Sv: Mineraler

SpaderÄss ger du dina hästar naturligt eller syntetiskt e-vitamin, natriumselenit eller selenjäst?

F.n. ger jag syntetiskt selen (natriumselenit) eftersom den enda produkt som jag har hittat på den svenska marknaden och som innehåller selenjäst är på tok för dyr (SeloE). Det skulle kosta 3,18 kr/dag att ge 1 mg selenjäst med denna produkt.

Jag har nu emellertid hittat en produkt som endast skulle kosta ca 17 öre/dag, vilket är en enorm skillnad. Visserligen innehåller denna produkt endast selenjäst och inte E-vitamin men detta är snarast en fördel eftersom man ofta inte behöver ge E-vitamin då hästarna går på bete. Man kan ju köpa E-vitaminer separat och ge under vinterhalvåret eller när hästen behöver tillskott av E-vitamin.

Visst är det väl så att i Sverige måste man vara godkänd av Jordbruksverket för att få hantera zink, koppar och andra spårämnen för foderändamål? Är det därför som det är svårt att få tag i sådana råvaror i Sverige, de får helt enkelt inte säljas?

Jag tror inte att detta är sant. Det finns spårämnen att köpa på den svenska marknaden, t.ex. selentillskott, järn + koppartillskott etc. Dessutom är vi som bekant med i EU och kan inte förbjuda försäljning av varor som är tillåtna i andra EU-länder. Jag tror snarast att det är svenska fodertillverkare som inte vill sälja individuella mineraler helt enkelt för att de tjänar mer pengar på att blanda ihop lite olika mineraler, lägga på minst 500% och sälja denna smörja.

Blandar du din egen blandning av mineraler och spårämnen eller står du och väger upp enskilt för varje dag, tänkte att det är väldigt små kvantiter och kan inte vara så lätt att hantera?

Jag väger upp mineraler varje dag och blandar i lite betfiber+lusern, men det går lika bra att göra på det andra sättet också. Har man många hästar är det ju enklare att blanda t.ex. en sats som räcker en månad.

Köper du kelaterade råvaror?

Jag har gjort det men gör det inte längre. Detta är ett stort och komplicerat ämne men med den kunskap jag har idag föredrar jag oorganiska mineraler eller organiska som inte är kelaterade. Selen är dock ett undantag. Där föredrar jag organiskt selenjäst.

Har du någongång varit med om att man måste ta hänsyn till dricksvattnets innehåll av mineraler när du räknat foderstater, på vissa håll innehåller väl vattnet mycket mer mineraler?

I princip bör man alltid ha en analys av det vatten som hästarna dricker. Har man kommunalt vatten kan man få en kopia av vattenanalyser av kommunen. Mineraler i dricksvatten är ofta mer tillgängliga än mineraler i foder, dvs. hästen tar upp mer av mineralerna. Vatten ingår i foderstaten så man lägger helt enkelt till de mineraler som finns i vattnet till den totala foderstaten men först måste man bedöma biotillgängligheten av mineralerna.

Jag tror inte att detta är sant. Det finns spårämnen att köpa på den svenska marknaden, t.ex. selentillskott, järn + koppartillskott etc. Dessutom är vi som bekant med i EU och kan inte förbjuda försäljning av varor som är tillåtna i andra EU-länder. Jag tror snarast att det är svenska fodertillverkare som inte vill sälja individuella mineraler helt enkelt för att de tjänar mer pengar på att blanda ihop lite olika mineraler, lägga på minst 500% och sälja denna smörja.

HÅLLER HELT MED; Dessutom tillverkar många i sverige idag värmebehandlade tillskott - vilket förstör näringsvärdena
.

I princip bör man alltid ha en analys av det vatten som hästarna dricker. Har man kommunalt vatten kan man få en kopia av vattenanalyser av kommunen. Mineraler i dricksvatten är ofta mer tillgängliga än mineraler i foder, dvs. hästen tar upp mer av mineralerna. Vatten ingår i foderstaten så man lägger helt enkelt till de mineraler som finns i vattnet till den totala foderstaten men först måste man bedöma biotillgängligheten av mineralerna.

Det där med att ta med vatten i analysen har jag oxå funderat på! Om du gör det så är du lika "sjuk" som mig... Har fått noja på foderstater o näringsvärden haha :rofl:

I övrigt så går man rakt av nu på NRC :)

Var lämnar Ni Era vattenprover till för labb och vad kostar det?
Lämnar Ni bara för mineralerna?

Vilken produkt är det som du hittat med så billig selenjäst SpaderÄss?

Om du är intresserad av Equimins produkter kanske du skulle ta en titt på deras “Advance Concentrate Meta-Balance”. Ett tips bara ...

Jag använder Advance Concentrate idag o ger 30 gr om dagen samt Laminator 15 gr om dagen tillsammans med bra grovfoder. Analysen lyser helt grönt o jag använder mig av pc-horse professional. Jag är nybörjare på detta men försöker lära mig o hänga med... Dock supernöjd med Equimins så jag har även börjat sälja dem själv...=)
Bättre lära sent än aldrig =)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
547
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
411
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 143
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 334
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar