Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Min mor är löjligt förtjust i syrener, men hon bor i lägenhet och där går det ju inte direkt att ha en stor syrenbuske. Finns det något som är i princip likadant men som skulle kunna bo i lägenhet, i balkonglåda eller liknande?
Googlade på det nu utan några direkta träffar. Däremot hittade jag "dvärgsyren" på plantagen som tydligen ska vara 60-100cm hög. Vet inte om jag kanske ska kika närmare på det imorgon när jag ändå åker förbi plantagen.Ja det gör det! Googla på "uppstammad syrén i kruka".
Googlade på det nu utan några direkta träffar. Däremot hittade jag "dvärgsyren" på plantagen som tydligen ska vara 60-100cm hög. Vet inte om jag kanske ska kika närmare på det imorgon när jag ändå åker förbi plantagen.
Hur små är de ungefär?Har två dvärgsyrener. Efter två år är de verkligen så dvärgiga som namnet antyder.
Den som säljs på plantagen ska visst heta Syringa meyeri Palibin, vet du om det är en sådan du har? Jag funderar på att kolla på den imorgon och överraska min mor om den verkar bra70 cm tror jag de orkat sig upp i. Medan vår traditionella syren håller på att ta över hela gårdsplanen. Jag får snart freda mig med motorsåg för att komma fram.
Palibin är sorten du ska köpa. Perfekt växt, blommar lite senare än den vanliga syrenen, doftar gudomligt, fungerar i kruka och är härdig! Om det bara finns ynkliga exemplar kvar, fråga om de kan sätta ner priset. Själv köpte jag ett klent reaexemplar på hösten för en löjligt liten summa. Nu kan ingen ana att det inte var toppkvalitet, men min är planterad i jorden där allting tar sig bättre än i en kruka. Hur som helst är det en jättebra ide som present!Den som säljs på plantagen ska visst heta Syringa meyeri Palibin, vet du om det är en sådan du har? Jag funderar på att kolla på den imorgon och överraska min mor om den verkar bra
Jag var på plantagen och kollade idag, men de dvärgsyrener de hade såg inte glada ut. De hade bara två, men de hade inga blad alls. Lite blommor visserligen, men jag ville inte köpa. Såå jag letar vidare.
Kolla om Blomsterlandet på Bällstavägen har. Det ligger inte så långt från området där du jobbar. Deras växter är oftast väldigt fräscha! Från Plantagen brukar jag få med mig ungefär 50% växt och 50% ohyra. :P
Åh, det får du jättegärna göra!Ja just det, @Red_Chili, jag ska handla hundmat senare i veckan och passerar då Blomsterlandet. Jag kan kika in då om du vill. Det tar bara några minuter extra.