Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Forageplus. Vårt grovfoder brukar ha rimlig balans o mängd makro och FP har höga halter med vettiga kvoter av mikro. Beställer från deras sida i UK. Köper 25 kg åt gången och har dålig koll på vad de kostar numera sedan det ändå inte finns några andra jag vill ge. Men såklart dyrare än tex Kraffts (skit)mineraler.
Förstår jag det fel eller har du endast makroanalys på grovfoder? Bara nyfiken
Lite olika, I år tror jag att vi fick mikro också men har nyss börjat ge typ 3 kg/dag så inte kollat så noga ännu. Jag balanserar inte mikro perfekt utan vill mest bara inte tillsätta Fe och ge Cu o Zn i en rimlig kvot o mängd typ. Var mer noga då jag lärde mig räkna, inte så noga längre Hade ingen mikro förra året tex och våra går enbart på gräs mer än halva året o har massa gräs hela vintern (1.5 ha då, för lättfödda för bete sommartid). Ger Hoof and Skin Summer/Winter året om o bor i Skåne.
@EZMK jag tänker nog rätt lika som @nullo-modo och har bara haft höga Fe o låga Cu o Zn värden det jag har analyserat.
Våra äter tex nu typ 8 kg tillsammans (två lättfödda på ca 500 resp 450 kg) när det är minusgrader o trist väder, annars mindre, äter inte upp alltså. Öppnade till sista helt orörda 0.5 ha gräs för ett par veckor/en månad sedan ca. Går på lösdrift året om.
Vilka mineraler ger ni? Varför? Vad kostar de?
Activ mineral mix, 1079kr/8kg räcker i ca 8 månader.
Jag tänker som du där. Jag tog analys på vårt vatten för något år sen och det hade höga halter järn. Jag vet tyvärr inte hur jag skall använda det i analysen men det är iallafall bra för mig att veta.Jag anpassar mineraler efter grovfoder. Ger aldrig någon färdig blandning eftersom jag inte vill tillsätta järn.