Mineraler i lösdrift

Calvaro

Trådstartare
Ni som har lösdrift och bara ger era hästar grovfoder, hur löser ni mineralfoderbiten rent praktist? Fri tillgång? Binder upp och ger en och en?

Sv: Mineraler i lösdrift

Kan ha en mineralsten men inte säkert att de använder den, brukar oftast ignonera den iallafall enl min uppfattning.

Finns mineralpellets som är smidigt att ge, hästarna brukar tycka om det också, man kan ge det som godis ca 1-2 dl om dagen brukar vara rätt mängd

Jar har bara två hästar dock på lösdrift. Har inte haft fri tillgång tidigare men skall prova med begränsad sådan i år då båda är lättfödda och matglada. Mineraler och annat får de i varsin spann på kvällen. Jag står kvar tills de ätit upp och det funkar bra. Med många hästar kan det kanske vara svårare, men har provat även då min ena gick med tre andra och alla fick sin egen spann under "övervakning";) Ingen uppbindning behövdes.

Under förutsättning att grovfodret täcker övriga mineraler och spårämnen, så använder jag saltsten som innehåller selen, till både lösdriften och till hästarna som står på box.

Liknande trådar

Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
589
Senast: Bamburine
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
763
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 946
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb