Mineraler Kalium/Magnesium?

A

Asphyxia

Vi har ett analyserat hö som tydligen har väldigt hög Kalium-halt. Och en annan tjej i stallet som har varit foderrådgivare säger att detta måste balanseras upp med Magnesium.
Men oavsett vart jag letar så kan jag inte hitta hur kvoterna ska ligga mellan dessa ämnen. Någon som vet nå´t om detta?

Sv: Mineraler Kalium/Magnesium?

Vad är en hög kaliumhalt? Tex räknas ett grovfoder med detta innehåll som lyckat.

Per kg ts

Energi: 10,8 - 11,7 MJ
Råprotein: 130 - 160 g
AAT: > 70 g
PBV: 10 - 45
NDF: 450 - 550 g
Kalcium: 3 - 6 g
Fosfor: 2 - 3,5 g
Magnesium: 2 - 2,5 g
Kalium: < 27 g

Om kalium halterna är väldigt mycket högre än detta, och magnesium inte följer efter så är det sant att absorptionen blir sämre och i ett sådant läge kan det vara bra med ett extra tillskott av Mg.

Sv: Mineraler Kalium/Magnesium?

Så bra! Jag kollade över värdena nu, och Kalium ligger helt ok på 19,0 men däremot ligger Magnesium för lågt på 1,1 så jag behöver nog komplettera upp med lite magnesium iallafall. Men då vet jag att Kaliumet inte är helt uppåt väggarna. Tack för hjälpen!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 996
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 057
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 309
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 800
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Klippa hund