Sv: mindre musklad i ena sidan
Det beror lite på hur bra balans ni har!
Nedförsbackar är kanon för att öva gå så sakta som möjligt och på så vis få hästen börja bära bak (blir ju avlastning för framdelen i längden), blir bättre balans om man flyttar vikten bak i det läget jämfört med tvärtom i uppförsbackar där de behöver skjuta på för att ta sig upp. Så halter/smygskritt med så fria hjälper som möjligt, mest med "sug" i sitsen och magmuskler brukar vara kanon. Från början kanske hästen nästan trillar på näsan i nedförsbackar om man försöker göra halt medans successivt när den blir stackare kanske den kan göra halt direkt utan hand och tvärtom samla sig i halten per automatik för att hålla balansen. Viktigt att man inte låser ryggen.
Det är kanonbra övning att trava i lite terräng
om hästen tar ansvar för att hålla koll på sina fötter och inte rinner iväg. Vilket ovanstående kan vara första steget till, och att man börjar med att knata mycket i terräng i skritt till att börja med, och lär hästen gå fritt i traven i lugnt tempo och i balans innan man försöker sig på fler gångarter i dålig terräng.
Alla gångarter är ju bra som variation, men får man inte till något vettigt (att hästen blir för het för att hålla koll på fötterna t ex) så finns det såklart undantag. Traven är den gångart som är lättast för hästarna att avlasta diagonalt i, så vill man förbättra bärighet i det här fallet i högerbak skulle jag lägga mer krut på skritt + galopp än trav. Det kan ibland kännas bättre i traven just för att hästen har lättare att avlasta.
Pratar generellt nu, finns alltid individuella avvikelser.
Men jag skulle inte räkna med att man kan "rida bort" sånt som tar emot i hästkroppen. De största skillnaderna kommer alltid (enligt mig iaf!
) åstakommas av att hästen känner sig fräschare i sin kropp. Det kan ju vara så att det skulle löna sig med ex. ET-besök/massage/stretching/TTeam-övningar osv förutom ridningen. Det hör ihop - man bör lära sig skola hästen jämn och hästen bör få så bra hjälp som möjligt utanför ridningen för bästa resultat.