Mineraler och Hopoff...

N

Naggur

Snart e de dax att släppa pålle på bete.
Men hur ska jag gör med mineraler och hopoff?

Jag har bestämt mig att använda hopoff istället för switch då jag inte vill hälla så starka grejjer på hästen. men måste man ge hopoff varje dag? eller räcker det med typ varannan? känns lite jobbigt att åka nästan 4 mil tur och retur för att ge han lite kraftfoder...

Samma sak med mineralerna... räcker det om man ger dom varannan dag? tänkte först ställa ut en mineralbalja men läste om att dom kan skita i att äta av den eller så kan dom äta upp hela själv. inget är ju direkt bra... vill gärna hålla lite koll på vad han får i sig.

Snälla hjälp!
 
Sv: Mineraler och Hopoff...

Hopoff vet jag inte, har aldrig använt det. Men mineraler ger jag mina hästar varje dag. Det kan hända att jag någon gång missar någon dag, men i princip får de varje dag. Jag tror inte det blir så bra att ge det mer sällan. Är det svårt för dig att ge varje dag? Hästen har väl i alla fall tillsyn varje dag och att ge lite mineraler tar ju inte så lång tid...
 
Sv: Mineraler och Hopoff...

Man behöver sällan komplettera med mineraler under betet, gräset innehåller tillräckligt. Det man kan behöva ge är iså fall selen.
Det är ju inte bra att överutfodra mineraler.

Hopoff vet jag inget om;)
 
Sv: Mineraler och Hopoff...

Att det räcker med betet under sommaren stämmer inte med vad jag har hört. (Men jag är inte säker, är ingen expert, tar gärna emot fler inlägg i frågan!) Det skulle ju vara skönt att slippa hålla på med mineralerna på betet! :idea:

Vad jag har hört är i alla fall att de behöver mineralerna, men inte vitaminerna, de finns i gräset och i solljuset! Krafft har en speciell mineral för beteshästar, utan vitaminer, har för mig att det är den gröna. :crazy: Den står i stallet, jag kör med den på sommaren.
 
Sv: Mineraler och Hopoff...

Detta är ett klipp från hippocampus(slu):

Sporthäst på sommarbete:
Hästens dagliga energibehov, om den bara går på bete och inte arbetar, är ca 55 MJ. Eftersom betet innehåller ganska mycket vatten, ca 80 %, är energiinnehåller per kg inte så högt ca 2,3 MJ och hästen behöver alltså beta ca 25 kg per dag för att täcka sitt energibehov. Eller om man räknar i ts så behöver han beta minst 5 kg ts bete/dag.

Mineral g/kg ts bete/ 5 kg ts bete ger(g)/ Sporthästens dagsbeh (g)
Kalcium Ca 6,0 30 20
Fosfor P 3,5 17,5 14
Magnesium Mg 1,5 7,5 7
Kalium K 27 135 25
Natrium Na 1,5 7,5 10

(Sorry att siffrorna blev ihopklumpade, fick inte till det. Men tex kalcium så innehåller 1 kg bete ts ca 6 g, på 5 kg bete ts 30 g och hästen behöver ca 20g/dag.)

Slutsatsatsen man kan dra av tabellen är att så länge det finns tillräckligt med bete = så länge hästen håller sitt hull på betet, finns det tillräckligt med mineraler förutom natrium. Natriumbehovet tillgodoses enklast och billigast genom att man ger hästen en saltsten att slicka på.

Spårämnes- eller mikromineralbehovet tillgodoses i de allra flesta fall, utom kanske behovet av selen eftersom Sverige har selenfattiga jordar. Selen och E-vitamin arbetar synergistiskt dvs, de kan till viss del ersätta varandra. Betet är mycket E-vitaminrikt och hästen på bete utsätts inte för extrema ansträngningar, varför risk på bristsymptom av selen kan anse vara mycket liten.
 
Sv: Mineraler och Hopoff...

Tack! Då behöver jag inte ge extra mineraler annat än till unghästen då! (För hon lär väl behöva antar jag..) Vad lätt det är att man bara gör som "man blivit lärd" en gång i tiden, utan att ta reda på varför eller vad som stämmer... :o
 
Sv: Mineraler och Hopoff...

men jag läste på kraffts hemsida att mot slutet av sommaren så behöver ma komplettera. men då får min bara en saltsten då. va skönt.

Jag pratade med Hopoff och dom sa att det bästa är ju om dom får varje dag. men att man kan ge varannan åxå och då överdosera med 50%.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 586
Senast: Shaggy
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 287
Senast: Blyger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 096
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 992
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp