyhetsklipp om en kvinna som blivit av med ett par dräktiga tackor. I klippet sa hon att hon räknat fåren för några...
Svar
3
· Visningar
1 176
Senast: Efwa
·
Lantbruksdjur Hej, jag behöver lite tips och råd, vi har relativt nyligen skaffat höns (Brahma) och det har hittills fungerat bra. Nu har dock tuppen...
Svar
7
· Visningar
954
Senast: Luff
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 316
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar