Mineraler till fångponny?

S

soffii

Jag undrar om det på något sätt är farligt att ge mineraler till min ponny som har haft fång och nu bara äter hö och går på värkmedicin? :confused: Jag ger henne nu mineraler en gång om dagen i hopp om att hennes hovar ska bli bättre då de har varit i så dåligt skick. Eftersom det står på säcken "Mineral-, vitamin- och sockerkonsentrat för hästar" så blev jag lite fundersam om sockret i fodret är farligt?

Sv: Mineraler till fångponny?

Även en fångponny har ett närings o mineralbehov, dock bör man ta bort salt under det akuta skedet, många mineralblandningar innehåller salt, så det kan vara bra o undvika det.

Okej, varför är salt farligt om de har fång?

I vinter tänkte jag ge henne lucern och mineraler.. blir det för mycket "nyttigt" då så man bara borde ge ett av det eller? Hon är väldigt lättfödd så jag skippar nog annat kraftfoder hädanefter då hon ändå är 23 år och behöver inte ridas så hårt mera.

I vinter tänkte jag ge henne lucern och mineraler.. blir det för mycket "nyttigt" då så man bara borde ge ett av det eller?

Det får du räkna ut mhja värden på ditt foder. Tänk på att lusern innehåller mkt kalcium. Men man kan nog inte prata om antingen eller när det gäller lusern och mineraler. Det är inte alls samma sak även om jag har förstått att lusern kan innehålla mkt mineraler.

Okej, varför är salt farligt om de har fång?

Detta undrar jag också. Jag hittade en gammal tråd om salt och fånghästar men jag förstod inte så mkt av den. Jag har trott att det hade ngt med blodtrycket att göra men det varkar inte vara så - eller ja inte vet jag.

Senast ändrad:

Jag kör på oanalyserat hö och det har funkar bra hittills.. så kanske jag bara skulle ge lite mineraler till då..

Jag har också läst att man inte ska ge salt åt hästar med fång men inte fått något svar på det.. :confused:

Annars, har jag också funderat på isländska havsalger, kan det vara farligt för fånghästar? Har hört att det ska vara bra för hovarna och också om de har bronkit/kvickdrag? Men isf ska man väl inte ge mineraler för det blir "för mycket"?

Nu kommer jag inte exakt ihåg varför salt var skadligt men det hade nått med trycket i hoven att göra. Men det är bara under akut fasen som man skulle undvika salt

Delvis knapplån

Jag skulle gissa att eftersom salt binder vätska så ökar trycket i hoven om hästen äter för mycket salt, men jag har också hört veterinärer som anser att vattnet ska bort i den akuta fasen just för att minska trycket i hovarna.
(Att ta bort vattnet ställer mej mycket frågande till)

Kolla noga vad algerna egentligen innehåller, ofta behövs ännu ett mineralpreparat för att täcka behovet, om alger är bra eller inte råder det delade meningar om, alger innehåller mycket jod.

Delvis knapplån

Jag skulle gissa att eftersom salt binder vätska så ökar trycket i hoven om hästen äter för mycket salt, men jag har också hört veterinärer som anser att vattnet ska bort i den akuta fasen just för att minska trycket i hovarna.
(Att ta bort vattnet ställer mej mycket frågande till)

Jag kom också fram till att det har ngt med trycket i hovarna att göra men jag förstod inte på vilket sätt. Håller med om att det verkar konstigt att inte ge hästen vatten. Det verkar en ganska otäck åtgärd.

Just så, tack för era svar!
Hon är inte mera i det akuta stadiet, har egentligen aldrig varit men är ännu lite stapplig och styv i frambenen, så jag antar att saltstenen inte är någon fara då? Den är knappt rörd heller så jag antar att hon inte slickar så mycket på den.

Angående algerna så har jag också hört att det är mycket jod, så jag är lite skeptisk... men om man håller sig inom rimliga gränser då man ger kan det väl inte vara någon större skada?

Jag kom också fram till att det har ngt med trycket i hovarna att göra men jag förstod inte på vilket sätt. Håller med om att det verkar konstigt att inte ge hästen vatten. Det verkar en ganska otäck åtgärd.

Salt drar åt sig vatten. Ju mer vatten i vävnaderna desto mer rinner ner i hovarna eftersom man inte kan be hästen ligga på ryggen med hovarna uppåt som man kan med folk som har inflammerade/svullna fötter eller händer.

Soffi - det finns inget som talar för att alger skulle hjälpa mot fång eller dåliga hovar.
HH

Jag ställer mig också frågande till att ta bort vattnet. Har i stället hört att det är mycket viktigt att en fånghäst har tillgång till vatten.

Vad är syftet egentligen till att ge mineraler då du inte ens vet vad ditt grovfoder innehåller ? Är det inte viktigare än så att veta vad en fånghäst får i sig i näringsväg så man kan ge analyserat grovfoder ?

Salt drar åt sig vatten. Ju mer vatten i vävnaderna desto mer rinner ner i hovarna eftersom man inte kan be hästen ligga på ryggen med hovarna uppåt som man kan med folk som har inflammerade/svullna fötter eller händer.

Tack för svaret. Nu förstår jag diskussionen i den andra tråden om behandling av fång (från förra vintern) lite bättre.

Ok, jag vet bara att en bekant fick tipset att ge alger (inte "bara" alger utan något foder som det var alger i) åt sin häst som hade haft förlossningsfång och fick mycket dåliga hovar, hovarna blev starka och fina och det var tydligen algerna som hade gjort det. Mot fång har jag inte trott att alger skulle hjälpa, däremot funderade jag om de hjälpte mot hästar med bronkit eller annars är känsliga för damm och dylikt?

Anledningen till att jag har oanalyserat grovfoder är att jag har ingen aning hur eller vart man skickar prover, jag bor i Finland och såvitt jag vet sysslar ingen med att analysera sitt grovfoder häromkring. Dessutom har vi flera olika sorters hö, alltså från olika åkrar så det känns onödigt att behöva analysera allt då det nu är ihopblandat och man vet ändå inte om det är tillförlitligt. Jag tycker det är huvudsaken att ponnyn är i gott hull och mår bra. Men jag tar absolut emot tips och så om hur jag ska göra med maten framöver åt henne.

Det viktigaste för en bronkithäst är nog att miljön är så dammfri som möjligt. Jag har en gammal travare hemma som är känslig för damm. Han står på spån, får ensilage en stor del av vintern, jag sopar inte när han är inne, blöter höet om han hostar av det. Vi har alltid stalldörren öppen och ett fönster öppet i hans box (utom när det är snöstorm). Jag har tagit bort en del av innertaket i boxen så det är öppet upp till loftet. Han är ute mkt på vintern och äter en del av maten i hagen. Allt detta har gjort att han klarade sig igenom vintern helt utan besvär. Jag behövde inte ens blöta hans hö utan han kunde äta det ändå.

Om inte detta hjälper så finns det mediciner som är effektiva. den första vintern han hade hosta fick han en medicin som jag inte kommer ihåg namnet Venti...någonting.

Det viktigaste för en bronkithäst är nog att miljön är så dammfri som möjligt. Jag har en gammal travare hemma som är känslig för damm. Han står på spån, får ensilage en stor del av vintern, jag sopar inte när han är inne, blöter höet om han hostar av det. Vi har alltid stalldörren öppen och ett fönster öppet i hans box (utom när det är snöstorm). Jag har tagit bort en del av innertaket i boxen så det är öppet upp till loftet. Han är ute mkt på vintern och äter en del av maten i hagen. Allt detta har gjort att han klarade sig igenom vintern helt utan besvär. Jag behövde inte ens blöta hans hö utan han kunde äta det ändå.

Om inte detta hjälper så finns det mediciner som är effektiva. den första vintern han hade hosta fick han en medicin som jag inte kommer ihåg namnet Venti...någonting.

Jo jag funderade på att ha ut henne största delen av den här vintern och bara ta in henne de nätter då det är dåligt väder. Vi har ett ganska stort tak att gå in under i vinterhagen där hon också kommer att gå nu resten av sommaren. Hon har hostat ett par gånger nu i hagen, vet inte om det är för att det är torrt eller vad det är. Har börjat blötlägga höet nu igen iallafall. Började fundera om hon kan börja hosta då hon står ganska länge i sitt fotbad också med iskallt vatten på alla hovar, vet inte hut känsliga hästar är med sånt.. :confused:

Ahaa, tackar! Har som inte alls hört om något analyserande här runt omkring så det har varit lite svårt att veta.

Hittade annars ett recept på något man bl.a. kan ge åt hästar med bronkit, som innehåller timjan och anis. Men kan det vara farligt för fånghästar?

Liknande trådar

Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 309
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
525
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 880
Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
522

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka