mindre hingstar och hingstar som lämnar korta ryggar

Behati

Trådstartare
Ska betäcka två av mina till våren:banana: Så tänkte att jag skulle börja lite smått att kolla runt efter hingstar redan nu så jag kanske kan hinna se dem en sväng på tävlingbanan innan det är dags.
Vet att det är tidigt, men jag vet sen sist att det var halft panik när det kom till kritan och jag inte haft möjlighet att se hingstarna i arbete:o

Den ena som ska betäckas är 175+ över havet, så vad jag behöver till henne är en mindre hingst.
Hon har sedan innan en avkomma efter Catango Z som nu är 2 år och stor den med (har dock inte sett den) så en hingst som bevisat inte lämnar höghus är att önska.
Hennes stam hittar ni här:
http://www.allbreedpedigree.com/venus

Sedan har jag mitt andra sto som är knappa 170, altså ganska lagom enligt mig.... behöver dock inte bli en större avkomma
Dock är hon av den längre modellen, så här behöver jag hingst som är känd för att lämna kortare ryggar.
hennes stam hittar ni här:
http://www.allbreedpedigree.com/ferrara11

så har ni lite tips på vad jag ska kolla på?

Själv har jag haft lite funderingar på Tornesch, Qalle (även fast QE avkommor inte direkt tilltalar mig), men sen får jag ide torka

Sv: mindre hingstar och hingstar som lämnar korta ryggar

jag skulle titta närmare på cartier, iowa, niveau opch empire

Jag undrar varför du väljer hingst efter längd på kroppen.

Förstärk det som ar bra! kolla på blodslinjerna om du kan hitta en bra kombination. Tex om det finns en bra golden cross på de hingstarna eller ston som finns i dina hästars stamtavlor.

på sto nr 1 skulle det bli linjeavel på nimmerdor om du väljer empire eller niveau. Det är ju intressant:).

Sto nr 2 har ju pilot bakom sig o det vet jag ej om
man skall linjeavla på men här en vän som här en heartbreaker-pilot som gick riktigt bra på unghastvm bland annat .. har bra temperament faktist.

på sto nr 1 skulle det bli linjeavel på nimmerdor om du väljer empire eller niveau. Det är ju intressant:).

Sto nr 2 har ju pilot bakom sig o det vet jag ej om
man skall linjeavla på men här en vän som här en heartbreaker-pilot som gick riktigt bra på unghastvm bland annat .. har bra temperament faktist.

Även Aerline har Nimmerdor i sig och Aerline har ju redan bevisat att han förärver bra. Annars tycker jag dina förslag var bra.

Jag undrar varför du väljer hingst efter längd på kroppen.

Det är väl inte sa konstigt? För lang rygg vill man inte ha, sa har man ett sto som pa gränsen till för lang sa vill man väl inte lägga pa en hingst som är ännu längre.

Man brukar ju vilja förstärka stoets styrkor, inte hennes svagheter.

Tornesch har jag sett månag fina avkommor efter och jag tycker han är en jätte fin hingst också, ska bli kul och se hur han utvecklas.

Även Aerline har Nimmerdor i sig och Aerline har ju redan bevisat att han förärver bra. Annars tycker jag dina förslag var bra.

Highlight har också Nimmerdor bakom + samma stolinje som Emmerton (Niveau)

ja, men han lämnar lite tråkig front har jag för mig..?

Möjligt, har dålig koll på honom. Jag bara kommenterade sambandet med Nimmerdor.:)

Jag här ej sett stoet i fråga men här lärt mig att det där med att hästar ej bor våra långa var en åsikt som man nu insett var fel. En hopphäst som år kort här svårt att räcka over riktigt stora oxrar. Mitt avelsto år lång ö här aldrig haft problem att räcka till på linjer men här ju ej problem att korta sig heller då hon var elastisk ö det tycker jag man bor avla på mer än längden. Men jag kanske lärt mig fel på de kurser jag gått ö i det jag tycker. Bara en amatör som läser till leg sjukgymnast för häst. Kanske detta med ryggen år en asiktsfraga mer an vetenskap.

jag här för mig att han rek till ston med mkt bra front men jag här ej hingstkatalogen här..

jag här för mig att han rek till ston med mkt bra front men jag här ej hingstkatalogen här..

Detta stod om honom i ASVH:s användningsråd/förvärvsbeskrivning:

HIGHLIGHT 874. Född 1989, 165 cm, insatt i avel 1993. Betäckt 356 ston.
Hingst med utmärkt holländsk prestationshärstamning, framför allt för hoppning. Han har
själv tävlat upp t.o.m. Intermediaire I i dressyr. Han har höga avelsindex i alla discipliner, och
kan anses som en allmänt god sporthästförärvare.
Highlight 874 bör passa de flesta typer av ston, dock ej lågställda, för produktion av
sporthästar.

Jag här ej sett stoet i fråga men här lärt mig att det där med att hästar ej bor våra långa var en åsikt som man nu insett var fel. En hopphäst som år kort här svårt att räcka over riktigt stora oxrar. Mitt avelsto år lång ö här aldrig haft problem att räcka till på linjer men här ju ej problem att korta sig heller då hon var elastisk ö det tycker jag man bor avla på mer än längden. Men jag kanske lärt mig fel på de kurser jag gått ö i det jag tycker. Bara en amatör som läser till leg sjukgymnast för häst. Kanske detta med ryggen år en asiktsfraga mer an vetenskap.

Det är väl med ryggar som med allt annat - lagom är bäst. Malet är ju inte att fa sa lang rygg som möjligt, men man vill inte heller ha en väldigt kort rygg. Utan ett lagom mellanting. En väldigt lang rygg kan ju gärna bli lite svag, plus att hästen kan fa svart att samla sig (rid själv en sadan). Avelsmalet är ju inte att fa hästarna att bli sa langa som möjligt, atminstone inte vad jag har hört?

En elastisk häst är alltid bra, men det kan väl hästen vara oavsett om den har lang eller kort rygg?

Wow! Det visste jag ej!

Vad är för lång rygg? Det är ett intressant ämne faktist.

Vad jag menade ochvad jag lärt mig på kurs om hästens exteriör är att korta ryggar ej är bra vilket man ett tag trodde.

Om man ska linjeavla så är väl Tsarevitj och Irco Mena också intressanta.

Tsaren är rätt kort och även om han marknadsförs som dressyrhingst så hoppade han 7-9 på bruks och det finns faktiskt en del hästar i stammen som lämnat hopp. Jag tycker han ser mycket trevlig ut och huvudet verkar vettigt as well.

Irco Mena är ju ett relativt säkert kort på alla vis enligt mig, men kanske inte intressant om man inte vill ha FAI. Han brukar lämnar "lagom" stora hästar ;)

Nej, för kort rygg är inte heller bra. Lagom är bäst.

Det är inte bara möjligt, det ÄR faktiskt sa. Emmertons mamma är Highlights helsyster. ;)

Jag tror du missförstod mig.;)
Jag svarade på furiosos kommentar: ja, men han lämnar lite tråkig front har jag för mig..? när jag skrev: Möjligt, har dålig koll på honom. Jag bara kommenterade sambandet med Nimmerdor.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 734
Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst...
2
Svar
24
· Visningar
3 761
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 798
Senast: Görel
·
Avel Hej! Nästa år vill jag betäcka min övervuxna ridponny. Tyvärr är hon okänd, imp från danmark. Jag funderar antingen på en...
Svar
12
· Visningar
2 100
Senast: hetluft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Para ihop katter ibland?
  • Hemlösa hundar ökar
  • Tråden för spår