Mineraler (fri tillgång?)

bettysmatte

Trådstartare
Finns det någon här som låter sina hästar ha fri tillgång till mineraler? Vilken sort i så fall, och fungerar det?
 
Sv: Mineraler (fri tillgång?)

Jag ger mina hästar fri tillgång på mineraler. De får grusmineraler, typ KRAFFT grön, de pelleterade mineralerna åt de som godis så det gick inte.

Det går i perioder hur mycket de äter, ibland äter de mer och ibland nästan ingenting.

Tyvärr börjar det bli svårt att få tag på KRAFFT grön som inte är pelleterade, så jag har börjat testa andra mineralsorter, just nu Mustangs mineraler. Vill helst ge mineraler som är avsedda för fri tillgång till häst, det är inte lätt att hitta.
 
Sv: Mineraler (fri tillgång?)

Mina fölston får fritt med mineraler, jag upplevde att de åt de som godis när jag gav dem den pelleterade, men det tog bara ett tag... nu äter de ungefär som förut. De får kraft grön.
 
Sv: Mineraler (fri tillgång?)

Jag har köpt mineralslickstenar till mina. Inte saltstens varianten utan i "hinkform". (Väger ca 5 kg) Den hänger i boxen så de kan ta för sig när de vill. Jättepraktiskt! Vissa perioder tex vid pälsfällning ser man att det går åt mer...
 
Sv: Mineraler (fri tillgång?)

Jag ger kraffts röda pelleterade mineraler...
Och jag ska börja igen med fri tillgång på mineraler. Jag har köpt en mini krubba från börjes som rymmer 0,9L som mineralerna ska ligga i. Har haft det så i förra stallet och det fungerade jätte bra.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ger våra hästar mineral kraft för högpresterande hästar. Brukar ge orginal. Men fanns inte inne i foderbutiken sist.. Två av hästarna...
Svar
3
· Visningar
370
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej alla kloka! Ger hästarna kraft extra mineraler. Behövs saltsten då? Hur resonerar ni?
Svar
12
· Visningar
1 230
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Jag har lite funderingar kring matstress hos häst. Vi var nämligen och kollade på en häst som förmodligen haft matstress i hela...
Svar
13
· Visningar
1 319
Senast: co-SMAD4
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
831

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Vem har väjningsplikt?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp