Mineral-hjälp tack

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Egonson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 694
E

Egonson

Hästen behöver runt 65 MJ i underhåll, hon får nu 73 allt som allt, med tillägg för lite arbete.

Ska man vara petig och gå efter rekommendationerna så blir det så här:
För 73 MJ blir det att hon behöver 29,2 Ca och 21,9 P.
Underhållet på 65 MJ kräver omkring 26 Ca och 19,5 P.

I foderstaten hon får nu, som hon är jättefin på, blir mineralerna som följer: Ca 32 och P 19,5.

Mineralkvoten hamnar på 1,6 MEN fosforet är inte riktigt täckt för MJ-givan som ligger på 73 (alltså 21,9 g P) utan fosformängden ligger mer bra till för 65 MJ.

Gör detta något eller måste jag köpa fosforbalans och ge en sån mini-mängd som det troligtvis blir?

Som sagt gäller detta en promenadhäst. Mg behovet är täckt.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Mineral-hjälp tack

men om behovet egentligen är runt 65 så borde det väl vara 19,5 man ska räkna på eller? även om hon sätter i sig 73...eller tänker jag helt fel?

Det var det jag menade, blev lite rörigt kanske. Om man ska räkna på 65 MJ eller om man ska räkna på 73. Jag har glömt vilket! Fast nu när du säger det så låter det bekant.

jag tror det i alla fall. borde ju vara det, behovet ökar ju inte för att dom äter mer...tycker jag. hade precis den frågeställningen när det gällde proteinet nämligen, jag trodde det var 6 g per mj dom åt men det var ju likadant där att proteinbehovet var 6 g per mj dom egentligen behövde...
så det var därför jag tänkte att det måste ju vara samma med det.

Ja, det låter logiskt. Vi kör på det, grundbehovet är ju täckt, så det är ju inte farligt att prova :p

man skulle räkna sin egen foderstat lika noga....så kanske man hade varit smärt och fin:idea:

Liknande trådar

Foder & Strö Nu sliter jag mitt hår på riktigt. Försöker få till någon sorts balans i hästens foderstat men det verkar svårt alt gå åt mängder med...
Svar
18
· Visningar
1 857
Senast: supersonic
·
Foder & Strö Vad finns det för pelleterat foder med lågt kalcuminnehåll men högt fosfor- och magnesiuminnehåll? Har ett silage med skyhögt...
Svar
16
· Visningar
1 731
L
Foder & Strö Vilken analys är bäst: (förutom att den ena faktiskt inte säger lika mkt som den andra ;))...
Svar
8
· Visningar
878
Senast: LuckyLady
·
Foder & Strö Har kört fast i den delen av foderräknandet som jag fortfarande inte har begripit ordentligt, nämligen mineraler. Hur vet man hur...
Svar
6
· Visningar
993
Senast: Ingela_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka