Minigris som tappar sin päls!!

Russin8

Trådstartare
Min ettåriga minigris har tappat allt sin päls här på några dagar. Är det någon som har någon ide om varför hon gjort det.

Kan tilläggas att hon under ca 4 dagar fått bo i en annan box för vi har renoverat i stallet. Kan det bero på att hon inte trivdes i den boxen. Hon har givetvis fått vara ute på dagarna.

Några ideer? Hon verkar pigg och glad för övrigt, äter som vanligt.

MVH Russin8

Sv: Minigris som tappar sin päls!!

Du kan vara lugn.;)

Minigrisar tappar sin borst ca 1 ggr/år och det börjar vid 1-års åldern.
Din gris är alltså helt normal. :)

Du kan vara lugn.;)

Minigrisar tappar sin borst ca 1 ggr/år och det börjar vid 1-års åldern.
Din gris är alltså helt normal. :)

Va skönt att höra. Man blir ju lite orolig:) Hon blev ju ett år i maj så det är därför hon inte gjort det tidigare.

Tack för hjälpen

MVH Russin8

Frågar man inget, får man ingeting veta...:angel:
Det är ju det forumet är till för. ;)

På dessa länkar kan du läsa mera om minigrisar.:)

Svenska Minigris Sällskapet
www.smgs.se

Ms Piggy's Pet Pigs (min hemsida)
www.minigrisar.se

Tack. Jag har varit inne på din hemsida och läst och den va jätte bra. Vilka fina grisar du har:)

MVH Russin8 och Babe (grisen)

Tack ska du ha!:)

Mina grisar håller också på att tappa borsten. Dom ser inte kloka :eek:ut just nu och ser ut som "nakenfisar", men dom blir jättefina när det växer ut igen.
Jag har precis borstat grisarna med en gummiborste med mjuka piggar. Dom älskar det eftersom det kliar lite när dom fäller.
Det är samtidigt en massage.

Ge gärna Babe lite olivolja i maten. Det motverkar den torra huden lite grann.

Hej Eva *Vinkevink* Ebba fäller också. Ser ju nästan vanvårdad ut och hon blir tokig på mig när jag kommer och ska smörja in henne men borsta går fint. Hur mkt olivolja ger du?

Nämen se Fraggel_Tess. Det var inte i går...:bump:

Ja, grisarna ser för bedrövliga ut. Som hemska skabbrävar.:devil:
Jag ger ca 2-3 matskedar/mål.

Ett tips som jag fick av en kund som också har problem med att smörja in sin gris.
Hon blandar vatten och barnolja i en vattenspruta som hon sprayar grisen med. Det går tydligen bättre.:)
Prova och se om det funkar för er också.

Alltid lär man sig något nytt....;)

Det där med sprayen ska jag prova för Babe ser också förskräcklig ut.
Sen tycker jag att hon är så skrovlig runt ögonen kan man smörja in något där? Det blir nästan som sårigt, eller hur jag nu ska beskriva det.

MVH Russin8 och Babe

Jo den metoden med vattenspruta använder jag också. Väldigt effektivt när Ebba rymt då imiterar man bara ljudet och vips är hon inne i sin box :angel:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 783
Senast: Palermo
·
Foder & Strö Jag har en unghäst, 3.5 år, arab och sto. Hon är väldigt liten i maten och faller ur lätt. behöver alla tips jag kan få. Märkte redan...
Svar
12
· Visningar
1 674
Senast: lovehorses
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 301

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka