Hur mycket mineraler? Hjälp!

Ingela_S

Trådstartare
Har kört fast i den delen av foderräknandet som jag fortfarande inte har begripit ordentligt, nämligen mineraler.

Hur vet man hur mycket mineraler hästen behöver?

Jag räknar i excel, i ett formulär som jag inte har konstruerat själv (tror det kommer från någon här på buke från början), och förra året låg pållen mitt emellan värdena för "medel arbete" och "hårt arbete" (dvs 70 MJ och en kvot på 7, han är ingen tabellhäst). Hur mycket mineraler ska jag då se till att han får i sig? Så det täcker nivån för "medel arbete" eller så mycket så det räcker till "hårt"? Tror knappast hästens verkliga arbete kan klassas som "hårt, men energi- och proteinmässigt så hamnade han där och höll sig fin på det. Vanlig hobbyridning brukar väl klassas som "lätt träning" så det räcker kanske att täcka mineralbehoven för den lättare nivån?

Aah.. jag blir helt snurrig i huvudet. :p Vilken nivå på mineralerna ska jag gå efter: det verkliga arbetet som han utför, eller den nivån som hans energi- och proteinbehov säger att han ska ligga på?

En liten fundering till, om man förutsätter att alla mineralbehoven är fyllda, hur dåligt är det då med för mycket kalcium? Ca/P-kvoten är helt åt skogen i vårt hö... men jag vet inte om det måste åtgärdas eller det räcker med att ha behoven täckta? Försvinner överskottet nånstans där det inte gör nån skada i så fall?

Tacksam för all hjälp! :bow:

Sv: Hur mycket mineraler? Hjälp!

Har du testat hippocampus?

Är iofs novis på detta, men har nog hyfsad koll på detta eftersom jag fick liknande problem i min foderstat. Sålänge Ca:P kvoten är bra (bör ligga mellan 1.2 ch 1.8, men kan vara upp till 3 om hästen är frisk, enligt boken iaf) så gör det inget om Ca-halten är hög.

Jag fick en hög kalciumhalt, men Ca:P kvoten är bra. Fick då svaret på hippocampus att det inte är skadligt för hästen. Min gissning är att de kissar ut det. För kalcium borde väl vara vattenlösligt.

Ja, jag har testat hippocampus också. Men det är det där med arbetet som blir knas. Om jag lägger in vad jag tycker han utför för arbete så hamnar han alldeles för lågt i MJ och protein. Men man håller kanske kvar mineralerna på den nivån ändå, och bara höjer MJ och proteiner så det passar hästen?

Jag tror att jag har lyckats pussla ihop Mj och protein som ska kunna passa pållen och med hö + lusern så hamnar Ca/P-kvoten på 2,9.

Ja, jag har testat hippocampus också. Men det är det där med arbetet som blir knas. Om jag lägger in vad jag tycker han utför för arbete så hamnar han alldeles för lågt i MJ och protein. Men man håller kanske kvar mineralerna på den nivån ändå, och bara höjer MJ och proteiner så det passar hästen?

Jag tror att jag har lyckats pussla ihop Mj och protein som ska kunna passa pållen och med hö + lusern så hamnar Ca/P-kvoten på 2,9.
Mineralbehovet är ju kopplat till MJ. Så om du lägger in värden i Hippocaampus för att få fram den mängd MJ som du vet är tillräcklig för honom kommer du att få de mineralvärden som han behöver.

Det är så alltså? Det förenklar ju en hel del. Tack för upplysningen! :bow:

Får dock ändå ett stort överskott på Ca och en Ca/P-kvot på 2,9. Mg är också för litet. Var i hästaffären igår och tittade på mineraltillskott, men hittade inte fosforbalans nånstans, den har väl inte slutat tillverkas? Mg-tillskott hittade jag, så det får väl bli att köpa en sån i alla fall, och försöka hitta fosfor nån annanstans.

Annars finns det ju mineraler med olika hög Ca:P kvot, på så sätt kan man ju höja eller sänka.

Ja, jag ska titta på färdiga mineralblandningar också. Fast helst skulle jag inte vilja ha mer Ca över huvud taget, bara hö och lusern har redan fått upp värdet på det dubbla mot behovet...

Liknande trådar

M
Foder & Strö Hej! Här kommer ytterligare ett rop på hjälp ifrån en hästägare som drabbats av kvothysteri som det så fint kallades i en annan tråd... 2
Svar
29
· Visningar
3 826
Senast: madeleine71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • FÅRtråden
  • Valp 2025