Mineraler?

L

lisas

Är lite confused när det gäller mineraler. Behöver man ge mineraler och vitaminer? Kan det inte bli för mycket?

Min pålle får hö, havre, betfor, Krafft Grund, flytande b-vitaminer och biotin. Vad tror ni?

Sv: Mineraler?

Det beror ju helt på var din höanalys säger? Finns det tillräckligt med mineraler i hööt som täcker din häst behov behöver du ju inte ge mineraler.

jag har ingen koll på exakt nu men när vi hade kraft grund så täckte det + hö mineralbehovet gott och väl.

edit: jag kollade det alltså utifrån höanalysen ;)

Senast ändrad:

Precis som linabergmer säger så ser du det på höanalysen. :)

Har själv "forskat" lite i det där med att ge en massa tillskott, det verkar ju lite ha blivit en "innegrej" att köpa en massa tilsskott, alger, vitlök m.m..... Det är väl helt enkelt bra marknadsföring.
Men nu har jag till slut kommit fram till att har man ett medelbra hö, ger någon typ av kraft foder, typ havre, eller kross, ett bas mineral, tex kraffts blåa, lite betfor, lite b-vitamin höst och vår så BÖR det räcka, om man använder sin häst normalt. (man får inte glömma bara att havre kross är färskvara, näringsvärdet försämras fort efter att det krossats, bör ätas upp inom 2 veckor)
Saken är ju den också att för MYCKET av vissa ämnen, är tvärtom INTE bra. tex selen, för mycket selen kan ge selenförgiftning som kan bli kroniskt. Se senaste hästfocus, där står det just om det här med att ge för mcyket!
Börjar man blanda för mycket olika "hopkok" själv så kanske man får för mycket av något och för lite av något annat, det är den rekomendationen som jag fått och försöker leva efter. Om hästen är pigg och glad, har blank hårremm, klara ögon och allmänt verkar må bra, så mår den säkert bra också!
:)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Försöker räkna på mina foderstater men får inte ihop mineralerna alls. Det märke vi haft innan har varit lite svårt att få tag på så... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
2 664
Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
17
· Visningar
1 063
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon... 2
Svar
21
· Visningar
2 209
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
1 935
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Kastrering av tik - erfarenheter?
  • Uppdateringstråd 31