Mineraler i pellets- eller "grus"form?

Fina

Trådstartare
Vilket tycker ni är bäst? Fördelar, nackdelar med de olika...? Själv ger jag min pålla "grus"... Men har aldrig provat någon annan sort! Kanske är dags att göra det?

Sv: Mineraler i pellets- eller "grus"form?

Jag föredrar pelletsform eftersom min häst är en fena på att sortera bort "gruset". Det är säkert lite pill för hennes del, men duktig är att hon på att sortera, eftersom all mat är borta och bara mineralerna ligger kvar i krubban. Detta trots att mineralerna blandas ut med korn och betfor.Man tycker ju att dom borde slinka med, men nehej!:D

Vi kör med Kraffts Miner Grön, och den finns bara som pellets.:p

Annars föredrar jag faktiskt pellets, det är bra mycket lättare att få i hästarna. Elvira äter dem glatt torra, så jag behöver inte blaska med betfor bara för den sakens skull.:)

Okej, på så sätt måste det ju vara bra! Min får Hippo med vitlökssmak... Hon äter glatt upp allt även om jag bara ger henne mineraler. Någon mer?

Hästarna föredrar dom i pelletsform, slinker ner utan problem medans grusmineralerna ligger kvar i krubban

Är det BARA min häst som TYCKER OM grusmineralerna?? Kanske är vitlökssmaken... :d

"grusmineraler" + billigt! - svårt att få i en del som lyckas väldigt bra att sortera bort det även fast man blandar ut det med t ex betfor.

pelletsmineraler + hästarna gillar det (har för mig att det är melass i) så man kan ge det utan att blanda med något annat foder - dyrt!

Pellets eftersom min häst har fått kolik varje gång han får grusmineraler...

Jag föredrar pellets eftersom gruset lägger sig kvar i tarmväggarna vilket inte är så bra. :bump:

Nej inte så mycket, det var min hästmassör som sa det.Hon håller på med örter ganska mycket.Hon sa att det hade visat sig att det var så här. Syntetiskt foder kommer ju alltid vara sämre än att ge naturliga örter.Men så är ju jag en sån där alternativare. Du får ju naturligtvis dra egna slutsatser. Jag tror att hästens kropp tar upp de naturliga bättre. :)

Ger Kraffts miner i pelletsform. Har aldrig provat i granulatform så vet inte om pållen skulle äte det eller ej. Köper i säck, då blir det billigare än om jag köper i hink.

Syntetiskt foder kommer ju alltid vara sämre än att ge naturliga örter.

Finns det syntetiska mineraler?:o

Jag trodde att det var grundämnena Ca, P, Mg mfl som vi gav hästarna...;)

Nej inte så mycket, det var min hästmassör som sa det.Hon håller på med örter ganska mycket.Hon sa att det hade visat sig att det var så här. Syntetiskt foder kommer ju alltid vara sämre än att ge naturliga örter.Men så är ju jag en sån där alternativare. Du får ju naturligtvis dra egna slutsatser. Jag tror att hästens kropp tar upp de naturliga bättre. :)

hur kan detta komma sig när syntetsikt och biologiskta vitaminer har samma uppbyggnad av atomer?

tror inte att "guset" fastnar i magen.. det blir väl en gegga om man lägger det i blöt ?:confused:

Ger "grusform", men ska antagligen byta till pelletsform eftersom att alla hästar vi fodrar med det inte får i sig allt.

Undra om jag oxå är en alternativare då :idea: Jag är väldigt inne på det här med örter, men jag vet inte vart jag ska börja. Finns ju massa olika produkter... Allt möjligt hästfoder som ska vara sååå braa :smirk: Du kanske kan ge mig lite vägledning? :angel: Jag tycker det låter självklart att hästen tar upp naturliga vitaminer mm lättare. Det är ju det de är gjorda för att leva på...

Är den myten tillbaka nu igen!
Dessutom vad tror du pelletsen består av?
PL

Tack för att du svarade" åt mig"!:bow:

Jag blir så trött på alla "skrönar" som far runt.

har gett mineraler i lösform i ett 20tal år, och aldrig haft problem med det.
Visst, en del hästar äter det inte i början, men efter ettt tag så är krubban renslickad, och det slinker ner med resten av fodret .

Billigare och enklare.

Min häst får "foderutslag" av grusmineraler, vet. förklarade att grusmineraler kan lägga sig som ett filter i tarmen.

Ställde mig förvånad samma fråga! Kemilektorerna på universitetet måste ha missat något i sina föreläsningar:smirk:
*kl*
Vi ger mineraler i pelletsform då vi också har hejare på att pilla bort de andra mineralerna.
Andra hästar i stallet äter de sk "naturliga" mineralerna. Dessa är extraherade ur örter och växter. De finns bla från Ame products AB, biopromin heter de.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 913
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
616
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 751

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka