Mineralbalja

Sv: Mineralbalja

Nää jag har haft det nångång under betet, men gillar det int. Bättre att ge de mineraler som behövs i fodret. Annars blir det så att vissa hästar slickar och gnager för mycket och andra inte får i sig nåt alls för att de inte gillar smaken.

Finns hos många foderförsäljare som säljer saltstenar o sånt, typ Granngården o sådär.

Det ser ut som en rund låg plastbalja, kanske 30-40 cm i diameter, röd eller blå brukar den vara:) I är det en gråbeige kaka av mineraler. Väger några kilon.

Annars blir det så att vissa hästar slickar och gnager för mycket och andra inte får i sig nåt alls för att de inte gillar smaken.

Eh... Jag ställde ut en sådan i hagen till mina hästar på betet. Blev helt förskräckt då den var helt slut redan nästa dag!:eek:
Troligen var det mitt halvblod som satt i sig alltihopa själv under natten, för att han nog tyckte det var kul och gott, helt enkelt.
Aldrig mer sådan i min hage i alla fall. Vanlig stor salt och mineralsten äts med mer måtta hos mig!

Ja jäklar. :oDet är sånt jag är rädd för ska hända. Det kan ju vara färligt med en sån jättedos. Och sedan går någon annan helt utan.

köpt det i sommar men den tog slut fort och fölungen tyckte det var roligt att leka med den så jag ger vanliga mineraler istället

Jag köpte en sån i somras men den tog slut snabbt till mina 5 hästar, shettis stona tyckte det var kul o skrapa på den med hovarna så jag hade mineraler i hela hagen sen. Kan man kalla det mineralberikat bete?:idea:

Detsamma hände hemma hos oss när vi testade dessa "baljor" på både hästarna och korna... Dom gillade att leka med dom, men jag såg aldrig något djur äta utav innehållet:crazy:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
694
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
1 034
Senast: Jeps
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 164
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
646
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka