Mineraler i lösdrift

Calvaro

Trådstartare
Ni som har lösdrift och bara ger era hästar grovfoder, hur löser ni mineralfoderbiten rent praktist? Fri tillgång? Binder upp och ger en och en?

Sv: Mineraler i lösdrift

Kan ha en mineralsten men inte säkert att de använder den, brukar oftast ignonera den iallafall enl min uppfattning.

Finns mineralpellets som är smidigt att ge, hästarna brukar tycka om det också, man kan ge det som godis ca 1-2 dl om dagen brukar vara rätt mängd

Jar har bara två hästar dock på lösdrift. Har inte haft fri tillgång tidigare men skall prova med begränsad sådan i år då båda är lättfödda och matglada. Mineraler och annat får de i varsin spann på kvällen. Jag står kvar tills de ätit upp och det funkar bra. Med många hästar kan det kanske vara svårare, men har provat även då min ena gick med tre andra och alla fick sin egen spann under "övervakning";) Ingen uppbindning behövdes.

Under förutsättning att grovfodret täcker övriga mineraler och spårämnen, så använder jag saltsten som innehåller selen, till både lösdriften och till hästarna som står på box.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 956
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 024
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
544
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Ger våra hästar mineral kraft för högpresterande hästar. Brukar ge orginal. Men fanns inte inne i foderbutiken sist.. Två av hästarna...
Svar
3
· Visningar
393
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama