Mineraler?

L

lala

Jag sköter om en islandshäst pga ägaren hinner inte med den.
Han får ändast hö och vatten , men nu har jag lyckats övertala ägaren att ge honom mineraler också bara jag köper dem. Men vad för sorts mineraler ska jag köpa, var till en lantbruksaffär för någon dag sen och kollade men jag förstod ingenting.
Vad ska jag fråga efter?
Det ska alltså vara vanliga mineraler bara, inte för något specillt behov bara för att jag vill vara säker på att han får i sig allt han behöver när han bara får hö annars. Snälla hjälp !

Sv: Mineraler?

För att vara säker bör du veta vad höet innehåller.

Jag skulle dock tippa på att MinerGrön (Krafft) skulle passa bra, iom att du inte ger något kraftoder alls.

Jag läste lite om krafft mineral grön och de innehåller ju inte alla vitaminer, passar inte den blå bäst? :)

Vet någon ungefär vad krafftmineraler kostar och hur mycket man ska ge?

Dom kostar lite olika beroende på färg och mängd.
Har för mej att en säck går på runt 400 här hemma, och det va en grön.
En hink kanske runt 250...
På ungefär 1 dl om dagen.

Röd tror jag ges till "sporthästar", grön till unghästar-dräktiga- beteshästar, blå till "normala hästar".

Det står på hinken/säcken hur mycket du bör ge din häst.

Grön innehåller inte vitaminer, nej, men till en häst som bara äter vanligt hö brukar mineralbalansen bli bäst med MinerGrön.

MinerBlå innehåller mycket Ca och ganska lite P, och passar i första hand hästar som äter ganska mycket spannmål, som ju är rikt på P i sig.
Tyvärr marknadsförs det som ett mineralfoder som passar alla fritidshästar...:crazy:

Vet att vissa ger sina "vanliga" hästar både Krafft Grund och MinerBlå, och då får man garanterat ett Ca-överskott som heter duga.
Det är så otroligt dumt att de anger att fodret passar en viss typ av häst, inte en viss typ av grovfoder/totalfoderstat.

Hästar har nästan inget behov av tillskotts vitaminer...så det behöver du inte lägga din pengar på. Om du ska ge mineraler eller inte, hö innehåller ju faktikst mineraler. Men varför ska du överhuvudtaget ge då du inte vet ens vad värdena är i grovfodret ?

Vet att vissa ger sina "vanliga" hästar både Krafft Grund och MinerBlå, och då får man garanterat ett Ca-överskott som heter duga.
Det är så otroligt dumt att de anger att fodret passar en viss typ av häst, inte en viss typ av grovfoder/totalfoderstat.

Följdfråga: (från en som precis slutat med den kombinationen :o )
Fri tillgång på silage (som känns omöjligt att analysera för varje bal...) kombinerat med krafft grund (relativt lite, 1kg/dag) och miner grön? Vad tror du om det?

Det känns som att det brukar variera rätt rejält från bal till bal.
TS-halten t ex på balarna de får nu måste variera rejält, ena dagen (balarna byts ofta - många som delar) får jag nätt och jämnt plats med 7kg i hösäcken hur mycket jag än pressar, nästa dag packar jag fullt men inte lika pressat och det blir 10kg :p
Då utgår jag från att "värdet" blir olika från bal till bal. Och jag kommer själv inte ha någon vidare koll på balinköpen. Men som det ser ut nu blir det som sagt ingen analys.

Vilka slags foderstater passar miner röd in i? Nog för att jag inte ger några alls nu när jag ger pluss grön till havren, men har funderat mkt på skillnaden mellan blå och röd. Tacksam för svar :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
545
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 165
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 051
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 178
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025
  • Tandutdragning komplikationer