mindre musklad i ena sidan

paxen

Trådstartare
hej! för några år sen skadade min häst sig ordentligt i vänster framben, skadan är läkt och vi har kommit igång bra med ridningen. men han är fortfarande mindre musklad i den sidan och kan tex inte ta vänster galopp. han måste ju bygga upp musklerna i den sidan igen. är det nån som har några tips på hur jag ska göra och vad jag ska göra?

Sv: mindre musklad i ena sidan

Rid mycket i skog och mark, .. då blir hästen ofta mer jämnstark. Jag hade en häst som aldrig tog höger galopp, men då slutade jag att galoppera på honom under 3-4 veckor. Jag skrittade och töltade bara (islandshäst, och kunde inte trava).. och jag red i skogen. Efter ett tag när han blev lite mer jämn stark så kunde han ta höger galopp. Det var fortfarande hans vänster galopp som var starkast men han tog ändå högergaloppen när man bad honom.

Skolorna är väldigt bra för att "komma åt" varje bakben, att bakbenen är jämnstarka är viktigare i längden än att frambenen är det - å andra sidan brukar det fungera lite diagonalt - har du stelare v. fram t ex så märks det ofta i att h.bak också har svårare att jobba bra. "Min" tränare brukar påpeka att det är linjeringen som är viktig. Att man flyttar framdelen på bakdelen så framdel/bakdel hänger ihop. (Inget unikt för den tränaren iofs! ;) )
Man skulle kunna tänka sig att en sån häst gärna vill hamna lite med bogen innanför i h.varv för att avlasta v.fram/h.bak och tvärtom med bogen lite utanför i vänster. Låter man den göra det då blir inte linjeringen bra, för det är ju ingen öppna eller sluta vi snackar om utan en icke-linjerad häst. Om man däremot flyttar tillbaka framdelen på bakdelen så blir linjeringen bättre och man kan jobba lite volter/skolor för att försöka jämna ut styrkemässigt. Med fokus på effekten snarare än kvantiteten, att hästen får till tre stegs halvtaskig öppna kanske var bättre just då än en långsidas öppna av vad som ser ok ut men hästen går och avlastar - som sagt, linjeringen. Sen får man ta hänsyn till att det kommer kännas knöligt och jobbigt, kanske t o m obehagligt för hästen, så man bör låta den gå tillbaka till sitt bekväma läge emellanåt och sen bara be om framdelen på bakdelen igen när man tycker att den vilat färdigt.

Något att tänka på i dressyren mao. Sen håller jag med om att skog och mark är toppen för gymnastikens skull och för att förbättra lägstanivån.
Och även variation överlag - olika gångarter, olika övningar, både plant/kuperat, lite cavaletti, osv, tror jag är bra för att komma åt en bra helhet, försöka få hästen själv belasta jämnare.

tack för tipsen :) men om man rider i rätt så ojämn mark, ska man bara skritta då eller även trava och så?

Det beror lite på hur bra balans ni har! ;)
Nedförsbackar är kanon för att öva gå så sakta som möjligt och på så vis få hästen börja bära bak (blir ju avlastning för framdelen i längden), blir bättre balans om man flyttar vikten bak i det läget jämfört med tvärtom i uppförsbackar där de behöver skjuta på för att ta sig upp. Så halter/smygskritt med så fria hjälper som möjligt, mest med "sug" i sitsen och magmuskler brukar vara kanon. Från början kanske hästen nästan trillar på näsan i nedförsbackar om man försöker göra halt medans successivt när den blir stackare kanske den kan göra halt direkt utan hand och tvärtom samla sig i halten per automatik för att hålla balansen. Viktigt att man inte låser ryggen.
Det är kanonbra övning att trava i lite terräng om hästen tar ansvar för att hålla koll på sina fötter och inte rinner iväg. Vilket ovanstående kan vara första steget till, och att man börjar med att knata mycket i terräng i skritt till att börja med, och lär hästen gå fritt i traven i lugnt tempo och i balans innan man försöker sig på fler gångarter i dålig terräng.

Alla gångarter är ju bra som variation, men får man inte till något vettigt (att hästen blir för het för att hålla koll på fötterna t ex) så finns det såklart undantag. Traven är den gångart som är lättast för hästarna att avlasta diagonalt i, så vill man förbättra bärighet i det här fallet i högerbak skulle jag lägga mer krut på skritt + galopp än trav. Det kan ibland kännas bättre i traven just för att hästen har lättare att avlasta.
Pratar generellt nu, finns alltid individuella avvikelser.
Men jag skulle inte räkna med att man kan "rida bort" sånt som tar emot i hästkroppen. De största skillnaderna kommer alltid (enligt mig iaf! ;) ) åstakommas av att hästen känner sig fräschare i sin kropp. Det kan ju vara så att det skulle löna sig med ex. ET-besök/massage/stretching/TTeam-övningar osv förutom ridningen. Det hör ihop - man bör lära sig skola hästen jämn och hästen bör få så bra hjälp som möjligt utanför ridningen för bästa resultat.

Senast ändrad:

jag visste faktiskt inte att dom avlastade lättast diagonalt i traven,men det känns verkligen bättre i traven än i skritten. i skritt har han ganska svårt att gå i form och det känns mer trögt, inte när vi bara rider rakt fram på en väg men så fort vi ska göra lite volter och sånt så blir det svårt i skritt. galoppen kan han ju bra i höger, fast ibland kan han ha lite svårt att samla sig och i vänster går det inte alls.

Först skulle jag nog kolla med ex. ET så man kan få bort ev. låsningar som hindrar.
Sen kommer man till det kluriga - få hästen belasta det ben som den gärna avlastar. Kräver man för mycket hamnar man lätt i en "fight" med hästen på så vis att man måste vara tydlig och insisterande för att få hästen att gå och belasta det den tidigare avlastat. Det blir jobbigt för hästen och kanske t o m obehagligt/smärtsamt eftersom den inte är van vid att använda sin kropp så - den får bekräftat att det var pest och pina och kommer troligen försöka komma undan mer och mer eller lära sig knep för att ryttaren ska tro att den gör rätt men i själva verket går och avlastar.
Konsten skulle jag tro sitter i att "leka" fram det, att man som ryttare lägger upp övningar som man såklart försöker få till på bästa sätt men hellre accepterar att det inte kommer bli perfekt än att sitta och "insistera" för mycket. Lita på att övningen kommer ge resultat till slut.
Att variera mycket som sagt för att utmana hästen i hur den använder sin kropp så den råkar belasta det svagare benet då och då och kan bygga upp.

Ett exempel på svår övning är att rida öppna längs långsidan några steg - växla över till förvänd sluta genom att bara böja om. Den är riktigt bra för att "komma åt" det svaga bakbenet men är nog lätt hänt att man kräver för mycket och hästen blir negativ. Kan vara smart att göra en eller max två gånger per varv och pass men ta det mest som en check på hur långt man kommit snarare än att kräva att man ska kunna utföra övningen perfekt.
Skolor bara några steg i taget och övergångar mellan skolor är väldigt nyttigt, volter (men se till att hästen är bra böjd, att framdelen är riktad på bakdelen och ställningen går ända från höften fram till nacken), galoppfattningar m.m.

I ditt fall låter det som sagt troligt att det är högerbak den har svårt att bära med. Nackdelen med traven är att hästen förmodligen avlastar genom att lägga mer vikt fram, vilket INTE är bra för v.fram som varit skadat. Fördelen med traven är att det är bra som variation, och som "paus" från det jobbiga emellanåt.

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 746
Senast: mamman
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
574
Senast: tara
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 411
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 271

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka