Mineraltillskott med låg Ca/P-kvot?

MonteRose

Trådstartare
Varför finns det så få mineraltillskott med låg Ca/P-kvot?
Alltså lägre än 1.

Är det bara jag som alltid lyckas få tag på grovfoder men så hög Ca/P-kvot så att man inte kan ge lusern utan att behöva ge fosfortillskott?

Jag har bara hittat en mineralblandning som har kvot lägre än 1.

Sv: Mineraltillskott med låg Ca/P-kvot?

Jag har också alltid Ca överskott i mitt grovfoder. Gör på Krafft Miner Vit (kvot 0,8) o fosforbalans. Har inte hittat något med lägre kvot...

Det är den som jag oxå hittat men finns det verkligen inte fler på marknaden?

Verkar helt otroligt med tanke på hur många hästägare det finns som ger sina hästar massvis med lusern.

Jag undrar detsamma, och känner tyvärr inte heller till något annat än Miner Vit.

Mitt nuvarande grovfoder har visserligen en ganska låg Ca/P-kvot, men eftersom jag vill komplettera med bl.a. lusern blir det ändå lätt galet på fosforsidan.

Kan det (och nu spekulerar jag vilt) ha att göra med att fosfor är ett "problematiskt" ämne ur bl.a. miljösynpunkt? Samt att jag uppfattar det som att vi går emot en "fosforbrist" i samhället. Det gör fosfor dyrt...

Spinner vidare på detta med låga fosforhalter eller om det nu är höga kalciumhalter.

Varför får grovfodret de värden det får?

Hästar behöver ett visst kvotintervall.

Beror det på att det inte odlas optimala grässorter map mineralkvoter?

Eller det har inget med grässorter att göra?

Göder inte höbönderna med rätt gödning?

Den lilla marklära jag kan har lärt mig att P i marken är svårtillgängligt för växter vid ph över ca7-7,5 (samt under ca 5,5) eftersom det då bildar förening med andra ämnen.
Vid så högt pH är däremot Ca lättupptagligt för växter. Det kan kanske ha ett samband...

Intressant frågeställning är det iallafall.

Senast ändrad:

Aha!

Kan den allmänna försurningen av våra marker vara en orsak?

Kanske både försurning och överdriven kalkning av jordar.

Det här är en ganska intressant text, men jag medger att jag är ute på väldigt "hal is" eftersom jag inte är så insatt i ämnet egentligen. Den har också några år på nacken, men det står litegrann om just fosforbrist en bit in i texten.

tillägg: på ännu djupare vatten är sambandet mellan lågt protein och fosforbrist också ganska intressant.
En ännu äldre text finns här.

Senast ändrad:

Här i Uppland är det väldigt kalkrika marker.. Trodde att det berodde på det... Lika på Gotland.

Wiromins Mineral Show Horse balansl har också en kvot runt 1
Kalcium 5,3 %
Fosfor 6,6 %
Magnesium 6,0 %

KL

En häst som på blodprov visar låga fosfatvärden, kan det bero på att den fodras med stora mängder lucern?

Den får idag Krafft miner blå, skulle det vara läge att byta till Miner vit eller bara lägga till fosforbalans?

Har idag inte värdena på höet, men kan nog ta reda på det.

Är en kompis som bett mig forska lite på ämnet.

Hippo Grow Mineral finns/fanns också. Hittar dock inte något om Hippos mineraler på Svenska Foders hemsida längre, så jag vet inte om det finns kvar eller om det bara är jag som är dålig på att leta.

De har tydligen nyligen bytt ut sitt sortiment litegrann. :) Nuförtiden heter det Hippo Selection och finns som mineralfoder i varianterna Standard, Strenght och Success (och säljs dessutom i "exklusiva" svarta förpackningar :p )

Jag köpte nämligen Hippo Selection Standard till monstret häromdagen så jag fick tillfälle att läsa på lite om näringsinnehållen, går att hitta här. Ca/P-kvoterna ligger mellan 3,6 och 1,9.

Typiskt att de alltid byter ut de bra grejerna. Hippo grow mineral hade lägre kvot har jag för mig.

