Mindre hästraser i dressyren

Ninnie

Trådstartare
Var och kollade på storhästdressyr i helgen och funderar över varför det oftast är halvblod som dominerar startlistorna.
har ni träffat på mindre hästraser som varit framgångsrika inom dressyren ? Ex. Welshcob, Connemara m.m.

Sv: Mindre hästraser i dressyren

en fjording, ekipaget såg mkt bra ut ihop. Travökningarna var jättefina!! Ritten var fin, jättekul att se.

De kom 2a med 65% om jag inte minns fel. Vinnaren var en YR som deb med sin unghäst...

Samt en grov knabstruper med en mulligare ryttare på, helt perfekt kombination och de kom på 3e plats.

Det är otroligt kul att se mindre raser hävda sig bland "halvbloden".

Orsaken till att det finns så mycket halvblod inom dressyren är väl för att de just är framavlade med tanke på ridbarhet vilket gör dem väldigt lämpade för dressyr. I utlandet så har ju det svenska halvblodet haft ett väldigt gott rykte som dressyrhäst. På de lite mindre tävlingarna tycker jag att man relativt ofta ser andra hästraser som presterar bra. Tyvärr finns det dock inte lika många när man börjar komma upp i de riktigt höga klasserna.

/Sara

Miagi skrev:
en fjording, ekipaget såg mkt bra ut ihop. Travökningarna var jättefina!! Ritten var fin, jättekul att se.

De kom 2a med 65% om jag inte minns fel. Vinnaren var en YR som deb med sin unghäst...

När var det här? Hon som vi har stallet hos har nämligen en superläcker fjordhingst som hon var ut med i helgen, kom 2:a med 65% eller ngt...

I vilket fall så är han helt enkelt underbar... Hehe fram för mindre hästar i dressyren, med tanke på att min ponny snart blir storhäst :smirk:

Vi hade en rysk trakehner som vi tyvärr fick ta bort förra året som 16-åring. :cry: Han var väl runt 1,60 i mkh, ädel som få! Han såg ut som en sån där tennhäst.. :smirk: Men han rörde sig som en gud, det är ju mycket mer knän och bakben i såna raser, ingen "schwedengang"-sprätt här inte. :angel:
Med sin förra ryttare vann han junior-SM i dressyr 2001, med senaste ryttaren gick han MSV och kunde det mesta; seriebyten, piff & puff, piruetter mm.

Det var ett heltidsjobb att ha en sådan häst, efter att ha haft ett par lugna väluppfostrade halvblod fick vi plötsligt en rysk vilde i stallet! Tålamodet fick sig en törn eller tre.. :smirk: Men fin var han! En sån häst får man nog aldrig igen, på både gott och ont.

Jag tävlar ju bara lokalt men har en korsning på 152 cm.(vbl-new forest) Förra året vart vi placerade i ungefär varannan start! *mäkta stolt* Och det är väl inte så dåligt tycker jag! Även fast det är många fina hbl med i startfältet. Har även sett några fina vbl som sett jättefina ut, men även en ponny och nån arab och några fullblod. Men visst är det övervägande hbl!

har tävlat en del på en liten pålle, new forest/halvblod, med placeringar i nästan alla LB starter och i många LA.... ser verkligen ut som en ponny, typ ett förvuxet russ eller nåt... hehe
har en komis som placerar sig i Lb klasser med arab/ardenner!!!! den korsningen!!

Mm förutom att hingst nerverna är lite väl... ja...
Tuggat av ryttaren halva fingret när han blev förb* på en annan häst, huggit i ståltråd för att hota en annan häst :smirk:
Men snyyyyygg är han!! :bump:

saen skrev:
Orsaken till att det finns så mycket halvblod inom dressyren är väl för att de just är framavlade med tanke på ridbarhet vilket gör dem väldigt lämpade för dressyr. I utlandet så har ju det svenska halvblodet haft ett väldigt gott rykte som dressyrhäst. På de lite mindre tävlingarna tycker jag att man relativt ofta ser andra hästraser som presterar bra. Tyvärr finns det dock inte lika många när man börjar komma upp i de riktigt höga klasserna.

som dagt, många raser räcker inte till i högre klasser.
Men många ras-föreningar har ju sina egna SM i de flesta grenar. Där kan man tex se fjordingar på en hyffsad hög nivå.

jag brukade rida en nordsvensk ganska mkt, ni skulle ha sett oss! Alla tyckte att vi var ganska graciösa, dock så kom vi inte längre än till LB:1....

min kompis' kompis har en dressyrhäst/ponny på 149 cm, de tävlar väl typ LA:1, inte med superresultat men det beror nog inte i första hand på hästen...

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 427
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 758
Senast: starcraft
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 925
Senast: Liran
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 742
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar