Mineralfoder!

Fillifjonkan

Trådstartare
Kan man verkligen ha fri tillgång på mineraler i en lösdrift. Äter hästarna det de ska eller är det risk att de äter för mycket och blir förgiftad?

Sv: Mineralfoder!

Jag ställer in en mineralbalja (nåja, hink är det nu) till mina hästar som går ute dygnet runt. Man får hålla lite koll på hur fort hinken går åt, äter de upp den för fort så får de vara utan en period innan jag ställer in en ny.
Det finns alltid risk att de äter för mycket, främst om det är väldigt smakliga mineraler. Då får man försöka reglera det på något sätt, som sagt

Det finns både risk för att de överdoserar pga att mineralfodret är smaksatt (salt, melass) och att de inte äter tillräckligt för att de inte tycker att det är gott.

Om du vill kan du ju prova och se exakt hur dina individer beter sig, men det kan vara värt att ha i åtanke att det enda man kunnat bevisa att hästar själva känner av brist på och själva kan reglera intaget av är salt. Inga andra mineraler eller vitaminer...

Jag hade tänkt sätta upp en krubba med mineralpellets i. Då kan jag ju bara låta bli att fylla på ett tag när de ätit upp eller också lägger jag bara i ett par nävar varje dag (tre hästar går på lösdriften). Låter det bra?

Utan att veta om det är korrekt men innehåller inte ofta mineralpellets en del melass och andra ingredienser för att de skall kunna göra en pellets?

Min foderhandlare har två vaianter på mineraler. En mineralpellets och en "grus" mineral.

Skulle jag ha hästar på lösdrift skulle jag ha en balja/hink med "grus" mineral för jag tror att pelletsen drar åt sig fukten och sedan kommer hästarn äta upp den alldeles för fort.

Hästar äter mineraler vare sig dom behöver det eller inte. Oftast är det ju smaktillsatt för att dom ska äta det. Vanligast är att det är salt i det. Varför ska man promt ge mineraler om man inte vet att det behövs ens ?

Pellets är nog ingen idé att ge fritt på, hade t.ex vi gjort det hade hästarna käkat upp allt direkt. Det är smaksatt och de tycker oftast det är lika gott som kraftfoder. Hellre ge lite varje dag då.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
545
Senast: Sryoqwe
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 178
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
698
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 165

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025
  • Tandutdragning komplikationer

Hästrelaterat

Tillbaka