Ja, det vill jag också minnas. Mellan 1 och 2 har jag för mig?
"Success" (med kvot 1,9) var dessutom i mina ögon svindyr (499:- för 15 kg tror jag tjejen sa när jag ringde och frågade) och innehöll egentligen inte mer P än t.ex. Standard utan mindre Ca, och då kan det kvitta för min del som egentligen inte har problem med kvoten i sig, utan problem med att komma upp i behov öht.. (Däremot är det mer Mg, salt och vitaminer i den dyrare)

Så jag är väl iallafall glad att jag nuförtiden ger det mesta av proteintillskottet i form av potatisprotein, och bara lite lusern, då slipper jag tampas med omöjliga Ca/P-kvoter...

Jag tror inte att efterfrågan är tillräckligt stor för lågkvotade hästmineraler, vi är ännu så få (om man ser till antalet som har hästar) som räknar foderstater.

Ett mineralfoder med mycket fosfor blir dyrare och de som köper det är för få än så länge, pga att många saknar kunskapen! Många köper det billigaste och/eller mest kända varumärket!

Tror inte att marknaden hängt med riktigt på den mer och mer grovfoderbaserade utfodringen, förr gav många mer eller mindre av havre eller korn och fick automatiskt en del fosfor och högkvotarna fungerade bra!

På nötsidan finns ett helt annat mineralfodersortiment att välja på och där tar man i allmänhet hjälp av rådgivare om man inte kan själv. Det är också vanligt med gårdsanpassade mineraler, det fungerar här eftersom det ofta är ganska stora besättningar och därmed mängder med mineralfoder som går åt! Tyvärr har inte hästar och nöt inte samma behov av mikromineraler så att det passar med nötmineraler till häst!

Själv använder jag Vitafor Power (kvot 5, men relativt lite makromineraler i förhållande till mikromineraler), sen köper jag mononatriumfosfat på säck och lägger till om jag behöver mer fosfor!

Mononatriumfosfat = råvaran som säljs under det "finare" namnet fosforbalans till ett högt kilopris!

Jag blir förvirrad när NRC:s Horses2007 Nutrient Requirements påstår att min häst har ett behov av järn på 480 mg. Nu har jag ingen mikromineralanalys på mitt hö men vill inte ge min häst mer järn. Finns förmodligen alldeles tillräckligt i höet.
Det hästmineralfoder som passar oss bäst innehåller nu järn. Har för övrigt inte hittat ett enda hästmineralfoder som inte innehåller järn. Däremot har jag hittat ett komineral som jag tycker verkar intressant.
Ca 8 g/kg
P 50 g/kg
Mg 140 g/kg
S 35 g/kg
Zn 5 000 mg/kg
Mn 4 000 mg/kg
Cu 800 mg/kg
I 200 mg/kg
Co 40 mg/kg
Se 50 mg/kg
E-Vitamin 10 000 IE/kg

Det här är väl inte så tokigt?

Jag blir förvirrad när NRC:s Horses2007 Nutrient Requirements påstår att min häst har ett behov av järn på 480 mg.

Järn är ett viktigt spårämne i kroppen. Järn binder och transporterar syre i de röda blodkropparnas hemoglobin. Vallfoder innehåller dock vanligtvis höga halter av järn varför järnbrist är mycket ovanligt om det överhuvudtaget förekommer. Det finns sällan eller aldrig anledning att ge tillskott av järn. Järntillskott bör endast ges om man har konstaterat en järnbrist hos hästen.

Fritt joniserat järn har inte bara en hög attraktionskraft till syre utan reagerar även med t.ex. peroxider. Peroxider är en grupp mycket reaktiva ämnen som kan bilda hydroxyl-radikaler som förstör lipider/fett i cellstommen och membran och genererar fler radikaler i en kedjereaktion som kan åstadkomma allvarliga cellskador.

Här är en ny läsvärd artikel om järn:

http://ker.equinews.com/article/iron-important-trace-mineral-equine-diets

Här är några tänkvärda citat från artikeln för den som inte orkar läsa hela artikeln:

“In some cases, high levels of some minerals are not only unnecessary, but can actually be harmful to the horse.”

“There are few instances when practical diets for horses would result in iron deficiency anemia.”

“Clinically significant anemia in the athletic horse is indeed a rare entity.”

“there is rarely a net loss of iron from the body”

“iron recycling is effective and iron deficiencies are rare”

“Research has failed to show an increase in hemoglobin, packed call volume, or serum iron when ponies were supplemented with high levels of iron.”

“Oversupplementation of iron rather than a low dietary level is more likely to be a problem in performance horses. Excessive dietary iron in horses, can lead to liver failure, especially in young foals.”

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
642
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
538
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 264
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 019

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundarna parade sig-vad gör vi?
  • Kattbilder #10
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat

Omröstningar