Mineralfoder då man ej kan analysera sitt hö korrekt!

A

Adelinne

Hejsan!

Jag har tyvärr ingen möjlighet att analysera mitt hö (bonden har ca 15 ängar där han tagit sitt hö ifrån och sedan har allt blandats ). Vallarna är rätt gamla och höet är troligen inte så fett. Det är ju dock jättesvårt att veta hur mycket mineraler man vågar att ge då man inte har någon analys.

Jag testade med Basiblock, då det stod att hästen åt av det då den behövde mineraler. Detta tror jag dock inte på då min Fjorddam åt upp en hel 5 kg hink på 4 veckor. Sockerhalten är ju skyhög, så hon såg det nog som godis .

Jag är rädd att överdosera vissa mineraler och ämnen, så det känns jättesvårt att välja mineralfoder nu!

Är det någon som har ett liknande problem eller har något tips på ett bra mineralfoder eller hur man skall göra?

Vore tacksam för många svar!

Sv: Mineralfoder då man ej kan analysera sitt hö korrekt!

Jag skulle tagit ett samlingsprov på höet.

Sedan så går det inte att överdosera mineraler (förutom selen), det som inte behövs kissas ut.

Är inte vissa mineraler fettlösliga som tex vitamin E. Dessa går ju att överdosera väl?:confused:

Jag har funderat på ett samlingsprov, men då balarna ligger helt blandat hos bonden är det så svårt att veta att man inte tar från samma fält!

Svårt det här :smirk:!!!

Funderar även på vad "naturliga mineraler" är och hur man får tag på dessa. Är det tex. olika alger man ger som mineralfoder :confused: ?

Det skulle kännas bättre att ge dessa istället för syntetiska mineraler (sand- och pelletsmineraler)

Någon som är kunnig inom detta?

Jag är jättetacksam för svar! :)

Det går visst att överdosera mineraler för det är bara dom vattenlösliga som överskottet kissas ut. De Fettlösliga lagras i kroppen

Vitaminer och mineraler är inte samma sak. Men det är rätt att vissa vitaminer är fettlösliga och alltså inte så bra att överdosera.

Sant det du säger (menar ju givetvis fettlösliga vitaminer och inte mineraler)!

:crazy:

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 306
Senast: ufot
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 626
Senast: lady_vip
·
Foder & Strö Ja då fick jag bita mig själv i svansen. Bonden som jag köper hö av har nu skickat iväg på analys och den visar: Smrp:22 g/kg Energi...
2
Svar
22
· Visningar
4 587
Senast: MonteRose
·
Foder & Strö Hejsan! Jag har reserverat hö av en bonde som tidigare haft bra kvalitet på sitt hö vad gäller damm och hygien, dock oanalyserat. Jag...
Svar
3
· Visningar
1 009
Senast: Exit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka