Mindre bukighet av bättre värden?

Totola

Trådstartare
När jag satt och lite nostalgiskt kollade igenom gamla bilder så slog tanken mig - hästar verkar bli olika bukiga när de går på fri tillgång av hö eller hösilage?
Såg bilder från ett par olika år på en häst där den ena året var smällfet (bukmagen, inte "fet" i övrigt utan ganska lagom) tänk er att man ser hästen framifrån och nedre delen av magen sticker ut så mycket att det blir en hästbredd till totalt :p Nästa år var den också bukig men inte riktigt lika överdrivet, året därpå var den inte alls särskilt bukig för att gå på fri tillgång på ensilage.

Kan det vara så att ju bättre värden det är i hösilaget eller höet - desto mindre äter dom? Att ju bättre protein/energivärde - desto mindre bukighet? Att dom förstår att dom inte behöver smälla i sig lika mycket.

Vad tror ni, och vad är era erfarenheter?

Sv: Mindre bukighet av bättre värden?

Ja, visst är det så att hästarna blir mer bukiga av ett hösilage med sämre värden. Det märker jag - tyvärr! - så tydligt denna höst. Mina hästar går inte på fri tillgång, utan de får samma mängd hösilage nu som förra säsongen. Men - de får ett hösilage med betydligt sämre värden än jag haft till dem innan.
Redan några veckor efter jag hade börjat utfodra med det nya hösilaget så märkte jag att de såg mycket bukigare ut än tidigare (trots att de alltså får samma mängd). Så nu blir det till att extrafodra med lucern hack hela vintern - suck ... (fast mums för pållarna!)

Men eftersom jag inte har dem på fri tillgång så kan jag inte svara på din fråga om de ev äter mer av ett hösilage med sämre värden.

Hmm... det var rätt intressant ändå..
Har alltid tänkt att bukighet bara har att göra med hur mycket mat de har i magen.

Kan det vara så att ju bättre värden det är i hösilaget eller höet - desto mindre äter dom? Att ju bättre protein/energivärde - desto mindre bukighet? Att dom förstår att dom inte behöver smälla i sig lika mycket.

Vad tror ni, och vad är era erfarenheter?

japp det stämmer!

Vilket kan vara farligt för oerfarna ögon.
Man kan tro att hästen är tjock och fin, när den i själva verket har proteinbrist!

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 158
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 091
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Hej alla duktiga här.. Är lite villrådig och tvekade för att skriva detta då det känns så självklart med analys av sitt hö att det känns...
Svar
7
· Visningar
1 322
Senast: Sara75
·
Äldre Snart 36 år gammal finner jag mig plötsligt stående utan varken jobb, häst eller man. Mitt liv är ett helt oskrivet blad och det är med...
2
Svar
36
· Visningar
3 180
Senast: Tranan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka