Mineraltillskott med låg Ca/P-kvot?

Sv: Mineraltillskott med låg Ca/P-kvot?

Spinner vidare på detta med låga fosforhalter eller om det nu är höga kalciumhalter.

Varför får grovfodret de värden det får?

Hästar behöver ett visst kvotintervall.

Beror det på att det inte odlas optimala grässorter map mineralkvoter?

Eller det har inget med grässorter att göra?

Göder inte höbönderna med rätt gödning?

För mig är det tvärtom, har mer fosfor än kalcium!! Vet inte om det beror på att vi förnyar våra vallar var tredje/fjärde år och plogar då ner rätt mycket stallgödsel år ett. Använder då endast halva mängden gödning år ett. De andra åren NPK med högt N för tillväxtens skull. Endast N på andraskörden. Vi har haft väldigt bra skördar(läs mycket) Sen beror det så klart på när man skördar det hur näringsrikt det blir. Men fosforhalten var densamma på det tidiga och det sena slagna höet.

Tack för ditt svar!
Jo, jag är rätt nojig järnet. För ett par år sedan pumpade jag i hästen massvis med järn på veterinärs inrådan pga dåliga blodvärden. Tror grabben har fått tillräckligt med järn för resten av sitt liv.

Du har inga synpunkter på komineralerna? Kan de vara ett alternativ?

Det var ju intressant.

Var i landet bor du?

Analyserar du mikromineraler oxå? Hade varit intressant o veta hur järnet är i det grovfodret.

Jag har också träffat på hö med kvot runt 1, i vart fall tre olika analyser, åkrarna ligger i norra Västmanland, två av dem med någon mil från varann.

Den senaste analysen jag sett med mikromineraler innehöll 85 mg gram/ kg TS, det var dock ingen av de ovan nämnda!

Jo, jag är rätt nojig järnet. För ett par år sedan pumpade jag i hästen massvis med järn på veterinärs inrådan pga dåliga blodvärden. Tror grabben har fått tillräckligt med järn för resten av sitt liv.

Enbart serumjärn säger inte så mycket. Det ger endast en ögonblicksbild av den aktuella järnhalten i blodet. För att kolla en hästs järnstatus måste man även kolla hur mycket järn som finns lagrat i kroppen, dvs. ferritin. Dessutom behövs S-Transferrin. Det är således tre olika blodvärden som behövs för en korrekt analys av hästens järnstatus.

http://www.hypo2.info/behandling/viktigt-om-jaern

Den vanligaste orsaken till anemi hos hästar är f.ö. inte järnbrist utan kopparbrist. Kopparbrist är mycket vanligt hos hästar. Även om man inte har en analys av mikromineralerna i sitt grovfoder rekommenderar jag tillskott av zink och koppar. Man kan utan vidare ge hela behovet av dessa mineraler utan någon som helst risk. Vanligtvis behövs mycket, mycket mer för att balansera foderstaten.

Du har inga synpunkter på komineralerna? Kan de vara ett alternativ?

Om detta mineraltillskott är bra eller inte beror på mineralinnehållet i ditt grovfoder och övriga tillskott som du ger hästen. Om ditt grovfoder innehåller mycket Ca och lite P kan det vara ett alternativ. Det billigaste sättet att tillföra fosfor är nog att ge mononatriumfosfat som dessutom är mycket biotillgängligt. Sen innehåller produkten mineraler som det alltid är brist på i ett grovfoder, nämligen Zn, Cu, I och Se samt E-vitamin vilket är bra. Vad som är mindre bra är tillskotten av S och Mn. Grovfoder brukar innehålla ett överskott av Mn (dock inte alltid varför man måste ha en analys även av mikromineralerna). Att ge fritt svavel ska man undvika. Det är enbart till nackdel. Den svavel som finns i mineraltillskott är i form av sulfat. Sulfat binder vid mineraler och gör dessa oåtkomliga för hästen. Särskilt för mikromineraler som t.ex. koppar och selen som endast finns i små mängder i foderstaten kan det lätt leda till en bristsituation.

Tack ännu en gång för svar :bow:

Det mättes aldrig nån form av järn direkt utan bara en massa blodkroppar.

Då skippar jag komineralerna pga svavlet och behåller miner vit trots järninnehållet. Ska ta mikromineralanalys på höet. Som det ser ut nu så får han för lite av zink och koppar.

Det mättes aldrig nån form av järn direkt utan bara en massa blodkroppar.

Så din häst fick diagnosen anemi (blodbrist)?

I så fall är det troligt att din häst hade kopparbrist och inte järnbrist. Vad din veterinär skulle ha kollat är ceruloplasmin som är ett enzym/transportprotein som behövs för att oxidera järnet så att det kan binda vid transferrin. Den största mängden koppar finns i detta enzym.

Då skippar jag komineralerna pga svavlet och behåller miner vit trots järninnehållet. Ska ta mikromineralanalys på höet. Som det ser ut nu så får han för lite av zink och koppar.

Man ska kanske inte överdramatisera betydelsen av svavel i ett mineraltillskott. Dock är det lite märkligt att det tillsätts svavel i ett mineraltillskott avsett för kor. Hos kor anses en svavelhalt över 0,4% i foderstaten vara toxiskt.

http://vetmed.iastate.edu/diagnosti...chemistry-/-toxicology/polio-cattle-can-be-ca

”The maximum tolerable dietary concentration of sulfur is 0.4% of the ration on a dry matter basis.”

Idisslare är dock förmodligen mer känsliga för sulfat eftersom sulfat kan omvandlas till det mer giftiga ämnet sulfid i deras magar (giftig vätesulfid kan frigöras vid kontakt med magsafter). Enkelmagade djur (om man nu räknar hästen som enkelmagad) bör vara mindre känsliga även om sulfid förmodligen även kan bildas i hästens tarmkanal.

Tyvärr finns det väldigt få studier på hästar. Dock finns det praktisk erfarenhet, främst i USA där vissa grässorter kan innehålla väldigt höga halter svavel, som visar negativ påverkan av upptaget av koppar vid höga svavelhalter i foder och/eller vatten. Den rekommendation som man brukar ge i USA för hästar är max. 0,25% svavel i foderstaten.

Har du analys av svavel för ditt grovfoder (och vatten) kan du kolla om du ligger nära den övre gränsen (2,5 g/kg).

För att få lite perspektiv på det hela så bör du ligga under 25 g svavel i foderstaten om du ger 10 kg Ts. Komineralerna innehåller tydligen 35 g/kg vilket är rätt mycket. Medelvärdet av svavel i svenskt vallfoder av timotej är enligt SLU ca. 1,7 g/kg. 10 kg skulle då ge 17 g svavel. Du skulle då kunna ge ytterligare 8 g svavel utan att överstiga maxvärdet vilket ger 8/35 = 0,22 kg av komineralerna.

Ligger man över maxvärdet 0,25% svavel så betyder detta inte att man måste kassera sitt grovfoder men man måste öka mängden koppar i foderstaten för att undvika kopparbrist hos hästen.

Tusen tack!

Jag läser och tar till mig.
Det var enklare förr när man bara behövde välja mineraler för de snygga hinkarnas skull ;)

Du verkar ha koll på läget, jag lånar tråden för en fråga. Jag brukar balansera upp min tokiga kalcium/fosfor-kvot pga stor luserngiva med vetekli eftersom jag tänker mig att det är bättre att tillföra fosfor via något "mera naturligt" med fördelen att jag även får in en del extra fibrer och lite energi (till gamling med stort energibehov). Jag kompletterar även med selen ( via tokosel, som jag har turen att fortfarande ha en halv burk kvar av). Vår analys har inte mikromineraler (står inackorderad och får analysvärden från höproducenten), tror du att jag missar mycket av dem genom att ge vetekli istället får mineral vit? Eller kanske ska jag vända på frågan, kan hästen ta upp någon mikromineral från vetekli att tala om?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
642
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
538
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 264
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 019

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka