"Mini Arab"

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare PonnyProvecia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 2 217
P

PonnyProvecia

\"Mini Arab\"

Finns det verkligen en ras som kallas mini arab?
Har läst eller hört att det finns ponnys som ser ut som arabiska fullblod fast är 120-140 cm! Sant eller falskt?

Re: \"Mini Arab\"

Kan det vara en kaspisk ponny du skriver om? Det är en oriental, men i betydligt mindre format. Jag tror att min häst hade en artikel om dem för något år sedan. Jag har inte hört om någon i Sverige

kaspiska hästar får bara vara 120, tror jag. men dem ser ut som små araber

Den kaspiska ponnyn ser ut ungefär som ett eng fullblod eller arab i ponnystolek. Har haft turen att jobba på ett stall där dom hade TVÅ kaspiska ponnys, en godkänd avelshingst och ett sto som är direkt inporterade ifrån irak. Har hört på senare håll att rasen är utrotningshotad och det finns ett förbund i england som försöker rädda rasen. Det är underbara små hästar och underbara hoppasre (har inte ridit en själv men sett hur dom mindre barnen ridit dom) det ser verkligen läkert ut när en liten tjej sitter på en arablikande häst i passande storlek! :love: :love:

OM det är någon som vet mer så vill jag gärna ha lite information jag också, :bow:

Nej det finns ingen ras som heter Mini Arab.

Men det finns många som gärna kallar sina ponnies miniaraber, bl.a. då den kaspiska ponnyn och welsh mountain. Och det finns även miniatyrhästar (fr.a. i USA) somman medvetet avlar fram för att se ut som en miniatyrarab.
Men för den sakens skull är det ingen ras som kan kallas Míni Arab

Sv: "Mini Arab"

Är du medveten om att tråden är fyra år gammal och att användaren inte finns kvar längre?

Liknande trådar

Gnägg Snubblade just över en engelsk reel på FB. En filmsnutt där en ca 3-årig unge rider på sin mini cob ( står det). En ponny som ser ut som...
Svar
8
· Visningar
1 341
Senast: finapina
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 666
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 555
Senast: mamman
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
489
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka