Mineraler (sommar)

C

CarolineNSV

Har köpt (pelletsform) Mineraler (krafft grön) eller någonting sånt.. kass på att komma ihåg namn .. :(

hur ofta och när (från start på betessläpp?) ska min häst få mineraler under sommaren?
Jag har en aning, men jag vill känna mig mer säker!

ge mig alla tips ni bara kan! ;)

(det är ingen hårt presterande häst (normal) dvs ingen tävlingshäst. 6 år)

tack på förhand! :banana:

Sv: Mineraler (sommar)

Hej!

Hästen skall ha mineraler av någon form året runt. Så det finns igentligen inget startdatum, utan gå efter betessläppet. Gröna mineraler från KRAFT är ju ämnade för hästar på bete eller lugnare arbetet, samt unghästar. OM jag mins rätt.

På frågan om hur ofta du skall ge så är svaret varje dag och vad gäller när du skall ge mineralerna så är det väl bra om du ger dem i samband med att tu tar in/visiterar hästen. Eller tillsammans med kraftfodret om du ger sådant under betet.

Senast ändrad:

Hej!

Hästen skall ha mineraler av någon form året runt. Så det finns igentligen inget startdatum, utan gå efter betessläppet. Gröna mineraler från KRAFT är ju ämnade för hästar på bete eller lugnare arbetet, samt unghästar. OM jag mins rätt.

På frågan om hur ofta du skall ge så är svaret varje dag och vad gäller när du skall ge mineralerna så är det väl bra om du ger dem i samband med att tu tar in/visiterar hästen. Eller tillsammans med kraftfodret om du ger sådant under betet.

Tack! Jätte bra svar! :)
Det var så jag hade tänkt, men jag har hört om endel som kanske bara ger dom mineraler 2-3 gånger i veckan?
Och dom som har Mineraler på "sten", slickar hästen i sig det varje dag?
För då äter väll hästarna det i behov? Och i vissa fall ännu mer?

För mig är det självklart att ge mineraler året om. Men krafftfodret får dras in helt under betet. Om man inte behöver stödfodra någongång med Grovf. & Krafftf....

Det är så svårt med hästfrågor för Alla har olika meningar, och alla har rätt. :angel:

MVH/C

Senast ändrad av en moderator:

Jag ger inte mineraler alls under sommaren. Litar på att betet är gott nog. Men så har vi väldigt mycket bete på få hästar också, inga rasthagar.

Hästar behöver alls inte någon form av mineraler året runt. Vintertid har man troligtvis analyserat grovfoder och således ser man vid en uträkning om något felar. Sommartid överutfodras oftast hästarna med mängder av mineraltillskott, villket dom i regel knappast brukar behöva då gräset innehåller mineraler som gott och väl brukar täcka.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 598
Senast: Irival
·
Foder & Strö Har haft ponny med fång och IR, så är inkörd på att bannlysa socker och stärkelse närmast in absurdum. Det har släppt lite för "normala"...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 822
Senast: Alexandra_W
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 834
Senast: Görel
·
H
Foder & Strö Jag har 2 st ponnyer. Båda är hopp ponnyer. Idag fodras de med Krafft Sport och Krafft Grund, men eftersom man ska ge en häst mellan 4-6...
2
Svar
28
· Visningar
2 826
Senast: Highcat
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka