Sv: Mineraler

jag undrar om du har tid att ge en kommentar om detta mineralfoder som även innehåller aminosyror!
Innehåll per kilo foder:
A-vitamin 2500 mg Kalcium 130 gram
E-vitamin 2500 mg Fosfor 2,15 gram
Niacin 600 mg Natrium 2,6 gram
Vitamin B2 100 mg Magnesium 8,9 gram
Vitamin B1 60 mg Svavel 2 gram
Vitamin B6 5 mg Kalium 3,1 gram
Vitamin B12 0,2mg Klor 10 gram
Patotensyra 60mg Järn 1300 gram
Folsyra 10mg Mangan 60 mg
Biotin 0,2mg Zink 20 mg
PABA 50 mg Koppar 5 mg
Kolin 1800 mg Selen 2,7 mg
Insositol 1000 mg Jod 1,5 mg
C-vitamin 50 mg Kobolt 900 mcg
D-vitamin 250 IE
Lysin 19000 mg Övriga spårämnen som finns naturligt i
Methionin 3700 mg fodret: bor, brom, fluor, vanadium,titan,
Tryptofan 2700 mg kisel, indium, molybden
Glutamin 1800 mg
Aspargin 300 mg Örter och aspbark : 56 gram/kg
Prolin 250 mg

Du verkar ju vara en kunnig person så du kan säkert göra en utvärdering av detta foder själv.

Det finns ingen rekommenderad dos vad jag kan se men om man utgår ifrån en häst som väger 500 kg så är selenbehovet 1 mg/dag. Man kan knappast räkna med att grovfodret innehåller någon nämnvärd mängd selen så ett mineraltillskott bör täcka hela behovet. Man skulle behöva ge 370 g av detta foder för att täcka selenbehovet. Om vi utgår från denna dos så ger den endast 0,55 mg jod medan behovet är 3,5 mg. Dosen ger 7,4 mg zink och 1,8 mg koppar medan minimibehoven är 400 mg respektive 100 mg. Det råder m.a.o. inte balans mellan mineralerna i detta foder. Makromineralerna är också i obalans; Ca/P-kvoten = 60 och Ca/Mg-kvoten = 15.

Om fodret innehåller 1300 g järn så skulle detta orsaka “iron overload” hos hästar och göra dom insulinresistenta om dom inte redan är IR. Jag förmodar att det är en felskrivning och ska vara 1300 mg. Även detta är ett högt värde. I princip bör ett mineraltillskott inte innehålla något järn alls eftersom nästan alla fodermedel inklusive grovfoder har överskott på järn. Järn är ett mineral som man måste vara mycket försikg med eftersom hästen har mycket svårt att göra sig av med ett överskott. Eftersom detta foder innehåller mer järn och mangan än zink och koppar så förvärrar bara detta foder den obalans som redan finns i ett grovfoder.

Tillskott av aminosyror har endast effekt om foderstaten har brist på dessa aminosyror. Lysin är oftast den begränsande aminosyran så om man nätt och jämnt täcker hästens totala proteinbehov kan det vara idé att ge extra lysin. Innan man gör detta bör man dock beräkna sin hästs lysinbehov och jämföra detta med den totala lysinhalten i foderstaten. 370 g av fodret ger 7 g lysin vilket kan vara en rätt lämplig mängd i de fall man inte har ett överskott av protein i foderstaten.

Det man måste inse är att färdigblandade tillskott omöjligtvis kan passa till alla hästar och till alla grovfoder. Den dystra sanningen är att de inte passar till någon häst eller något grovfoder överhuvudtaget. Vissa tillskott är dock bättre än andra men många förvärrar bara de obalanser som redan finns i ett grovfoder. Detta fodertillskott är ett sådant exempel. Det enda sättet att åstadkomma en balanserad foderstat är i princip att tillsätta individuella mineraler och vitaminer, dvs. att blanda ihop ett tillskott själv baserat på en analys av sitt grovfoder.

Jag har sett otroliga förändringar hos hästar som har satts på en näringsriktig och balanserad foderstat; päls- och hovproblem som försvinner och en harmonisk häst som presterar bättre. Dessutom förvånade men lyckliga hästägare som tidigare trodde att deras häst var sund och frisk. Vill man göra sin häst en tjänst så lär man sig att sätta ihop en balanserad foderstat.

Senast ändrad:

Tack för ditt svar!

Vad är NRCs rekommendationer när det gäller Ca, P och Mg för en unghäst, säg en tvååring med förväntad vuxenvikt 500 kg och i full travträning!

Jag har för mig att rekommendationerna på Ca och P har höjts, är det så när det gäller Mg också och hur räknar man arbetstillägget när det gäller mineraler på en trav/galopphäst i full träning?

Vad är NRCs rekommendationer när det gäller Ca, P och Mg för en unghäst, säg en tvååring med förväntad vuxenvikt 500 kg och i full travträning!

Du hittar NRC:s rekommendationer här:

http://nrc88.nas.edu/nrh/

Om jag tittade rätt i hastigheten så anger NRC följande värden (men kolla själv):

Ca = 37 g
P= 20 g
Mg = 13 g

Personligen skulle jag dock helst inte vilja ha en Ca/Mg-kvot över 2.

Jag har för mig att rekommendationerna på Ca och P har höjts, är det så när det gäller Mg också och hur räknar man arbetstillägget när det gäller mineraler på en trav/galopphäst i full träning?

NRC har arbetskategorierna Light, Moderate, Heavy och Very Heavy. Försök att placera in din häst i någon av dessa kategorier. Jag använder mig av ett beräkningssätt som bygger på hästens energiförbrukning för att hitta rätt kategori. Tyvärr är det för komplicerat för att redogöra för detta här. Har du tillgång till Planck/Rundgrens ”Hästens näringsbehov och utfodring” så finns det en tabell på sidan 76 som jag i princip utgår ifrån. Tyvärr är det felaktigheter i tabellen (åtminstone i den utgåva som jag har) och dessutom gäller värdena nettoenergiförbrukningen vilket betyder att man måste räkna om dessa värden till omsättbar energi (eller smältbar energi om man går efter NRC). Så det blir ganska invecklat tyvärr.

Tack för länken!

Jag använder ett färdigt mineralvitaminfoder + mononatriumfosfat efter behov, men jag har bara gjort spårämnesanalys på grovfodret en gång!

Mineral/vitaminfodret jag använder har följande värden /kg!
Ca 75 gr
P 15 gr
Mg 25 gr
Natrium 80 gr
Selen 20 mg
Koppar 1000 mg
Zink 3000 mg
Jod 10 mg
Järn 375 mg
Mangan 1750 mg
Kobolt 9 mg
Vit A 360000 IE
Vit D 36000 IE
Vit E 1000 mg
Vit B1 360 mg
vit B2 360 mg
Vit B6 200 mg
vit B12 3 mg
Vit K3 90 mg
Pantotensyra 360 mg
Niacin 800 mg
Folinsyra 200 mg
Biotin 20 mg

En tredjedel av de "stora" spårämnena är kelaterade och en tredjedel av e-vitaminet är naturligt.

Jag tycker att jag hamnar riktigt bra med både makro/mikromineralerna förutom järn och mangan, då har jag använt spårämnesvärden för lucern från en norsk site och spårämnesvärdena från mitt grovfoder som togs för några år sedan. Övriga värden från det aktuella höet!

Mangan 1750 mg

En tredjedel av de "stora" spårämnena är kelaterade och en tredjedel av e-vitaminet är naturligt.

Jag vet inte om jag ska kommentera detta eller inte för nu kommer vi in på väldigt komplicerade förhållanden som inte är särskilt lämpade för detta forum.

Som jag ser det så är det största problemet med detta foder den höga manganhalten eftersom grovfoder nästen alltid har ett stort manganöverskott. Normalt så påverkar mangan upptagningen av järn och zink och förmodligen även koppar (det finns tyvärr inte så många studier på häster). Om emellertid manganet är kelaterat till någon aminosyra på korrekt sätt så konkurrerar inte manganet med övriga mineraler om att tas upp av kroppen. Detta beror dels på att bindningen mellan manganet och aminosyran är väldigt stark (kovalent bindning), dels på att molekylerna hos dessa kelaterade mineraler är så små att de kan tas upp genom tarmväggen utan att först brytas ner till metalljoner. Det finns dock kelaterade mineraler, t.ex. proteinater, som inte fungerar på detta sätt.

För att ytterligare komplicera det hela så utsöndras normalt ett mineralöverskott i urinen, men detta gäller inte mangan (och koppar). Ett manganöverskott utsöndras istället i gallan, dvs. från levern (hästar har ingen gallblåsa) så sprutas gallan in i hästens tunntarm (tolvfingertarm) igen. I vilken form vet jag dock inte, dvs. om manganet fortfarande är bundet vid aminosyror eller om manganet har frigjorts i levern till metalljoner. Om det senare har skett, vilket jag skulle tro, så konkurrerar manganet med övriga mineraler igen. Då har det ingen betydelse om mineralet är kelaterat eller inte.

Vit E 1000 mg

och en tredjedel av e-vitaminet är naturligt.

Lite märkligt för övrigt att man anger innehållet av vitamin E i mg om 1/3-del av E-vitaminerna är “naturliga”. Naturligt vitamin E har större biologisk effekt än syntetiskt vitamin E per viktenhet, dvs. 1 mg av naturlig vitamin E ger större biologisk effekt än 1 mg syntetisk vitamin E.

SLU:s rekommendationer anger hästens E-vitaminbehov i mg vilket är tokigt eftersom den biologiska effekten är olika för naturlig och syntetisk vitamin E. Dessutom finns det olika naturliga och syntetiska vitamin-E preparat så detta är en djungel. NRC anger E-vitaminbehovet i IU vilket är korrekt. (IU står för International Unit vilket på svenska blir IE = internationell enhet).

För att visa hur dj…a krångligt det är med att ange vitamin-E behovet i mg så gäller följande (tror jag):

1 IE är den biologiska motsvarigheten till 2/3 mg av d-alfa-tokoferol som är naturlig medan 1 IE är den biologiska motsvarigheten till 1 mg dl-alfa-tokoferolacetat som är syntetisk.

Sedan finns det tydligen även naturligt d-alfa-tokoferolacetat som har 1,36 IE/mg och andra syntetiska varianter. Ingen vettig människa kan hålla reda på allt detta.

Om man istället anger vitamin-E behovet i IU (eller IE) som NRC gör och produkterna anger vitamin-E innehållet i IU så slipper man bekymra sig om alla dessa olika vitamin-E produkters effektivitet.

Equimins produkter anger i IE men många foderstatsprogram vill ha i mg och då får man räkna om... går att googla fram omräknare dock :)

Du verkar ju vara en kunnig person så du kan säkert göra en utvärdering av detta foder själv.

Det finns ingen rekommenderad dos vad jag kan se men om man utgår ifrån en häst som väger 500 kg så är selenbehovet 1 mg/dag. Man kan knappast räkna med att grovfodret innehåller någon nämnvärd mängd selen så ett mineraltillskott bör täcka hela behovet. Man skulle behöva ge 370 g av detta foder för att täcka selenbehovet. Om vi utgår från denna dos så ger den endast 0,55 mg jod medan behovet är 3,5 mg. Dosen ger 7,4 mg zink och 1,8 mg koppar medan minimibehoven är 400 mg respektive 100 mg. Det råder m.a.o. inte balans mellan mineralerna i detta foder. Makromineralerna är också i obalans; Ca/P-kvoten = 60 och Ca/Mg-kvoten = 15.

Om fodret innehåller 1300 g järn så skulle detta orsaka “iron overload” hos hästar och göra dom insulinresistenta om dom inte redan är IR. Jag förmodar att det är en felskrivning och ska vara 1300 mg. Även detta är ett högt värde. I princip bör ett mineraltillskott inte innehålla något järn alls eftersom nästan alla fodermedel inklusive grovfoder har överskott på järn. Järn är ett mineral som man måste vara mycket försikg med eftersom hästen har mycket svårt att göra sig av med ett överskott. Eftersom detta foder innehåller mer järn och mangan än zink och koppar så förvärrar bara detta foder den obalans som redan finns i ett grovfoder.

Tillskott av aminosyror har endast effekt om foderstaten har brist på dessa aminosyror. Lysin är oftast den begränsande aminosyran så om man nätt och jämnt täcker hästens totala proteinbehov kan det vara idé att ge extra lysin. Innan man gör detta bör man dock beräkna sin hästs lysinbehov och jämföra detta med den totala lysinhalten i foderstaten. 370 g av fodret ger 7 g lysin vilket kan vara en rätt lämplig mängd i de fall man inte har ett överskott av protein i foderstaten.

Det man måste inse är att färdigblandade tillskott omöjligtvis kan passa till alla hästar och till alla grovfoder. Den dystra sanningen är att de inte passar till någon häst eller något grovfoder överhuvudtaget. Vissa tillskott är dock bättre än andra men många förvärrar bara de obalanser som redan finns i ett grovfoder. Detta fodertillskott är ett sådant exempel. Det enda sättet att åstadkomma en balanserad foderstat är i princip att tillsätta individuella mineraler och vitaminer, dvs. att blanda ihop ett tillskott själv baserat på en analys av sitt grovfoder.

Jag har sett otroliga förändringar hos hästar som har satts på en näringsriktig och balanserad foderstat; päls- och hovproblem som försvinner och en harmonisk häst som presterar bättre. Dessutom förvånade men lyckliga hästägare som tidigare trodde att deras häst var sund och frisk. Vill man göra sin häst en tjänst så lär man sig att sätta ihop en balanserad foderstat.

Måste säga att jag håller helt med där :banana::banana:
Hur många hästägare är det inte som fodrar sönder sina hästar själva genom att dutta hit o dit. Som tex ( jag som nu äntligen vaknat) köper ett foder med för lite koppar som då kan ge upphov till osteochondros.... Och med ett foder som många sagt skall vara bra - slog in detta i foderstatsprogrammet o såg att det lyste tvärrött på det har kompenserat med övriga tillägg chondroitin mm när man skulle kunna gjort rätt fr början med att bara räkna... Hästen är visserligen på de gröna ängarna nu pga osteochondros o han köptes i det skicket men men...

Tack för dina svar! Inser bara hur lite jag kan om utfodring!

Skulle det finnas marknad för att ta fram ett eget mineralfoder för försäljning, utan mangan och järn, men en låg Ca-P kvot osv?

Just låg Ca/P kvot skulle fler kunna tillverka.
Vet inte om det är pga traditionell spannmålsfodring som Ca ofta är så hög i mineralfoderna. Ingen av de grovfoder jag fodrat med under åren har haft lågt Ca.
// Linda

De flesta som gör mineralfoder gör även "gårdsmineraler" dvs mineraler som är som du vill ha dem, problemet är bara att minsta kvantitet oftast är drygt ett ton om man vill ha granulatmineral och vill du ha en pelleterat variant behöver du beställa flera ton!

Knapplån

Hänger på med en fråga därför att jag är lat och ni här verkar ha koll på det flesta märkena på marknaden. Efter att ha gett färdigfoder i massa år har jag äntligen fått tag på en häst som kan äta havre (jippi!). Men det innebär ju att jag numer antagligen blir tvungen att extra mineraler och vitaminer. Men eftersom jag hatar att hålla på att pytsa med en massa hinkar så skulle jag vilja veta vilka mineralfoder som innehåller både mineraler och vitaminer. Vilket jag sen kommer att ge får analysen av höt/hösilaget avgöra när den nu kommer. Det enda jag vet som innehåller båda är Krafft Röd, men den innehåller väldigt mycket Ca, vilket jag är tveksam till att det behövs.

. . . många foderstatsprogram vill ha i mg och då får man räkna om... går att googla fram omräknare dock :)

Så du menar på fullt allvar att när en hästägare köper ett fodertillskott som innehåller vitamin E så ska man först ta reda på vilken slags tokoferol som har använts och sedan ska man leta på nätet efter en kalkylator som räknar ut vilken biologisk effekt detta ger?

Enligt min erfarenhet begriper de flesta hästägare inte vad som står på innehållsdeklarationen hos ett fodertillskott. Dom kan läsa sig till vilka mineraler och vitaminer som ingår i fodertillskottet men förstår inte hur mycket eller snarare hur lite av dessa som fodret innehåller. Möjligtvis kan några av dom förstå att om hästens dagsbehov av vitamin E är 800 IE och produkten innehåller 100 IE/g att man då bör ge 8 g av tillskottet.

SLU:s rekommendation för vitamin E är för det första inte entydigt eftersom man inte anger om det avser naturligt eller syntetiskt E-vitamin. Dessutom anger man samma mängd för underhållsbehov som för lätt och medelhårt arbete. Vitamin E är den främsta antioxidanten som hjälper hästen att oskadliggöra de fria radikaler som t.ex. bildas i samband med att hästen arbetar. Behovet av vitamin E är därför större för arbetande hästar än för ”trädgårdstomtar” något som SLU inte tar hänsyn till (man anger dock högre värde för hårt arbetande hästar).

SLU anger 75 mg per 100 kg kroppsvikt/dag som underhållsbehov och för lätt och medelhårt arbete. Detta värde är så lågt att man får förmoda att detta värde gäller för naturligt E-vitamin. För en 500 kg häst skulle behovet således vara 375 mg/dag. Översatt till IE betyder detta 1,5 x 375 = 562,5 IE/dag. De allra flesta fodertillskott innehåller dock syntetiskt vitamin E och följer hästägaren SLU:s rekommendation och ger 375 mg syntetisk vitamin E till en 500 kg häst så får hästen endast 375 IE medan behovet egentligen är 562,5 IE.

För arbetande hästar blir det ännu värre. Följer man SLU:s rekommendation för en 500 kg häst som utför medelhårt arbete och ger syntetiskt vitamin E så får hästen 375 IE. Om man jämför detta med NRC:s rekommendationer så är motsvarande värde 900 IE, dvs. mellan 2-3 gånger högre.

Den höga Ca/P-kvoten i de flesta mineralfoder har nog två anledningar. För det första är mineralerna tänkta till en "traditionell" foderstat på gräshö och havre, vilket gör att balansen blir helt fel om man bara ger (bajväxtrikt) hö eller kompletterar med lucernpellets istället för spannmål (dock något bättre om man köper mineraler för "avelshästar och hästar på bete", de brukar ha något lägre kvot). Den andra anledningen till höga Ca/P-kvoter är rent ekonomisk: foderkalk är jättebilligt, fosfor är dyrt :grin:.

Den andra anledningen till höga Ca/P-kvoter är rent ekonomisk: foderkalk är jättebilligt, fosfor är dyrt :grin:.

Där har du nog den främsta anledningen!

Någon berättade i en tråd om linfröolja att h*n använde Kentucky Karron Oil för att “den skulle vara bättre”.

Jag googlade KKO och hittade en innehållsdeklaration. Det visade sig att denna produkt (som förmodligen är mycket dyrare än vanlig svensk kallpressad linfröolja) endast innehåller ca. 19% ALA (omega-3). Svensk kallpressad linfröolja innehåller ca. 60% ALA. Man måste således ge mer än 3 gånger så mycket av denna produkt för att få samma mängd omega-3 som svensk linfröolja innehåller.

Orsaken till detta är att man har spätt ut linfröoljan med kalciumhydroxid (calcium hydroxide).

Om man söker efter “calcium hydroxide” på Wikipedia kan man läsa följande:

“Because it is produced on a large scale, is easily handled, and is cheap, myriad niche and even large scale applications have been described.”

De flesta som gör mineralfoder gör även "gårdsmineraler" dvs mineraler som är som du vill ha dem, problemet är bara att minsta kvantitet oftast är drygt ett ton om man vill ha granulatmineral och vill du ha en pelleterat variant behöver du beställa flera ton!

Det går också att köpa enskilda mineraler och annat man behöver (t.ex. lysin) från utlandet. Går man ihop några stycken och köper lite större mängder (och då talar jag om kg inte ton) kan man få rätt hyggliga priser. Frakten kostar dock en del.

Det är inte lätt det här!

När det gäller e-vitamin så måste jag bara nämna att Granngårdens mineraler endast innehåller 500 mg e-vitamin / kg, det medför att många hästar behöver äta ett kg av deras mineral/vitaminfoder för att e-vitaminbehovet ska täckas, för hårt presterande räcker inte det heller, ska vi gissa på att de kommer med en egen e-vitaminprodukt snart!

SpaderÄss ger du dina hästar naturligt eller syntetiskt e-vitamin, natriumselenit eller selenjäst?

Visst är det väl så att i Sverige måste man vara godkänd av Jordbruksverket för att få hantera zink, koppar och andra spårämnen för foderändamål? Är det därför som det är svårt att få tag i sådana råvaror i Sverige, de får helt enkelt inte säljas?

Blandar du din egen blandning av mineraler och spårämnen eller står du och väger upp enskilt för varje dag, tänkte att det är väldigt små kvantiter och kan inte vara så lätt att hantera?

Köper du kelaterade råvaror?

Har du någongång varit med om att man måste ta hänsyn till dricksvattnets innehåll av mineraler när du räknat foderstater, på vissa håll innehåller väl vattnet mycket mer mineraler?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
547
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
411
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 143
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 334
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar