Mineraler, vilka?

josefinefreed

Trådstartare
Jag har alltid använt mig av färdigfoder förut, och aldrig behövt tillsätta några mineraler. Men nu så får min häst bara lucern och lite, lite betfor som hon ska äta mineralerna tillsammans med.
Ska idag åka iväg och köpa mineraler, men jag kan absolut ingenting om det, mer än att dom säljs i sånadär burkar på 10kg och att det finns olika sorter.

Finns det bara i pelletsform?

Men vadför sort/märke är att rekomendera då? Hur stora prisskillnader är det mellan olika sorter/märken? Billigaste vs dyraste?
Vissa är väl med både mineraler och vitaminer i?

Ni får gärna hjälpa mig lite här.

/ Jossan

Sv: Mineraler, vilka?

Förmodligen täcks Ca-behovet eftersom du ger lusern. Men det beror ju på ditt grovfoder och hur mycket lusern du ger.
Ett alternativ är Krafft miner vit.
Ett annat är att ge Chevinal plus och ge fosfor till.
// Linda

är ju svårt att säga om du inte har analys... för Ca/P kvoten ska man hålla koll på! Vet att krafft iaf har mineraler i pulverform...

Kopierar mitt svar från hästvård eftersom du har samma tråd där.

Färdigfoder är ingen garanti för att man inte måste tillsätta saker eller inte. Allt beror ju på vilka värden ditt grovfoder har. Vad är det som fattas egentligen ? Att bara *tro* mineraler är ju att inte ha koll. Ta en analys först så vet du om du måste tillföra något eller inte.

Förmodligen täcks Ca-behovet eftersom du ger lusern. Men det beror ju på ditt grovfoder och hur mycket lusern du ger.
Ett alternativ är Krafft miner vit.
Ett annat är att ge Chevinal plus och ge fosfor till.
// Linda

Jahaa. Konstigt, för han på Dille´s, vår foderaffär, sa att jag måste tillsätta mineraler om jag bara tänker ge lucern, när jag var där och köpte lucern.
Jag ger 10-12kg hö, ibland mer, och 1 kg lucern.

Har tyävrr ingen analys men hoppas att ni kan hjälp mig ändå. Inga kommentarer om det tack.

Jahaa. Konstigt, för han på Dille´s, vår foderaffär, sa att jag måste tillsätta mineraler om jag bara tänker ge lucern, när jag var där och köpte lucern.
Jag ger 10-12kg hö, ibland mer, och 1 kg lucern.

Har tyävrr ingen analys men hoppas att ni kan hjälp mig ändå. Inga kommentarer om det tack.

Då har inte han så stor koll... :angel:
Om du ska tillsätta mineraler eller inte beror på värdena i ditt grovfoder.
Både lusern och betfor är kalciumrika så jag tror inte du behöver tillsätta kalcium. Så kan jag säga.
Jag skulle enbart tillsätta selen. Men det är fortfarande att gå i blindo.

Finns det bara i pelletsform?

Men vadför sort/märke är att rekomendera då? Hur stora prisskillnader är det mellan olika sorter/märken? Billigaste vs dyraste?
Vissa är väl med både mineraler och vitaminer i?

Det finns en djungel med mineraler så du kan få vissa specifika mineraler, vissa multivitamin+mineraler, alla märken har sina egna varianter.
Pellets, flytande, pulver...
Priserna varierar jättemycket och en duktig säljare kan säkert tuta i dig det dyraste fast det kan vara minst lika bra med det billigaste. Eller så behöver du helt enkelt inte några mineraler, men fråga inte foderförsäljaren om det... han vill sälja.

Men givetvis säger dom så, dom vill ju sälja..det är ju det dom gör. alltså, du vill inte ha kommentarer att du inte har analys, men du vill ändå ha kommentarer vilka mineraler du ska ge trots att det inte går att svara på. varken vi eller du har någon aning om det ens behövs eller vilka som behövs. Ska det vara så illa att ta en grovfoderanalys ? vad är egentligen poängen med att köpa något i blindo ?

Då har inte han så stor koll... :angel:
Om du ska tillsätta mineraler eller inte beror på värdena i ditt grovfoder.
Både lusern och betfor är kalciumrika så jag tror inte du behöver tillsätta kalcium. Så kan jag säga.
Jag skulle enbart tillsätta selen. Men det är fortfarande att gå i blindo.

Jag har verkligen noll koll, men mineraler är alltså kalcium och selen? är det några mer "ämnen" i mineraler?

Selen, är det också i pellets/pulverform och hur mycket kostar isf det? Hur mycket brukar man ge ungefär?

Kan man på något sätt märka om en häst har mineralbrist? Hon är pigg och glad.

De mineraler man räknar med är kalcium, fosfor och magnesium. Nej, man kan inte se om en häst har mineralbrist. Selen köps på apoteket, heter Tokosel. det står på burken hur mycket du ska ge. Annars sök på Fass.

Var iväg idag, och hon fick en "Mineralslick", en stor balja med stela mineraler att slicka på. Dock bet hon ;)

Jag frågade bl.a om prisskillnader och i vilka former mineraler finns i, samt vad jag borde köpa för något.. Och eftersom jag inte har någon analys så väljer jag att ge henne fri tillgång på mineraler iallafall, så att hon ska få i sig allt. Jag fick iallafall en hel del klarheter av (vissa) svaren här och det tackar jag för. :)

För att svara på din fråga så gick den på 115:- ; )

Tyvärr funkar det inte så enkelt att man kan ge mineraler för att försäkra sig att hästen får i sig tillräckligt. :crazy:
Ett överskott av ett visst mineral kan försvåra upptaget av ett annat. På så vis kan hästen ändå få ett underskott.
Som sagt mineralbrist "syns" inte men ska ändå tas på allvar.

Liknande trådar

Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
481
Senast: Fetaost
·
Foder & Strö Detta diskuteras väl då och då och jag har själv försökt vid tidigare tillfälle utan att få det svar jag önskade.. Hur gör man om man...
Svar
9
· Visningar
1 618
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 542
Senast: Irival
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 379
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025