Mini-utbildning.

F

feliand

Ridningen.
Kan en 130 cm lång ryttare rida in en grov minishettis?
Vi säger att ryttaren väger lite, runt 25 kg, och shettisen ligger runt 85 cm eftersom det är ungefär vad minishettisar ligger runt.

Och med inkörningen.
Vi säger att den är noga tömkörd under en längre tid. Den är ganska ung, runt 5 år. Och som beskrivningen ovan i övrigt. Är det några problem för den att dra en vagn med en vuxen ryttare i?

Inhoppningen.
Om man ska hoppa in en minishettis är det klart att man ska göra det om den visar intresse för det. Men hur högt brukar ni börja med för höjder och har ni några speciella knep? Vad brukar era klara utan att protestera?

Jag har ingen minishettis utan jag är mest nyfiken på de små :)

Sv: Mini-utbildning.

Minishettisen i stallet har vi kört med 2 st i vagnen, dock så brukar 1 gå i uppförsbackarna när hon inte är fulltränad.
Hoppat har jag gjort henne för han, vid löshoppning hoppar hon 4cm kryss men vägrar på 50cm kryss :angel: fast när jag har hoppat henne vid hand hoppar hon 60cm med lätthet. Hon är nätt modell oc väldigt pigg och het :)

Ska börja sätta igång henne igen när det blir ljusare, nu ägnas all tid åt egna hästen.

Sv: Mini-utbildning.

Dom små är ju oftas starka, så en vuxen är ju inga problem med en vagn som rullar bra :) och ofast så är det ryttarens längd som kan göra det jobbigt

Liknande trådar

Hundavel & Ras Som rubriken säger, finns det någon ras där man kan hitta hundar som i efter träning, uppfostran etc. kan passa in på alla krav? Ca...
Svar
19
· Visningar
1 606
Senast: Marje
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 136
Senast: Badger
·
Samhälle På tal om en annan tråd som kom upp nyss - som rörde ett privat yttrande i en musiktävling. :cool: Hur är det med yttrandefriheten i...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 179
Senast: tanten
·
Övr. Hund Kom och tänka på detta nu när jag på kvällen hjälpte pappa att scanna in gamla dia-bilder. Jag känner normalt sett obehag inför riktigt...
Svar
15
· Visningar
3 281
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama